• Loreena

Hemma med 2-åring och nyfödd, tips?

Hej!
    Jag har en son på 23 månader och en nyfödd bebis här hemma. På måndag så blir det första dagen för mig ensam hemma med båda barnen. Min sambo jobbar långa dagar och är ofta borta från 06-22. Jag har fortfarande ont av foglossning efter graviditeten och är lite nervös inför hur jag ska klara dagarna med båda barnen. Jag vill gärna har tips från er andra som har hunnit få lite rutin på vardagen. Jag vill ju hinna ge båda barnen vad de behöver, utan att gå in i väggen själv efter vaknätter med amning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-16 18:36
    Det har inte gått så bra det här...
    Min kära sambo har bestämt sig för att gå ifrån mig för han har känt sig åsidosatt och har nu inga känslor kvar säger han. Jag har bara kämpat på med småttingarna här hemma och tänkt att vår tid kommer och att det är körigt att ha små men min sambo har inte tänkt så. Så han flyttar ut efter nyår. :'( Han kommer att ha 2åringen varannan helg och komma och hälsa på barnen ibland. Så nu blir jag alltså ensamstående med två småttingar... :( Den minsta är 5 månader nu.

• Svar på tråden Hemma med 2-åring och nyfödd, tips?
  • vinnis

Jag fattar inte hur det går ihop, han jobbar hela dagarna och kvällarna och du är i princip ensamstående med 2 bebisar..det är ju inte måga som har det så, lite svårt att ge tips men jag hade gissat på att det viktigaste är att inte stressa upp sig, låta saker och ting ta den tiden det tar och allt annat får vänta helt enkelt. wow låter tungt men det löser sig säkert

• gryning2

* Försök strukturera upp dagarna och bestäm något litet ni ska hitta på t.ex. gå till lekparken. Det är lättare att komma iväg trots trötthet om man bestämt innan vad man ska göra.

* Gör i ordning ett bra ställe där du kan amma och storbarnet samtidigt kan roa sig utan att hitta på bus. T.ex. barnsäkra i vardagsrummet och förbered med filmer, böcker som storbarnet gillar och kan sysselsätta sig med under amning.

* Förbered mat då din man är hemma (han kan ju inte vara borta varje dag) så du slipper stå och laga mat då du är ensam med barnen. Du kan ha frysta matlådor klara och/eller köpa hem mat som är enkel och snabb att laga. Ta storhandling då din man är hemma så du slipper handla med barnen ensam. Ha inte så höga krav på dig med hemmets skötsel.

* Kräv att din man löser av dig då han är hemma så du kan sova ikapp då och slipper ha ständig jour. Om man får sova ut då och då så blir tålamodet så mycket bättre.

* Gå ut så mycket som möjligt med barnen.

* Skaffa en bra bärsjal så du kan bära den lilla samtidigt som du hjälper storbarnet.

* Om du kan få någon avlastning (t.ex. av mormor eller något) med storbarnet så ta tacksamt emot det och passa på att sov eller bonda lite med bebisen.

Mamma till två pojkar födda 2007 och 2011
  • Eber

Storkok på helgerna, så går det fortare att få fram maten! Sena hade jag skötbädd på golvet så 2 åringen kunde vara med! Sen hade vi tv i sovrummet, som hon kunde titta på under tiden som jag låg jämte å ammade, då var alla med, men hennes fokus var mer på tvn än bebisen

• Loreena
    vinnis skrev 2012-07-24 20:11:33 följande:
    Jag fattar inte hur det går ihop, han jobbar hela dagarna och kvällarna och du är i princip ensamstående med 2 bebisar..det är ju inte måga som har det så, lite svårt att ge tips men jag hade gissat på att det viktigaste är att inte stressa upp sig, låta saker och ting ta den tiden det tar och allt annat får vänta helt enkelt. wow låter tungt men det löser sig säkert
    Han jobbar som lastbilschaufför och kör långkörningar.. eftersom att det inte går att förutse hur trafiken ser ut så blir det dessutom övertid 1-3 timmar mer eller mindre varje dag. Med i gengäld så jobbar han 4 dagar/vecka och är hemma 3.
  • gryning2
    Eber skrev 2012-07-24 20:24:12 följande:
    Storkok på helgerna, så går det fortare att få fram maten! Sena hade jag skötbädd på golvet så 2 åringen kunde vara med! Sen hade vi tv i sovrummet, som hon kunde titta på under tiden som jag låg jämte å ammade, då var alla med, men hennes fokus var mer på tvn än bebisen
    Ha inte dåligt samvete om du låter 2-åringen titta på barn-TV om du måste amma i lugn och ro eller göra annat viktigt. Även om det blir mycket TV ibland så får man kompensera det andra dagar då pappan också är hemma.
  • Majan78

Inga prestationskrav! Låt storebror titta på tv så mycket han vill, servera fiskpinnar, blodpuddig eller potatisbullar och skit i att det ska vara bra och nyttig mat - man överlever ändå. Se till att ha fasta läggtider för storebror på kvällen så att du får en stund för sig själv... detta är helt ovärderligt om man ska vara med barnen dygnet runt...

♥ V 2007♥A 2009 ♥
  • Eber

Gryning2 jag hade inte det minsta dåligt samvete, alternativet var att hon skulle sitta på bebisen eller dra den i håret! Då tycker jag att lite tv är bättre;)

• Loreena

Bärsjal har jag, vardagsrummet är säkrat.. och så finns det en inhägnad förskolegård precis här utanför som vi kan vara i på dagarna eftersom att förskolan har sommarstängt. Det känns toppen eftersom att den är småbarnsanpassad och inhägnad så att jag slipper springa efter sonen hela tiden. Det borde ju gå bra... Men jag får ändå dåligt samvete om sonen får titta för mycket på film... Jag kanske måste sänka kraven på mig själv.

• gryning2
    Loreena skrev 2012-07-24 20:58:20 följande:
    Bärsjal har jag, vardagsrummet är säkrat.. och så finns det en inhägnad förskolegård precis här utanför som vi kan vara i på dagarna eftersom att förskolan har sommarstängt. Det känns toppen eftersom att den är småbarnsanpassad och inhägnad så att jag slipper springa efter sonen hela tiden. Det borde ju gå bra... Men jag får ändå dåligt samvete om sonen får titta för mycket på film... Jag kanske måste sänka kraven på mig själv.
    Ja jag känner mig jättedålig om storpojken får se på TV mycket också. Men försök strunta i det. Ha TV-fria dagar då pappan är ledig. Då gör det inget om det blir dubbelt så mycket TV då du är ensam. Min stora son är väldigt lugn om han får se film och det är inget fel att utnyttja det om det är en jobbig dag och man själv är trött och utmattad och den lilla skriker.
Svar på tråden Hemma med 2-åring och nyfödd, tips?