• lillamillan

Äggdonation höst/vinter 2012

ewa00 skrev 2012-08-18 04:22:30 följande:

Vi fick ingen info alls om hur behandlingen såg ut för donatorn bara att de gick bra. Sedan var vi mottagar par 1 och fick inte veta ens om de blev ägg till nr.2. Hoppas din syster blir godkänd snart så att ni kommer igång
    Funderar lite, man måste ju få besked i god tid, cykler som ska synkas ihop osv?!
    Min syster ska ju göra en direktdonering åt oss om hon blir godkänd så då får man väl vänta och sen.

Hur såg din medicinering ut både innan och efter et då?   
  • lillamillan
    ewa00 skrev 2012-08-20 11:27:48 följande:

Jag äter divina plus i vanliga fall för att kunna sova och slippa vallningar. Inför fet nu slutade jag med divina när mensen kom och började med progynon på dag 3, 2st*2gr/dag. Två dagar innan insättning började jag med progesteron vaggisar 3gr/dag och de är så jag ska fortsätta nu förhoppningsvis en bra bit in i grav Vi kom aldrig till insättning vid et just pga att jag int de var synkad med donatorn. Var helt utan medicin i 2veckor innan start med progynon vilket gjorde att jag började blöda precis innan et kommunikations miss från huddinges sida...De problemet drabbar nog inte dig som har kontakt med din donator har ni fått någon prel. tid för hur lång tid de tar innan ni får börja efter godkännandet?

Vi har inte fått besked om något allts, men syrran hade fått besked att hon skulle kunna börja nästan direkt. Känns så konstigt allting, men å anda sidan har Fertilitetsenheten på KS inte inponerat på mig. Motsägande info redan från första besöket så tilliten är inte den största just nu. Känner att jag behöver ha kontroll och just nu har jag inte det och då blir jag lätt orolig och nervös. Vill inte att de ska strula till något så här viktigt, räcker med allt strul de ställt till med tidigare.
  • lillamillan

Måste bara berätta!!! Syrran blev godkänd så prel äggplock blir v 42-43. En sten som fallit från bröstet nu.

• lillamillan
    Fruhn skrev 2012-09-03 21:06:47 följande:
    Lillamillan: Grattis!! Vad skönt att det blir så snart dessutom. Då börjar du med mediciner snart då, du och din syster kan följas åt i medicindjungeln :) Kul! Stort grattis!

Tror jag under årenslopp provat de flesta mediciner nu, men får guida syrran genom träsket
  • lillamillan
    Nahoj23 skrev 2012-09-13 16:47:43 följande:
    Hej

Har fått tillbaka ett frysägg idag, iigger hemma i soffan och vilar nu.
    Testadag om 14 dagar.

Är det någon som vet vilka ägg som är bra?
    Hittar inte något som man förstår , som 4 celliga, 5 celliga ägg...
    Vad är ett bra ägg?
    De brukar titta på antalet celler, fyra celler dag 2, 8 celler dag tre osv... Men sen tittar de ju även på symetrin, hur cellerna ser ut, och hur mycket fragmentering som finns i dem. Ett till det yttre fint embryo har fin symetri, lite fragmentering och "lagom" antal celler på rätt dag. Dvs cellerna får inte dela sig för fort eller för sakta, utan lagom fort. MEN man kan bara se hur de ser ut på utsidan, ett ägg som ser fult ut kan vara fint på insidan och tvärtom. Det vet ingen. Alla våra embryon har sett fina, nästan perfekta, men vi har aldig blivit gravida i alla fall.

Googla gärna på embryoutveckling, finns sidor från usa (tror jag det va) där det finns bilder och text som beskrvier delningen och deras klassificering på embryon.  

Lycka till med ruvandet så hoppas vi på ett fint plus om 2 veckor.  
  • lillamillan
    Fruhn skrev 2012-09-16 11:49:24 följande:
    Äntligen! Imorgon påbörjar jag östrogenbehandlingen. Då kan jag säga bye bye till värmevallningarna och dålig sömn :)
    Hoppas även slippa huvudvärken som kommer ganska ofta.. sen vet jag ju i och för sig inte hur jag reagerar på Progynon, men förhoppningsvis märker jag det knappt. Men nu är det inte lång tid kvar :)
    Ni som tagit Progynon, har ni fått några biverkningar?

Nahoj23: Hur går det med ruvandet? Hoppas du mår bra!

Lillamillan: det börjar närma sig för er också, härligt!

Ja, syrran kämpar på med med nässprayet, själv börjar jag med det nu den 19. Är oxå lite orolig för Progynon kuren, tänk om man inte svarar på tabeltterna. Visserligen har jag alltid fått tjock och fin slemhinna av sprutstimuleringen även om inte äggen har växt så mycket.
  • lillamillan

Nahoj23: 5celler betyder ju inte att det e dåligt. Embryot utvecklas ju sakta hela tiden och du vet ju inte om den 5e cellen precis bildats. finns ju ingen magisk gräns att nu har det gått exakt två dygn så nu blir det 4 celler! Oroa dig inte för antalet celler på embryot, finns ju massa solskenshistoriet om de som fått 2 celliga tbx å blivit gravida. Å ska du ta reda på riktig fakta och inte bara spekuleringar och gissningar ska du Googla på trovärdiga sidor och inte haka upp dig så mycket på vad alla här inne tycker och tror. Forskning och beprövad erfarenhet slår spekulationer med hästlängder. Oroa dig inte och njut så länge det varar. Du bär på ett befruktat embryo, och så länge du inte fått mens ska du ju se dig som "gravid". Håller tummarna för dig!

• lillamillan
    Nahoj23 skrev 2012-09-21 11:50:38 följande:
    Hej alla

Nu har det gått 8 dagar och jag tror inte riktigt på detta. Känner inget längre, alla symptom är som bortblåsta och det enda jag har är lite ont i brösten men det kan lika gärna vara hormonerna. Så den förnuftiga sidan av mig säger att det inte blir något och att jag ska ta det med ro och vänta till testdag nästa vecka på torsdag, men inom mig är jag redan ledsen och förtvivlad. Det kan man nog kanske inte hjälpa...Obestämd

Vet en tjej som testade negativt ganska långt in i ruvandet, sen blev det ett plus på td i alla fall. Vet att det inte är till någon tröts (är det aldig när jag får höra orden) men det finns ändån en liten chans att det är likadant för just dig. Och att symtomen försvunnit är ju för att medicineringen börjar avta, många har ingan symtom i början av en graviditet.

Håller tummarna för dig!!! 
  • lillamillan

Måste fråga....håller på med äggdonation i Huddinge. Min syster är donator och vi håller nu på med själva stimuleringen.

Jag skulle först spraya nässpray synarela tills jag blev nedreglerad, sen börja med tablett progynon 2mg 3 tabletter dagligen. Ni som har haft samma behandling skulle ni oxå sluta helt med nässprayen efter några dagar? Känns så konstigt att sluta med den innan det är dax bara. Sen efter Et ska vi givetvis oxå ta progresteron vag. 

• lillamillan

Hej!
    Igår va jag med min syster (min äggdonator) för ägguttag. De fick ut 9 ägg och i dag har jag fått veta att 7 kunde användas till icis och att 4 av dem blivit befruktade. I morgon em får jag veta om alla 4 blivit perfekta eller inte. Hoppas att det kan bli 3 till frysen och ett till mig. 

• lillamillan
    Fruhn skrev 2012-10-16 17:55:51 följande:
    lillamillan: spännande! När blir det insättning? Lycka till!!
    I morgon eftermiddag
  • lillamillan
    Lisa 81 skrev 2012-10-16 21:53:50 följande:
    Hej Är ny här.

Jag fick reda på att jag hade fått en donator den27aug. Mensen komigång 7/9 som tur var samma dag som vi var uppe i Linköping för min man att göra ett test. Hade mensen inte kommit igång då harde vi varit tvugna att avbryta allt. så vi hade tur. Efter små kattastrofer i hjärnan efter att Linköping ändrar datum och jag inte befinner mig hemma löset allt sig till slut så 19/sep gjordes insättningen av två befruktade ägg. Och en positiv dag var nu senast i förra veckan den 10/okt då gravtestet visade positivt. Så imorgon är jag i vecka 6+0.

Stort Grattis!

I huddinge fick jag info om att de ALDRIG sätter tillbaka två embryo vid äggdonation då det klassas som en extra högriskgraviditet. Tyckder det e så konstigt att det inte fins riktlinjer som ska gälla då de alltid hänvisar till lag och riktlinjer från socialstyrelsen. Men ändå gör alla lite olika och tycker och tänker olika. Vi fick "bara" tillbaka ett i går (vid mina egna försök har vi alltid fått två) och de andra två som e lite sämre får ligga till sig till dag 5 och om de är fina då fryser de dem.
  • lillamillan

Måste bara fråga er som gjort ÄD tidigare. Hur har ni känt under ruvartiden? Blir ju inte samma som tidigare då man inte själv gjort något ÄP. Har det stramat i livmodern och känt som om mensen e på g? Småhugg och liknande? 

Jag käkar progynon och tar progresteron vagitorier 3ggr dagligen och fick info om att mensen inte skulle dyka upp förränas jag slutade med medicinerna (om jag får neg på TD)? Hur har det varit för er?

Är lite nyfiken då vi är på semester på TD och ska inte testa förräns vi kommer hem och då sa kliniken att vi bara skulle fortsätta med medcinerna som vanligt under tiden. Vill ju ogärna sitta med mens hela semesterveckan.

• lillamillan

Vi hade testdag 1/11 men har varit på semester 1vecka så har inte varit här på ett tag nu. Fick ett stort fett - igen, som vanligt

• lillamillan
    Tänkte ber er som fått två embryon tillbaka vid ET vid äggdonation i Sverige om en stor tjänst.

Jag har haft diskusioner med Huddinge som vägrar att sätta in två st när man gör äggdonation. De menar att ingen någonstans får två tillbaka. När jag påpekade att jag vet de som fått det sa de att sådana rykten kan de inte lita på. Blir så ledsen då det är vårat sista försök, sen blir det inga fler för oss.

Kan läsa att i tråden att en i Umeå och en i Linköping fått två st tillbaka, skulle man inte kunna få namnen på er läkare så har jag något mera konkret att komma med när jag ska slåss för min sak. Tänker nämligen gå till högsta chefen om de inte ändrar sig.

Inboxa mig gärna om ni inte vill skriva här ute. 

SNÄLLA!!!!  
  • lillamillan
    NY I GBG skrev 2012-11-27 19:52:05 följande:
    Hej lillamillan Vi skulle gjort ÄD i Umeå och då hade vi redan kommit överens, per telefon, med läkaren (en manlig, minns ej namnet) att vi skulle få två embryon insatta. Anledningen var min ålder, 39 år. Nu gör vi ÄD utomlands istället och nästan överallt sätter de in två embryon. Mycket handlar dock om ålder, ju äldre, deste lättare att få två.

Jag har ju fått två tillbaka när det har varit mina egna flera gånger.

Men i Huddinge säger de att de ALDRIG sätter in två när det är donatorägg för att sätta in två är förenligt med sämre kvalite och de anser att det inte ska bli sämre kvalite med äggdonator. Hon sa att det va motsägelsefullt att sätta in två.

MEN jag tycker ju inte så, och man vill ju optimera sina chanser. Se blir man lite besviken när andra får och mina embryo blir kastade för de inte går att frysa.
  • lillamillan

I Huddinge får man bara ett äggdonationsförsök om man inte har en egen korsdonator, detta pga att det inte finns så många donatorer. Det är bara färskförsöken som räknas, alla FET är "gratis" dvs de ingår i färskförsöket. Så man kan göra ett färskt och tre fet som kommet från det försöket och det räknad ändå bara som ett försök.

Svar på tråden Äggdonation höst/vinter 2012