• Ingrid10

Vaccin MPR

Försöker att undersöka hur vanligt det var att drabbas av allvarliga komplikationer, eller dödsfall, av en röda hund/mässlings/påssjuka-infektion. 

Nu frågar jag er som är 40+, eftersom vaccinationsprogrammet inte var i gång när ni var små, om ni känner någon eller har hört talas om någon som drabbats av dödsfall/allvarlig komplikation från någon av dessa sjukdomar. 

Min sambo, som är dryga 40 år, är inte vaccinerad och tycker abslolut inte att vi ska vaccinera våran dotter. Jag är beredd att hålla med eftersom jag heller aldrig hört talas om någon som blivit allvarligt sjuk. Tror att det ligger en hel del vinstintressen bakom alla dessa vaccinationskampanjer. (Varför ska man t.ex. vaccinera sig mot en säsongsinfluensa om man inte är gammal eller av någon annan anledning är svag??) Nu verkar det till och med som att dom ska utöka vaccinationsprogrammet med ett Hepatit B-vaccin. Hur vanligt är det med Hepatit B liksom??
    Tror inte heller att det är speciellt bra för våra kroppar, inklusive uppbyggandet av ett naturligt immunförsvar, när vi sprutar in syntetiska "skydd". 

Vill tillägga att jag är INTE vaccinationsmotståndare när det används av rätta skäl... 

• Svar på tråden Vaccin MPR
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Paisley skrev 2012-08-14 14:32:11 följande:

Varför ska man få utstå kritik eftersom man vägar spruta in formaldehyd och aluminium rakt in i blodomloppet på sitt barn? Om jag anser att riskerna med detta väger tyngre än fördelarna så väljer jag att inte vaccinera utav min omtanke för barnet.
    Varför ska man få utstå kritik för att man vill skydda sina barn från sjukdomar som kan leda till döden eller livslånga men? Svaret är precis samma, för att det är ett beslut som alla inte håller med om.

Vill man vara fri från kritik så gör man säkrast i att inte ta några beslut alls.
    sporadiskatankar.blogspot.com -- Uppdaterad 8 maj.
  • Paisley
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-08-14 14:38:35 följande:
    Varför ska man få utstå kritik för att man vill skydda sina barn från sjukdomar som kan leda till döden eller livslånga men? Svaret är precis samma, för att det är ett beslut som alla inte håller med om.

Vill man vara fri från kritik så gör man säkrast i att inte ta några beslut alls.
    Men ni får ju inte utstå någon kritik! Det är ni som är de "ansvariga människorna" enligt samhället.
    Detaljerna är helheten
  • mandelblomma
    Paisley skrev 2012-08-14 14:32:11 följande:

Varför ska man få utstå kritik eftersom man vägar spruta in formaldehyd och aluminium rakt in i blodomloppet på sitt barn? Om jag anser att riskerna med detta väger tyngre än fördelarna så väljer jag att inte vaccinera utav min omtanke för barnet.
    klart du kan välja att inte vaccinera dina barn, men sprid inte lögner om att man undanhåller vare sig biverkningar eller vad vaccinet innehåller.

ps/ man sprutar inte in vaccin i blodomloppet på någon. Inte ett enda vaccin vad jag vet ges intravenöst.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Paisley skrev 2012-08-14 14:40:13 följande:
    Men ni får ju inte utstå någon kritik! Det är ni som är de "ansvariga människorna" enligt samhället.
    Om du med "ni" menar föräldrar som vaccinerar sina barn så räkna inte med mig i den gruppen, jag tänker aldrig vaccinera mina barn av den enkla anledningen att jag inte tänker skaffa några.

Och jo, personer som vaccinerar får utstå kritik, i bland annat trådar som denna pratar man om att "spruta in gifter" och liknande. Därmed inte sagt att det inte kommer från andra sidan också, för det gör det.
    sporadiskatankar.blogspot.com -- Uppdaterad 8 maj.
  • Primrose

mandelblomma: du är väl medveten om att det som börjar som förkylningar skördar många dödsfall varje år. Främst bland äldre. Så förkylningar är, långt ifrån, några bagateller. Jag är ganska säker på att fler dog av följderna av. förkylningar ( t ex lunginflammation, som ju ofta drabbar äldre) än av kikhosta, innan man började vaccinera mot kikhosta.

• Sixxty
    Primrose skrev 2012-08-14 15:29:24 följande:
    mandelblomma: du är väl medveten om att det som börjar som förkylningar skördar många dödsfall varje år. Främst bland äldre. Så förkylningar är, långt ifrån, några bagateller. Jag är ganska säker på att fler dog av följderna av. förkylningar ( t ex lunginflammation, som ju ofta drabbar äldre) än av kikhosta, innan man började vaccinera mot kikhosta.
    ...och av den anledningen erbjuds alla över 65 och riskgrupper vaccin mot influensa.
  • mandelblomma
    Primrose skrev 2012-08-14 15:29:24 följande:
    jag är fullt medveten om att influensor skördar många offer per år i synnerhet bland äldre. Där har du den stora skillnaden mot vad kikhosta och andra barnsjukdomar ställer till med. Vi accepterar mer dödsfall bland äldre än vad som är ok bland barn.

ps, jag vet att influensor kan vara svårt för barn och i synnerhet tidigare sjuka barn med, men majoriteten av dödsfall är bland de äldre...och i ärlighetens namn, något ska vi väl till slut dö av som äldre!
  • doggy

Så bara för man är gammal så gör det inget om man dör i förtid av influensa ? Var det dummaste jag hört på länge !

• mandelblomma
    doggy skrev 2012-08-14 17:23:50 följande:
    Så bara för man är gammal så gör det inget om man dör i förtid av influensa ? Var det dummaste jag hört på länge !
    det sa jag faktiskt inte,
  • Primrose

Influensa och förkylningar är inte samma sak - det jag nämnde var förkylningar. De kan man inte vaccinera mot.

Jag var, faktiskt, på väg att skriva följande, i mitt tidigare inlägg, men avstod eftersom jag inte ville verka oförskämd: men att rädda en 80-åring anses kanske inte lika viktigt som att rädda en 8-månaders?
    Du skrev nu själv vad du ansåg i frågan.

Så vi talar kanske inte om att det är viktigt att rädda så många liv som möjligt, utan om att rädda vissa utvalda grupper

Svar på tråden Vaccin MPR