• Ingrid10

Vaccin MPR

Försöker att undersöka hur vanligt det var att drabbas av allvarliga komplikationer, eller dödsfall, av en röda hund/mässlings/påssjuka-infektion. 

Nu frågar jag er som är 40+, eftersom vaccinationsprogrammet inte var i gång när ni var små, om ni känner någon eller har hört talas om någon som drabbats av dödsfall/allvarlig komplikation från någon av dessa sjukdomar. 

Min sambo, som är dryga 40 år, är inte vaccinerad och tycker abslolut inte att vi ska vaccinera våran dotter. Jag är beredd att hålla med eftersom jag heller aldrig hört talas om någon som blivit allvarligt sjuk. Tror att det ligger en hel del vinstintressen bakom alla dessa vaccinationskampanjer. (Varför ska man t.ex. vaccinera sig mot en säsongsinfluensa om man inte är gammal eller av någon annan anledning är svag??) Nu verkar det till och med som att dom ska utöka vaccinationsprogrammet med ett Hepatit B-vaccin. Hur vanligt är det med Hepatit B liksom??
    Tror inte heller att det är speciellt bra för våra kroppar, inklusive uppbyggandet av ett naturligt immunförsvar, när vi sprutar in syntetiska "skydd". 

Vill tillägga att jag är INTE vaccinationsmotståndare när det används av rätta skäl... 

• Svar på tråden Vaccin MPR
  • Primrose

Själv sitter jag med en liten mobil och skrivet samtidigt som mim son gärna vill titta på Babar på mobilen och skuttar omkring som en liten groda så om jag missar ett och annat ord är det inte alls med flit.

Nu tänker jag inte skriva mer pga ovanstående, men jag anser fortfarande att jag ska ställa frågor - det borde vi alla göra.

Tror du inte att jag känner till undersökningarna ang utvecklingen av hjärnan? Varför tog du ens upp exemplet om du inte trodde att det hade påverkat vårt beslut att avvakta.

För mig är risken att min son går ut i trafiken och blir skadad/dödad BETYDLIGT högre och jag skulle föredra att m

• Primrose

den risken minskades avsevärt och att pengar och resurser lades ner på det snarare än att alla barn massvaccineras mot vissa barnsjukdomar - som hos de allra flesta är relativt milda sjukdomar. Så nej, jag går inte omkring och är tacksam för att så många andra barn är vaccinerade och att därför blir inte min son sjuk. Så cynisk är i alla fall inte jag.

• hajna
    Primrose skrev 2012-08-04 00:32:14 följande:
    Förlåt, 100 fall av hjärninflammation och 5000 fall (!) av lunginflammation, skulle det vara. Och detta var så obemärkt bland de vuxna i min uppväxtmiljö ( min mamma var annars väldigt " om sig och kring sig").
    En på tusen, respektive en på tjugo är nog möjligt att missa.

Rätt personer att fråga om detta, om du betvivlar att statistiken är riktig, är nog inte vanliga föräldrar, utan kanske hellre vårdpersonal som upplevt mässlingsepidemier. De har nog en annan bild.

Statistiken för mässlingsutbrott i Europa och USA är likartad trots att metoderna för att samla in den är rätt olika. Har du någon anledning att misstro den? 
  • hajna
    Primrose skrev 2012-08-06 19:12:43 följande:
     Men att inte ifrågasätta att vi sprutar in mer och mer i våra små barn anser jag vara oansvarigt. 
    Men vi sprutar inte in mer och mer. Tvärtom. Mängden virusmaterial och mängden annat minskar över tid, snarare än ökar. Smittkoppsvaccinet ensamt innehöll mer virusmaterial än samtliga barnvacciner tillsammans gör idag. 
  • Dr Mupp

Mässlingsvaccinet infördes ju redan 70-talet så att de flesta inte känner till komplikationer efter mässling är ju för att antalet sjuka snabbt gick ner. Men behöver vara betydligt äldre än 40+ för att komma ihåg komplikationerna. Men prata med de gamla fd sjuksköterskorna och läkarna. De som numera bor på hemmet, de bör kunna berätta om komplikationerna. 

Om man tvekar på hur effektiva vaccinet är så är det ju bara att ta kikhostan. Vi hade kikhostevaccin och nästan ingen blev sjuk. Det upptäcktes för många komplikatoner av vaccinet och vaccinet drogs in. Tog inte lång tid innan kikhosta blev en vanlig sjukdom igen. De flesta 80-talister har haft kikhosta eftersom vi inte vaccinerades mot det. Så även jag och mina syskon. Brorsan hamnade i respirator på sjukhuset, han var bara bebis när han blev smittad av oss storasyskon. 

På 90-talet började man vaccinera mot kikhosta med nytt vaccin och ganska snart försvann sjukdomen, detta eftersom så många antingen var vaccinerade  eller hade naturlig immunitet tack vare genomgången sjukdom. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Primrose

hajna: jag misstrodde inte direkt, utan tyckte bara att det var så konstigt att ingen i min omgivning pratade om det (som man t ex pratade om vattkoppor - att man skulle försöka få det som barn). Med så höga siffror tyckte jag bara att det var konstigt.

Hajna: det var intressant att veta.

Dr Mupp: det kan jag inte riktigt hålla med om - jag är själv född på 1960-talet och de jag talade om var generationerna före mig (föräldrar och morföräldrar), de borde ju ha upplevt alla dessa som blev allvarligt sjuka på något sätt. Men det nämndes aldrig. Det är det som förvånar mig. Engelska sjukan och polio var ju något min mormor talade om med förfäran t ex.

• mandelblomma
    Primrose skrev 2012-08-14 07:33:56 följande:
    hajna: jag misstrodde inte direkt, utan tyckte bara att det var så konstigt att ingen i min omgivning pratade om det (som man t ex pratade om vattkoppor - att man skulle försöka få det som barn). Med så höga siffror tyckte jag bara att det var konstigt.

Hajna: det var intressant att veta.

Dr Mupp: det kan jag inte riktigt hålla med om - jag är själv född på 1960-talet och de jag talade om var generationerna före mig (föräldrar och morföräldrar), de borde ju ha upplevt alla dessa som blev allvarligt sjuka på något sätt. Men det nämndes aldrig. Det är det som förvånar mig. Engelska sjukan och polio var ju något min mormor talade om med förfäran t ex.
    jag kan berätta varför. Då när man inte vaccinerade mot sjukdomar som mässlingen etc så fanns det andra mer farliga sjukdomar som man inte kunde göra något åt.
    Ställt i relation till ex tyfus. polio, tbc och stelkramp så var mässling lite lindrigare och hade inte samma frekvens av men/ död som ex stelkramp.
    Men det var definitivt mycket komplikationer och en del dödsfall av de "banala" barnsjukdomarna också.
  • Primrose

Mandelblomma: ja, det ligger kanske något i det. Dock var det ju inte så att det för mina föräldrars generation (födda på 1930-talet) något nytt med en massa vaccinationer på barn och fasta vaccinationsprogram mot en rad sjukdomar.
    Frågan är bara om det finns någon gräns för när man ska acceptera att vissa sjukdomar kan vara farliga för vissa individer och när man ska göra allt (gm massvaccinationer) för att ingen ska insjukna i just den sjukdomen?
    Vanliga förkylningar kan ju bli livshotande för t ex äldre, svaga spädbarn och, ibland, astmatiker. Men, om vi någon gång i framtiden, skulle kunna utveckla något otroligt vaccin mot förkylningsvirus, skulle det verkligen vara så klokt att vaccinera hela befolkningen? För de allra flesta barn är det ju faktiskt viktigt att de utsätts för förkylningsvirus och bygger upp ett immunförsvar. Eller menar man att om ett multi-vaccin fanns så skulle man inte behöva bygga upp sitt immunförsvar?

När jag skrev scharlakansfeber tidigare var det faktiskt kikhosta jag hade i åtanke. Jag blev störd och skrev fel. Det var alltså kikhosta jag hade som 15-åring. Och visst var det jobbigt att hosta så att man kräktes och att dras med hostan i många månader, men särskilt sjuka var annars varken min syster eller jag, vi låg aldrig till sängs utan var som vanligt. För känsliga personer, med t ex astma, kan det säkert ha varit annorlunda. Men att man nu vaccinerar alla mot just kikhosta, sägs ju också ha samhällsekonomiska skäl (eftersom man kanske måste vara hemma ovanligt länge), snarare än hälsoskäl.

• mandelblomma
    Primrose skrev 2012-08-14 10:36:20 följande:
    Mandelblomma: ja, det ligger kanske något i det. Dock var det ju inte så att det för mina föräldrars generation (födda på 1930-talet) något nytt med en massa vaccinationer på barn och fasta vaccinationsprogram mot en rad sjukdomar.
    Frågan är bara om det finns någon gräns för när man ska acceptera att vissa sjukdomar kan vara farliga för vissa individer och när man ska göra allt (gm massvaccinationer) för att ingen ska insjukna i just den sjukdomen?
    Vanliga förkylningar kan ju bli livshotande för t ex äldre, svaga spädbarn och, ibland, astmatiker. Men, om vi någon gång i framtiden, skulle kunna utveckla något otroligt vaccin mot förkylningsvirus, skulle det verkligen vara så klokt att vaccinera hela befolkningen? För de allra flesta barn är det ju faktiskt viktigt att de utsätts för förkylningsvirus och bygger upp ett immunförsvar. Eller menar man att om ett multi-vaccin fanns så skulle man inte behöva bygga upp sitt immunförsvar?

När jag skrev scharlakansfeber tidigare var det faktiskt kikhosta jag hade i åtanke. Jag blev störd och skrev fel. Det var alltså kikhosta jag hade som 15-åring. Och visst var det jobbigt att hosta så att man kräktes och att dras med hostan i många månader, men särskilt sjuka var annars varken min syster eller jag, vi låg aldrig till sängs utan var som vanligt. För känsliga personer, med t ex astma, kan det säkert ha varit annorlunda. Men att man nu vaccinerar alla mot just kikhosta, sägs ju också ha samhällsekonomiska skäl (eftersom man kanske måste vara hemma ovanligt länge), snarare än hälsoskäl.
    jag tror inte det kommer bli aktuellt med ett vanligt förkylningsvaccin av flera skäl och kan på inget sätt jämnföras med mässling eller kikhosta.
    Min väninnas nyfödda bebis- för övrigt fullt frisk och fullgången insjuknade i kikhosta för några år och dog då hon var 8 månader av sviterna...så ja man kan ju säga att det var lite jobbigt att hosta.
    Stor skillnad mot ett äldre barn  alltså.

• Dr Mupp
    Primrose skrev 2012-08-14 10:36:20 följande:

Kikhosta hade jag med. Vi var fem syskon som åkte på det samtidigt. Jag hostade sönder ett revben, brorsan hamnade i respirator. Jag är glad att mina barn är vaccinerade mot kikhosta.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Vaccin MPR