• Jenkis

Äggdonation höst/vinter 2012

lyckligtlottad1234 skrev 2012-11-12 19:45:31 följande:
    Uppdaterar. Jag har plussat!!! Min Fjärde äggdonationsbehandling, med min andra donator! Hoppas, hoppas, hoppas det som fastnat vill stanna! 

Hej, har försökt göra en sammanställning:

Nahoj23: väntar på nästa försök och adoption

Sharika: gravid!

Fruhn: gravid!

Eva00: gravid!

lillamillan: väntar på nästa försök?

Jenkis: väntar på nästa försök

Frist: väntar på beslut gällande donation. Ev. till Finland eller korsdonator.

Puh76: Kö i sverige och i finland.

Backefru: utredning inför remiss till Huddinge 

Lyckligtlottad1234: Fjärde ÄD-insättningen. Plus 10/11-2012

Uppdaterat listan igen.
  • Jenkis
    xxxy skrev 2012-11-21 14:33:10 följande:
    Hej Jenkis,

är det i Åbo i slutet av januari? Jag är ny och har inte allas historia klar för mig....

Är det insättning av frusna embryo efter en tidigare donation? I så fall, hur är success rate med frusna, "överblivna" embryon?

Jag undrar också: man säger att man bara tar hänsyn till en donators längd, hår-och ögonfärg. Men tror ni att det finns andra kriterier, som man inte talar om officiellt? Hur är erfarenheten bland föräldrar till donationsbarn, känns det som om man även försökt hitta rätt i förhållande till andra egenskaper? Kroppsform, personlighet etc.?

Hej xxxy!

Slutet av januari är Sverige för min del. Vi har ett försök kvar och det blir embryo från frysen. Samma donator alltså som mitt färsförsök. Går det åt skogen tänkte vi åka till Finland. Förmodligen AVA i Åbo eller kanske Tammerfors. Sen får det vara nog

Vet inte hur stor chans vi har med frysta embryon. Det är ju lite lägre procent, men jag har ingen statistik. Om det var mellan 30-45 % chans med färskförsöket, så är det kanske mellan 20-35% chans på fryst?

Kroppsform tar de ju hänsyn till eftersom de räknar ut BMI, men jag har också funderat på om de inofficiellt tar hänsyn till personlighet? Samtidigt är det ju så ont om donatorer att det kan vara svårt att göra det.
  • Jenkis

[quote=67643921][quote-nick]Sharika skrev 2012-11-20

Jenkis: Vad skönt att ha en ny plan, och så snart också! Hoppas du får och kan fira jul och nyår och vila upp dej och ladda inför nästa försök.. som bara måste lyckas! Så är det bara! 

Kram! [/quote]

Tack Sharika!

Hade ju hoppats på att jag också skulle plussa, då alla som jag haft kontakt med som varit på samma ställe som oss plussat + att det gått bra i tråden överhuvudtaget. Men det funkade inte för mig, Nahoj och lillamillan. Sånt är livet.

• Jenkis
    lillamillan skrev 2012-11-27 17:54:55 följande:
    Tänkte ber er som fått två embryon tillbaka vid ET vid äggdonation i Sverige om en stor tjänst.

Jag har haft diskusioner med Huddinge som vägrar att sätta in två st när man gör äggdonation. De menar att ingen någonstans får två tillbaka. När jag påpekade att jag vet de som fått det sa de att sådana rykten kan de inte lita på. Blir så ledsen då det är vårat sista försök, sen blir det inga fler för oss.

Kan läsa att i tråden att en i Umeå och en i Linköping fått två st tillbaka, skulle man inte kunna få namnen på er läkare så har jag något mera konkret att komma med när jag ska slåss för min sak. Tänker nämligen gå till högsta chefen om de inte ändrar sig.

Inboxa mig gärna om ni inte vill skriva här ute. 

SNÄLLA!!!!  

Jag har också funderat på samma sak. Varför säger de att det är lika överallt när det inte är det? Vi har två embryon i frysen och mina funderingar har varit om man inte borde tina upp båda och om båda klarar sig, sätta in båda? Men så får man tydligen inte göra. Det är vårt sista försök och jag blev ju inte gravid på färskförsöket, så hur stor är sannolikheten då att det skulle bli tvillingar?
  • Jenkis
    lillamillan skrev 2012-11-27 19:56:38 följande:
    Jag har ju fått två tillbaka när det har varit mina egna flera gånger.

Men i Huddinge säger de att de ALDRIG sätter in två när det är donatorägg för att sätta in två är förenligt med sämre kvalite och de anser att det inte ska bli sämre kvalite med äggdonator. Hon sa att det va motsägelsefullt att sätta in två.

MEN jag tycker ju inte så, och man vill ju optimera sina chanser. Se blir man lite besviken när andra får och mina embryo blir kastade för de inte går att frysa.

Ja, så var det för oss. Ett hade de redan kastat för de tyckte inte det klarade nedfrysning och resterande var redan frysta fick vi höra när vi kom dit sent på em för insättning.
  • Jenkis
    Sharika skrev 2012-12-04 07:26:32 följande:
    Hej på er tjejer! Hoppas ni alla mår bra!!

Imorgon ska vi tillbaka till Uppsala akademiska för att få vårat andra VUL. Och vi är så oroliga och nervösa att vi knappt kan prata om det med varandra. Förra gången vi lyckades bli gravida visade det sej på vårat andra VUL att bäbisen dött och att vi hade fått ett sk MA. Ett missfall men att det inte stötts ut. Usch.

Men imorgon får vi veta. Om historien upprepar sej eller om vi få komma "ett steg längre" fram emot ett levande barn.

Håll tummarna för oss.

Kram på er! 

Lycka till! Rent statistiskt vore det konstigt om ni råkade ut för samma sak igen, men det hjälper ju inte när man är nervös

Här har jag precis återhämtat mig från mens och progesteronbiv. Mina slemhinnor mådde inte alls bra av vagitorierna och jag funderar på hur det blir om man väl blir gravid och skall använda dem länge. Men man kanske får byta till vaginaka tabletter eller gel i stället? Ja, ja. Det är ju inget problem. Problemet är att bli gravid
  • Jenkis
    Sharika skrev 2012-12-05 15:53:47 följande:
    Men VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ MEJ?

Jag menar ju naturligtvis att jag skulle svara på Nahojs inlägg.

Graviditetshjärna? Vi fattar ändå.
  • Jenkis
    Sharika skrev 2012-12-05 15:45:25 följande:
    Hej på er, igen!

Jag säger bara wow! Vi har idag fått se våran bäbis.. fått räkna fingrar och tår och den levde om som sjutton därinne!

Helt otroligt. Vi kan inte riktigt fatta att det är sant. Vi ömsom skrattar, bölar ömsom pladdrar i mun på varandra och vågar drömma framåt till att sitta helt stumma :)

Bäbisen var 46,6 mm lång och beräknades vara en vecka äldre än vad den möjligt kan vara. Fattar ingenting. Men antar att det är så ibland.. att de växer lite fortare och ibland lite långsammare (?) 

Du ser! Det gick ju fin, fint denna gång. Verkligen roligt! Grattis!
  • Jenkis
    Nahoj23 skrev 2012-12-05 10:57:29 följande:
    Hej alla härinne

Här verkar det ju gå riktigt bra för många, vad roligt!

Igår skickade vi vår medgivandeutredning till ytterligare en adoptionsorganisation.

Inget nytt från SU och hormonkilona sitter hårdare än cement på kroppen.

Mår riktigt dåligt över det...

Så vi får se vad som händer framöver.

Ni som har gjort många försök, har ni övervägt adoption?

Skulle så gärna vilja höra era tankar kring detta, jag har ju vetat många år att vi inte kan få barn på "vanlig" väg och alltid tänkt att adoption är ett annat sätt att bli förälder på, inte plan B.

Hur känner ni?

Kramar

Jag och min sambo är inte riktigt på samma nivå där. Han kan ju få barn utan problem förmodligen med en annan tjej, så för honom är det jätteviktigt att det är hans genetiska barn. För min del spelar det ingen roll. Jag kan helt klart se fördelar med att adoptera i stället. Bara det där att man vet att det blir barn! På senaste tiden har jag nästan önskat att stöta på någon som inte orkar/vill vara förälder, så kan jag mer än gärna ta över. Fast i verkligheten fungerar det inte så jag vet... Det är nästan omöjligt att adoptera i Sverige + att här är blod alltid tjockare än vatten. Skulle kunna vara stödfamilj eller familjehem, men är livrädd att biologiska föräldrarna närsomhelst skall kräva tillbaka sitt barn...

Vi börjar dessutom bli för gamla för att adoptera.
Svar på tråden Äggdonation höst/vinter 2012