• Ingrid10

Vaccin MPR

Försöker att undersöka hur vanligt det var att drabbas av allvarliga komplikationer, eller dödsfall, av en röda hund/mässlings/påssjuka-infektion. 

Nu frågar jag er som är 40+, eftersom vaccinationsprogrammet inte var i gång när ni var små, om ni känner någon eller har hört talas om någon som drabbats av dödsfall/allvarlig komplikation från någon av dessa sjukdomar. 

Min sambo, som är dryga 40 år, är inte vaccinerad och tycker abslolut inte att vi ska vaccinera våran dotter. Jag är beredd att hålla med eftersom jag heller aldrig hört talas om någon som blivit allvarligt sjuk. Tror att det ligger en hel del vinstintressen bakom alla dessa vaccinationskampanjer. (Varför ska man t.ex. vaccinera sig mot en säsongsinfluensa om man inte är gammal eller av någon annan anledning är svag??) Nu verkar det till och med som att dom ska utöka vaccinationsprogrammet med ett Hepatit B-vaccin. Hur vanligt är det med Hepatit B liksom??
    Tror inte heller att det är speciellt bra för våra kroppar, inklusive uppbyggandet av ett naturligt immunförsvar, när vi sprutar in syntetiska "skydd". 

Vill tillägga att jag är INTE vaccinationsmotståndare när det används av rätta skäl... 

• Svar på tråden Vaccin MPR
  • Ingrid10

Okej... först och främst vill jag åter förtydliga att jag inte är emot MPR vaccin utan gör en egen liten "undersökning".

CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-07-23 09:40:45 följande:
    Jag har aldrig känt någon som dött av att klättra på och leka omkring högspänningsledningar, därför är det förmodligen ofarligt.
    Det är nog några fler som haft mässling/påssjuka/röda hund än som har klättrat på högspänningsledningar.
    Förstår inte jämförelsen...
    Båda är lika felaktiga av den enkla anledningen att det generella inte kan härledas från det specifika, att du personligen inte har hört talas om något fall är irrelevant eftersom det de facto finns sådana fall, både dödsfall och fall med livslånga handikapp.
    Hur är det irrelevant. Det är just sådana fall jag efterlyser!!
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-07-23 09:40:45 följande:
    Företagen skulle tjäna mer pengar på att sälja läkemedel som behövs vid epidemier än vad de gör på vaccin. Förmodligen skulle till och med receptfria smärtstillande och febernedsättande läkemedel täcka upp en god portion av vaccinpengarna. Till det kommer alla andra läkemedel som kommer att behövas. Dessutom drar det in mer pengar under längre tid.
    Kan stämma.
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-07-23 09:40:45 följande
    Vad grundar du det på?
    Vad är "rätta skäl"?
    Tycker helt enkelt inte att man ska stoppa i sig ämnen som kroppen inte är skapad för att ta hand om såvida det inte finns skäl att göra så. Rätta skäl för mig är att en eventuell sjukdom är skadligare än själva ämnet/vaccinet. Det är ju faktiskt bekräftat (av Italiensk domstol) att MPR vaccin kan trigga igång autism. Vet dock inte om det är samma substanser i deras vaccin som i vårt. Har för mig att jag läst någonstans att andelen barn med autism ökade med ca 250% i USA efter att deras vaccinering startades. 

• Busbellan

STOPP, STOPP, STOPP!!!! Autism har inget med mpr att göra, den forskningen som påpekade detta visade sig vara en bluff sluta sprida såna lögner, snälla

Mamma till Nora, August och Ella
  • Linnéa S

Om man har röda hund under graviditeten är risken stor för skador på barnet.  Min mamma vaccinerades inte och fick röda hund under sin första graviditet. Min äldsta bror är döv pga det. Nu för tiden kontrolleras immniteten av röda hund under graviditeten och om man inte är immun erbjuds man vaccin på BB som skydd för ev. nästkommande graviditet. Då får man hela MPR vaccinet eftersom det inte finns något vaccin mot enbart röda hund. (iallafall ej upphandlat i mitt landsting)

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Ingrid10 skrev 2012-07-23 11:31:10 följande:
    Det är nog några fler som haft mässling/påssjuka/röda hund än som har klättrat på högspänningsledningar.
    Förstår inte jämförelsen...
    Jämförelsen ligger i resonemanget. "Jag känner inga som har skadats av X, alltså är inte X farligt". Ser du inga problem med det resonemanget alls?
    Hur är det irrelevant. Det är just sådana fall jag efterlyser!!
    Av samma anledning som jag skrev, att du inte känner någon/hört talas om någon som har skadats säger inget om hur stor risken är för att skadas. I bästa fall kan det säga något om hur många i just din umgängeskrets som har skadats och det är inte heller relevant underlag för att ta ett beslut om vaccin (har du känt du många som dött i polio och difteri?).
    Tycker helt enkelt inte att man ska stoppa i sig ämnen som kroppen inte är skapad för att ta hand om såvida det inte finns skäl att göra så. Rätta skäl för mig är att en eventuell sjukdom är skadligare än själva ämnet/vaccinet.
    Vilket MPR är. Skadorna som uppkommer genom genomgången sjukdom är värre och förekommer i högre frekvens än skador av vaccinet.
    Det är ju faktiskt bekräftat (av Italiensk domstol) att MPR vaccin kan trigga igång autism.
    Vilka immunologiska, neurologiska och psykiatriska kvalifikationer hade domarna som gjorde att de kunde "bekräfta" det? En förkrossande majoritet av alla vetenskapliga fakulteter, myndigheter och forskare är överens om att autism inte alls orsakas av MPR-vaccin, den hypotesen är precis lika krossad som den att vi har fyra vätskor i kroppen som måste vara i balans. I vissa studier finns det tecken på att de som vaccinerats har en lägre förekomst av autism men det är inte tillräckligt starkt för att säga att det är så. Det man kan säga att det inte finns någon statistiskt signifikant korrelation mellan MPR-vaccin autism. Och då pratar vi inte om ett dussin barn som "undersöktes" av en läkare som fått betalt för att hitta fynd utan världens absolut främsta och mest erkända forskare inom neurologi, medicinstatistik och immunologi som studerade tiotusentals barn.
    Vet dock inte om det är samma substanser i deras vaccin som i vårt. Har för mig att jag läst någonstans att andelen barn med autism ökade med ca 250% i USA efter att deras vaccinering startades. 
    Om det stämmer så ökade andelen barn med autism också efter mordet på Kennedy som inföll samma år som vaccinet introducerades. Vilket är intressant kuriosa men man kan knappast dra slutsatsen att mordet på Kennedy orsakade autism. Man kan inte heller dra slutsatsen att vaccinet orsakade ökningen, post hoc, ergo propter hoc är ett felslut.

rationalwiki.org/wiki/Post_hoc,_ergo_propter_hoc
    sporadiskatankar.blogspot.com -- Uppdaterad 8 maj.
  • Queenie70
    Ingrid10 skrev 2012-07-23 10:43:49 följande:
    Osolidariskt att fundera över vad som är bäst för våra barn??

Det är osolidarisk att ställa sig utanför vaccinationsprogrammet.
  • hajna

Mässling har vi ny statistik på från mässlingsepidemierna nere i Europa. De flesta klarar det bra, men en del får komplikationer. Siffrorna från epidemierna i Europa stämmer väl överens med vad vi visste sen förut:

en på 3000 dör
    en på 1000 får hjärninfektion
    en på  20 får lunginflammation
    plus ett antal andra, mindre allvarliga komplikationer

Den åldersgrupp som drabbas överlägset hårdast är barn under ett års ålder. Dessa får indirekt skydd om deras omgivning är immun (vaccinerad eller haft sjukdomen) eftersom de då inte kan smittas. 

Eftersom en årskull i Sverige är ungefär 100 000 barn, så betyder ovanstående att om vi inte skulle vaccinera så skulle mässlingen i medeltal varje år orsaka: 

33 dödsfall
    100 fall av hjärninfektion (som inte sällan leder till mer eller mindre allvarliga hjärnskador)
    5000 fall av lunginflammation

Lyckligtvis fungerar vaccinet bra (vilket man också kan se i siffrorna från Europa). 

• hajna

Röda Hund och Påssjuka  är det mindre komplikationer av, man vaccinerar mot Röda Hund eftersom risken för allvarliga fosterskador är stor om modern smittas under första delen av graviditeten, och mot Påssjuka bl a på grund av risken för sterilitet.

• Ingrid10

Skjuter upp vaccineringen ett litet tag. Behöver mer tid att fundera och forska vidare. Lutar dock åt att vi kommer att ge vaccinet. Hon blir förmodligen tvungen att ta det i fertil ålder i alla fall, med avseende på rubellan, eftersom det är så svårt att få den naturliga immuniteten som barn, tyvärr.

• Primrose

TS: Vi har inte vaccinerat vår son ännu ( han blir fyra i oktober), jag säger ännu eftersom vi ämnar göra det, men har velat vänta litet.
    Jag håller med dig om att det är väldigt mycket som sprutas in i våra små barn och att fundera över om det är enbart positivt kan vara helt på sin plats.
    När vår son skulle vaccineras mot polio etc sa barnsköterskan sekunderna innan "ja, så är det en dos mot hepatit C också, eftersom han är ett riskfall", hon hade fått för sig det eftersom hans farfar ursprungligen är från Peru! Jag protesterade, men hon hade redan blandat sprutan så då fick han den, trots allt ( och därför också en andra dos vid nästa tillfälle). Sonen fick den första influensasprutan häromåret, men reagerade negativt på den och vi blev avrådda att ta nr 2.
    Han har tagit tre TBE sprutor ( vår sommarstuga ligger i ett riskområde och han har redan haft Borrelia en gång). Av bl a dessa skäl har vi valt att avvakta litet, men planerar att han ska ta MPR när han har fyllt fyra år.
    När jag var barn tog man inte MPR. Mässlingen pratade man om som något milt, familjer emellan. Jag kommer ihåg att min mamma var tveksam om vi hade haft det, eftersom sjukdomen kunde vara så mild. Vattkoppor fick man gå runt till grannbarnen för att få - det ansågs viktigt att undvika att få det som vuxen. Röda hund fick alla flickor ta vid 13 års ålder. Jag hade påssjuka då jag var 2,5 år.
    Påssjuka är väl framför allt farligt för pojkar så till vida att det kan leda till sterilitet?
    Jag tycker därför att det kanske skulle vara en tanke att vaccinera alla små barn mot mässlingen. Men ge rubellavaccin till flickor och påssjukevaccin till pojkar vid könsmognad.
    Jag anar att kombivaccinet ges som det gör inte bara av medicinska skäl utan inte minst av praktiska och ekonomiska skäl.

Jag fick också nyligen veta att man vaccinerar alla bebisar mot scarlakansfeber. Vilket verkar onödigt. Kanske skulle set räcka om spädbarn som är känsliga och utsatta fick detta.
    Jag har haft scharlakansfeber ( när jag var 15 år)
    och det jobbiga är att det är en väldigt utdragen sjukdom, rent tidsmässigt. Men det är väl knappast skäl nog att vaccinera alla spädbarn.
    Rubella på flickor borde man kanske också vänta med till tonåren av ett annat skäl. Den immuniteten avtar efter ett antal år och eftersom vi får barn senare nu kan många som nu får vaccinet som bebisar ha förlorat sin immunitet om de får barn efter 30.

• Primrose

Jag fick själv veta att jag borde ta om Rubella-vaccinet inför en ev ny graviditet, när jag väntade min son, eftersom jag var på gränsen till att inte vara immun. (och efter vad Linnea S skrev skulle jag då alltså även vara tvungen att vaccinera mig mot påssjuka, och, mässlingen, som jag resan har haft ....). Jag fick min son vid 43 års ålder, dvs 30 år efter att jag vaccinerades.
    En väninna till mig har, för övrigt, berättat att när hon hade fött sitt första barn, hon var 21 år, fick hon en Rubellaspruta på BB, efter födseln, eftersom de sa att hon inte var immun. När hon sedan fick sitt andra barn 26 år gammal ) sa se samma sak igen! Hon sa då nej till sprutan eftersom den inte verkade fungera på henne.

Ps. Var det verkligen 33 barn om året som dog i mässlingen på 1970-talet? Och 500 som fick svår hjärnhinneinflammation? Det verkar så underligt, med tanke på hur man fick höra att det var en då mild sjukdom av de vuxna.

Svar på tråden Vaccin MPR