• Loreena

Hemma med 2-åring och nyfödd, tips?

Hej!
    Jag har en son på 23 månader och en nyfödd bebis här hemma. På måndag så blir det första dagen för mig ensam hemma med båda barnen. Min sambo jobbar långa dagar och är ofta borta från 06-22. Jag har fortfarande ont av foglossning efter graviditeten och är lite nervös inför hur jag ska klara dagarna med båda barnen. Jag vill gärna har tips från er andra som har hunnit få lite rutin på vardagen. Jag vill ju hinna ge båda barnen vad de behöver, utan att gå in i väggen själv efter vaknätter med amning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-16 18:36
    Det har inte gått så bra det här...
    Min kära sambo har bestämt sig för att gå ifrån mig för han har känt sig åsidosatt och har nu inga känslor kvar säger han. Jag har bara kämpat på med småttingarna här hemma och tänkt att vår tid kommer och att det är körigt att ha små men min sambo har inte tänkt så. Så han flyttar ut efter nyår. :'( Han kommer att ha 2åringen varannan helg och komma och hälsa på barnen ibland. Så nu blir jag alltså ensamstående med två småttingar... :( Den minsta är 5 månader nu.

• Svar på tråden Hemma med 2-åring och nyfödd, tips?
  • ETE

Mitt bästa tips är att låta stora barnet välja bok när lillan ska ammas - man får en mysig stund ihop med båda! Lillasysters matstunder blev storasysters favvostunder just för hon fick välja bok och vi läste då.

• MCooper

Bra tråd! Jag befinner mig ungefär i samma sits så det här är intressant läsning. Har en son på 21 månader och en son på 1 vecka. Som tur är så är jag och min man hemma tillsammans i ytterligare 1,5 månader så då hoppas jag att jag åtminstone har landat i det här nya livet och återhämtat mig ordentligt efter graviditet/förlossning. Sen börjar verkligheten igen då min man jobbar borta tidigt måndag till sent torsdag. Eventuellt kommer han kunna komma hem en vända tisdag kväll till onsdag morgon ifall det verkligen behövs. Men jag förstår precis hur du har det.

Just nu flyter allt på med bebisen som är världens snällaste. Dock så har storebror en fruktansvärt jobbig period som har varat i ett par månader nu. Enorma vredesutbrott och mycket frustration över allt han vill men inte kan (som t ex talet som inte har kommit igång än). Sover dåligt gör han med och är jättesvår att få att somna på kvällen. Puh! Jag som trodde att det var bebisen som skulle vara den som skrek hela tiden! Hur som helst väldigt jobbigt, men hoppas att denna period skall ha gått över tills jag är hemma själv. Vet inte riktigt hur jag skall få ihop det annars vid t ex läggning med bebis i famnen och storebror som springer upp ur sängen om man inte ligger bredvid i upp emot 1,5 timmar....??? (panik för mamma!!)

Tar verkligen till mig rådet att barnsäkra rubbet och att införskaffa en bärsjal. Det kan nog verkligen underlätta.

Tänker mig också att jag skall försöka vara på golvet med storerbror så mycket som möjligt och inte sitta i soffan och amma. Att försöka komma iväg till öppna förskolan och vara ute mycket om vädret tillåter. Blir hösten och vintern som förra året med ösregn och stormar var och varannan dag så kommer jag nog dock att slita mitt hår... :)

Lycka till! Och fortsätt gärna skriv tips och berätta om hur allt går!

• vargaa

Leksaker som man tar fram vid behov av en lugn stund tycker jag är bra. Jag har ett lego för lite större barn som jag tar fram till dottern när jag behöver att hon blir lite uppehållen en stund eller när man inte kan vara ute pga dåligt väder - med liten bebis är det nämligen inte så roligt att sitta ute i ösregn och storm även om tvååringen inte har ngt emot det.

Pyssel är ju annars något som är bra att ta till när lillebror/syster sover. Dottern brukar få rita en teckning och sen dutta limklickar på teckningen som hon sen sätter pljetter på. Efter att vi gjort det tillsammans ett par gånger kunde hon göra det utan att jag assisterade eller stoppade henne från att ta för mycket lim. Så nu kan jag ta fram det trots att lillebror är vaken. Behöver bara vara där och ha uppsikt och närvarande.

Bada i badkaret är inte heller en dum aktivitet. Det gör vi numera tillsammans alla tre ibland på dagarna. :)

Vagnspromenader tar vi dagligen. Det är ett bra sätt att få kontroll på situationen en stund och det ger mig två nöjda barn - vakna eller sovande. Väldigt bra sätt att få till första sovstunden på förmiddagen för lillebror. Han somnar alltid i vagnen och när vi kommer hem sover han vidare medan vi leker i trädgården, rensar rabatter, äter blåbär eller gungar.

Baka scones är enkelt. Det kan man göra när man har sovande eller vaken nöjd bebis. Tar inte så lång tid och jag brukar inte göra fina bullar utan tar en näve deg (som kan ha nästan vilken konsistens som helst sålänge den inte flyter ut) och slaffsar ner på bakplåtspapper. Det är en konst som även en tvååring klarar av (fast det blir nog mindre kluttar så man kan få fylla på dem lite). In i ugnen och så har man finfint mellanmål sen.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • idupur

Jag gillar den här idén att kunna läsa en bok för det större barnet när man ammar det mindre. Min tjej älskar att läsa så det känns som att det skulle kunna vara en hit. Jag funderar dock hur man gör rent praktiskt? Funkar det är ha stora tjejen i knät samtidigt som man ammar? Hur ligger då bebben? Eller har man stora barnet bredvid och sitter i typ soffan?

• vargaa
    idupur skrev 2012-09-18 20:45:13 följande:
    Jag gillar den här idén att kunna läsa en bok för det större barnet när man ammar det mindre. Min tjej älskar att läsa så det känns som att det skulle kunna vara en hit. Jag funderar dock hur man gör rent praktiskt? Funkar det är ha stora tjejen i knät samtidigt som man ammar? Hur ligger då bebben? Eller har man stora barnet bredvid och sitter i typ soffan?

Jag brukar liggamma i sängen o så ligger dottern bredvid när vi läser under amning. Men det beror mest på att sonen föredrar att liggammas. Sitta i soffan går säkert också. Jag brukar dock inte vilja ha dottern i knät när jag ammar, hon sitter inte still nog. Men det är säkert individuellt.
    Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • idupur
    vargaa skrev 2012-09-18 21:29:19 följande:

Jag brukar liggamma i sängen o så ligger dottern bredvid när vi läser under amning. Men det beror mest på att sonen föredrar att liggammas. Sitta i soffan går säkert också. Jag brukar dock inte vilja ha dottern i knät när jag ammar, hon sitter inte still nog. Men det är säkert individuellt.

Tack, körde liggammning en hel del med den första, det var smidigt att få ligga och vila samtidigt. Tror inte jag kan ha stora tjejen i knät heller, hon är lite för aktiv för det (=
  • MCooper

Angående att läsa för stora barnet samtldigt som man ammar bebisen:
    Jag sitter i soffan med bebis i famnen på "vanligt" vis och så sitter storebror bredvid mig. Lutar boken mot mitt knä eller lägger den ner i soffan framför storebror. Då går det att bläddra med en hand.

• idupur

Nu är hon här! Det blev en flicka till i lördags!

Svar på tråden Hemma med 2-åring och nyfödd, tips?