• Loreena

Hemma med 2-åring och nyfödd, tips?

Hej!
    Jag har en son på 23 månader och en nyfödd bebis här hemma. På måndag så blir det första dagen för mig ensam hemma med båda barnen. Min sambo jobbar långa dagar och är ofta borta från 06-22. Jag har fortfarande ont av foglossning efter graviditeten och är lite nervös inför hur jag ska klara dagarna med båda barnen. Jag vill gärna har tips från er andra som har hunnit få lite rutin på vardagen. Jag vill ju hinna ge båda barnen vad de behöver, utan att gå in i väggen själv efter vaknätter med amning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-16 18:36
    Det har inte gått så bra det här...
    Min kära sambo har bestämt sig för att gå ifrån mig för han har känt sig åsidosatt och har nu inga känslor kvar säger han. Jag har bara kämpat på med småttingarna här hemma och tänkt att vår tid kommer och att det är körigt att ha små men min sambo har inte tänkt så. Så han flyttar ut efter nyår. :'( Han kommer att ha 2åringen varannan helg och komma och hälsa på barnen ibland. Så nu blir jag alltså ensamstående med två småttingar... :( Den minsta är 5 månader nu.

• Svar på tråden Hemma med 2-åring och nyfödd, tips?
  • Majan78
    Loreena skrev 2012-07-24 20:58:20 följande:
    Men jag får ändå dåligt samvete om sonen får titta för mycket på film... Jag kanske måste sänka kraven på mig själv.

Du bestämmer ju själv vad han ska titta på... Sänk kraven under de första månaderna i alla fall tills du känner dig ok fysiskt igen...
    ♥ V 2007♥A 2009 ♥
  • Bebisfeb

Har en född i mars-10 och en på sju veckor, jag har alltid tyckt att det känns dåligt att sätta barnen framför tv;n men har helt och hållet fått släppa det för ett tag, här hemma går Pippi ett par timmar pÅ förmiddagen och på eftermiddagen, det är min enda chans att kunna göra ngt annat än passa storasyster från att hela tiden ska pussa och krama och klämma och testa alla gränser för vad som är ok att göra med lillasyster! Vilket kanske inte låter så jobbigt, men efter ett par timmar så ruttnar man och känner att irritationen börjar ta över vilket inte är roligt för ngn. Gör upp en plan dagen innan vad ni ska göra, när den lilla sover, passa då på att fylla det stora barnet med gos, uppmärksamhet och bekräftelse på att han/hon fortf är lina värdefull för dig. Då kan du sedan med gott samvete säga att nu måste den lilla få mat. Tänk också på att tiden är kort när du kanske måste använda tv;n som hjälpmedel. Tiden kommer gå fort så kan barnen leka tillsammans! Lycka till

• Loreena

Tack för alla goda råd och all uppmuntran! Det känns redan lite bättre!

• blomman8604

Har 14 månader mellan mina barn. Som många redan skrivit så överlevde jag genom att hela våran undervåning är barnsäkrad så att den stora inte kan göra för mycket bus eller bus som blir farligt.
    Jag kunde sitta i god ro i soffan framför nyhetsmorgon och amma. Visst blev det mycket tv tittande en period men nu när bebis är större så ser vi nästan aldrig på tv. Se det som en övergående period helt enkelt!

För att verkligen komma ut var jag tvungen att planera det, tex imorgon ska vi gå till parken och leka. Då blir det verkligen av.

När bebisen sov så hade jag mys och lektid med den store. Han älskar även att hjälpa (stjälpa..;)) till med tvätten så då kan man passa på att göra det, på köpet blir han sysselsatt och får känna sig duktig.

För att sova igen den tid jag förlorade gjorde jag så att jag synkade lunchsovningen med båda, gick o la mig i våran dubbelsäng. Båda barnen kunde då somna, även jag. På köpet ammade jag den lille så och den store fick mys tid..=)

Allt blir lättre när den lille bebisen blir större och kan roa sig själv med sitt storasyskon,

Lycka till!=)

• Alexi

Vi har också 23 mån mellan barnen. Nu är lillebror född i november så vi hade ju vinter men sen på våren ammade jag massor på lekplatser osv, hade en picknickfilt under vagnen så jag kunde sätta mig och amma överallt. Öppna förskolan bodde vi på när stora inte var på dagis under lillebrors andra halvår och framåt.

Har du släkt nära? Jag var jättemycket hos mins föräldrar, de lekte ned storasyster medan jag ammade, oerhört avlastande.

Det är en jättebra åldersskillnad men tufft i början, det blir lättare!

• skogsvitter

Måste säga att jag skulle nog förvänta mig att pappan går ner i arbetstid och är hemma mycket den första tiden efter förlossningen under sådana omständigheter. Ännu värre är det ju när du inte är i bra skick fysiskt heller med foglossning (vet precis hur jobbigt det är med foglossning när man tror att allt ska gå över). Du bör dessutom inte bära särskilt mycket medan du har foglossning fortfarande, eftersom det kan felställa bäckenet och kan göra att du får betydligt mer problem än nödvändigt.

Om pappan absolut inte under några omständigheter kan eller vill vara hemma lite mer så kanske du har familj/släkt som du kan be om lite extra hjälp där hemma, som stöd och avlastning?

Låter sannerligen som ett tungt lass att dra alldeles ensam och jag hoppas att du kan få avlastning på ett eller annat sätt. I övrigt har du redan fått bra svar. Jag hade själv aldrig klarat mig utan bärsjalen, men tyvärr skadade jag kroppen när jag bar trots foglossning och blev aldrig riktigt bra. Om du ändå ska bära så tänk på att det är superviktigt att suga in naveln och spänna magen hela tiden när du bär så att du inte belastar bäckenet felaktigt. Bara ett hett tips!

• Qliana

Jag har två flickor med 15 mån emellan.

Mitt tips är att du inte ska tro att du är tokig när 10 min per timme är kaos. Allt på samma gång. Det blir bättre.

Jag lärde mig att spänna fast den stora i vagnen när vi var ute i en lekpark och jag behövde amma. Annars stack hon. Hon fick smörgåsrån och jag läste saga/sjöng för henne när jag ammade.

I hennes rum hade vi en madrass på golvet som vi mös på. Jag kunde amma och hon klättrade som hon ville.

Jag sänkte definitivt städkraven. Idag har jag råd att hyra in någon som hjälper till då och då, men den möjligheten fanns inte då. Men guld värt!!!

Ibland lekte hon i badkaret med fingerfärg. Sedan blev det dusch och lillasyster låg då i sin säng eller i babysitter på golvet.

Jag reste till Thailand med min syster då hennes 14 åring hjälpte mig på flyget. De var då 4 mån och 1 år och 7 månader. Det gick jättebra. Min syster hade sina fyra barn med sig. Allt går med lite mod.

När jag en gång tog tåget med barnet när liten var 1 mån så var det fruktansvärt jobbigt med tre byten. Jag köpte då en bärbar dvd och Happy Feet. Mycket bättre även om jag idag föredrar bil

• Elsis

Förra sommaren hade jag det som du. Storasyster var 21 mån när lillasyster kom, men min man var hemma, mestadels, de sex första veckorna, sedan återgick han till jobbet, som innebär veckopendling, där han är borta söndag väll till torsdag kväll. I början var det lite neröst att vara ensam med båda, men snabbt fick vi rutiner. Sover storebror middag? Försök i så fall synka så att båda sover samtidigt. Här blev det oftast promenad när de skulle sova efter lunchen, för mig var det vila, även om jag inte vilade så att säga. Nu sov mina dock bra på nätterna, och kag hade i te foglossnng. Att sova hemma är kanske lämpligare för dig. För att lätt och smidigt komma ut hade jag alltid det som behövdes packat i så stor utsträckning som möjligt, blöjor, ombyte, picknickfilt, dricka och frukt till storasyster, samt russin eller annan lämplig muta att hålla henne lite stilla om det skulle behövas. Fixa en plats där du kan amma i storebrors rum, om han brukar leka där. Mina barn leker mest i vardagsrummet, men storasyster tyckte iland om att vi kunde vara i hennes rum som omväxling. Det dröjde inte länge förrän lillasyster kunde sitta i babysittern och titta på medan stora lekte. Man kan vara med i leken ner än man tror medan man ammar, dricka låtsas kaffe, hjälpa till att klä på dockan, bygga med lego och en massa annat, om bara den lilla inte blir störd. Är nog bra att försöka vänja minstingen vid en del liv och rörelse omkring sig, även det måste få finnas lugn och ro också. Lugn lek funkade här, bara jag var lite engagerad. Det blev mycket bebislek med matning, nattning, bljbyte etc på dockan och nallen. Lycka till.

• idupur

Åh vad mycket bra tips! Jag har en 2 1/2 åring och väntar tvåan om en månad, funderar också på det här att vara själv med en nyfödd och en underbar vilding. Vi har dock gjort så att stora tjejen ska gå på dagis 20 h per vecka, 5 h om dagen 4 dagar i veckan. Då får jag lite tid själv med bebisen och kan passa på att sova när bebisen sover. Om den nu vill sova just då! Men tacksam för tipsen om tv, jag som många andra får dåligt samvete redan nu när jag låter henne kolla på tv. Blir därför så glad varje gång ni skriver sänk prestationskraven och tänk på det som en övergångstid. Matlådor var ett annat bra tips, vi ska nog inhandla en micro så blir det lättare.

Lycka till ts och skriv gärna och uppdatera hur det går för dig! 

Svar på tråden Hemma med 2-åring och nyfödd, tips?