Ingrid10 skrev 2012-07-23 11:31:10 följande:
Det är nog några fler som haft mässling/påssjuka/röda hund än som har klättrat på högspänningsledningar.
Förstår inte jämförelsen...
Jämförelsen ligger i resonemanget. "Jag känner inga som har skadats av X, alltså är inte X farligt". Ser du inga problem med det resonemanget alls?
Hur är det irrelevant. Det är just sådana fall jag efterlyser!!
Av samma anledning som jag skrev, att du inte känner någon/hört talas om någon som har skadats säger
inget om hur stor risken är för att skadas. I bästa fall kan det säga något om hur många i just din umgängeskrets som har skadats och det är inte heller relevant underlag för att ta ett beslut om vaccin (har du känt du många som dött i polio och difteri?).
Tycker helt enkelt inte att man ska stoppa i sig ämnen som kroppen inte är skapad för att ta hand om såvida det inte finns skäl att göra så. Rätta skäl för mig är att en eventuell sjukdom är skadligare än själva ämnet/vaccinet.
Vilket MPR är. Skadorna som uppkommer genom genomgången sjukdom är värre och förekommer i högre frekvens än skador av vaccinet.
Det är ju faktiskt bekräftat (av Italiensk domstol) att MPR vaccin kan trigga igång autism.
Vilka immunologiska, neurologiska och psykiatriska kvalifikationer hade domarna som gjorde att de kunde "bekräfta" det? En förkrossande majoritet av alla vetenskapliga fakulteter, myndigheter och forskare är överens om att autism inte alls orsakas av MPR-vaccin, den hypotesen är precis lika krossad som den att vi har fyra vätskor i kroppen som måste vara i balans. I vissa studier finns det tecken på att de som vaccinerats har en lägre förekomst av autism men det är inte tillräckligt starkt för att säga att det är så. Det man kan säga att det inte finns någon statistiskt signifikant korrelation mellan MPR-vaccin autism. Och då pratar vi inte om ett dussin barn som "undersöktes" av en läkare som fått betalt för att hitta fynd utan världens absolut främsta och mest erkända forskare inom neurologi, medicinstatistik och immunologi som studerade tiotusentals barn.
Vet dock inte om det är samma substanser i deras vaccin som i vårt. Har för mig att jag läst någonstans att andelen barn med autism ökade med ca 250% i USA efter att deras vaccinering startades.
Om det stämmer så ökade andelen barn med autism också efter mordet på Kennedy som inföll samma år som vaccinet introducerades. Vilket är intressant kuriosa men man kan knappast dra slutsatsen att mordet på Kennedy orsakade autism. Man kan inte heller dra slutsatsen att vaccinet orsakade ökningen, post hoc, ergo propter hoc är ett felslut.
rationalwiki.org/wiki/Post_hoc,_ergo_propter_hoc