• Planer för Juni

Tips och råd vid flaskmatning.

Nu lägger jag ner amningen, det fungerar inte.

Ge mig lite praktiska tips kring flaskor och ersättning. Vad har ni upptäckt efter vägen?

Vilka flaskor är bäst? De i glas? Med eller utan ventil?

Hur gör ni när ni reser/är ute på stan?

Blandar ni i uppkokat vatten i 40 grader eller i kokande vatten?

Kan jag använda vattenkokarn, eller ger den avlagringar?

Hur gör vi nattmatningen enklast? Hon vaknar och är så hungrig, vilket ger skrik som väcker alla i hela huset.  

• Svar på tråden Tips och råd vid flaskmatning.
  • lawa
    Planer för Juni skrev 2012-07-26 17:21:03 följande:
    Ge mig lite praktiska tips kring flaskor och ersättning. Vad har ni upptäckt efter vägen?

Hur gör ni när ni reser/är ute på stan?

Hur gör vi nattmatningen enklast? Hon vaknar och är så hungrig, vilket ger skrik som väcker alla i hela huset.  

Köp många flaskor - det är så jobbigt om man inte hinner diska

Ersättning finns att köpa drickfärdig på tetra, dyrare än pulver men bra vid de tillfällen du nämner. På BabySemp står det att den kan ges rumstempererad (Min dotter verkar dock inte så förtjust i det. Fungerade i början, men nu går det bara ner om det verkligen kniper.), annars kan man ha med sig varmt vatten i termos och värma den lite först. Kanske en mattermos som är lite vidare och som man kan sänka ner hela förpackningen i?
  • lawa
    lawa skrev 2012-07-26 17:33:51 följande:
    Kanske en mattermos som är lite vidare och som man kan sänka ner hela förpackningen i?
    Kanske bättre att värma i flaskan förresten. Tetran är fylld hela vägen upp. Bättre att värma i något som inte är helt tätt.
  • Jeff

Vi håller precis på att gå över till flaskmatning.

Vi prövade massa olika modeller av flaskor tills vi hittade den har lättast för (Tommee Tippee).
    När inte är hemma kör vi med tetraförpackningarna (NAN) och ger dem utan att värma, hon verkar gilla det preci slika bra som varm ersättning. Hemma mikrar vi vattnet till rätt ättemperatur direkt i flaskan, vi kokar inte upp vattnet då vi har kommunalt vatten.

Nattmatningarna är det vi har kvar att helt lösa, jag ammar fortfarande en gång men andra gången ger jag flaska med oss båda liggande i sängen. Har då en  termos med vatten bredvid sängen och pulver uppmät i doserare så det tar inte många sekunder att få klart. Största problemet för oss har varit att hon, när hon börjar småsnutta istället för att äta aktivt, börjar "läcka" och det rinner ersättning ner för hakan och kinden. Har hittills löst det genom att ta en liten handduk och lägger under haken och se till att den går runt halsen. När hon har ätit klart tar jag bort den.

Gubbkärring
  • Sofie 158

Min son fick Nan. Semper fick han hemsk magknip av och funkade inte alls för honom.

Flaskorna fick vi experimentera lite med men till slut hittade vi Dr Brown flaskor som han fattade tycke om direkt.

Nattmatning behövde vi bara hålla på med i några veckor. Jag slutade amma när han var 2 månader och när han var nästan 4 månader sov han hela nätterna.

Då gjorde vi iordning ersättning som vi hällde upp i termos. Så när han vaknade var det bara att hälla över i flaskan.
    Samma sak gjorde vi om vi skulle bort och visste att det inte skulle finnas någon mikro tillgängligt.
    Supersmidigt :)

• LottisT83

Till första dottern hade vi dr browns flaskor, helt underbara men jobbiga att diska så nu till andra dottern valde vi mams anti kolik flaskor som funkar kanon och är lättare att diska!

När vi är iväg kör vi med nan på tetrapack, hon äter dom som dom är, vi värmer alltså inte..

Hemma blandar vi kallt kokt vatten med pulver och värmer sen till ättemp i mikron.
    Till natten har vi en flaska i kylen som vi gjort iordning innan vi lägger oss, vatten och pulver blandat och sen på natten är det bara att värma i mikron, tycker vi funkar bra!

• Mercurialis

Jag övergick till att ge enbart ersättning (NAN) till yngsta barnet, när han var en månad. Jag hade två nappflaskor som han drack ur.

Jag hade en tillbringare med kokat, avsvalnat vatten i kylskåpet. Jag fyllde nappflaskan med vatten från tillbringaren, värmde till lagom temp i mikron, blandade i pulvret.

Inför natten blandade jag till ersättning som fick stå i kylskåpet. När det var dags för nattmatning, värmde jag lagom mängd ersättning i mikron.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • KimPossible

Har du kollat sidan http://www.attflaskmata.se/ ?

Om du har Facebook kan du få råd och tips i grupperna "Rätten att välja FLASKA / AMMA" samt "Till dig som flaskmatar ditt barn - tips och råd på vägen!". 

Lycka till! 

• Planer för Juni

Tack för alla tips, råd och länkar.

Vi har kokat vatten och blandat i pulver och sen kylt ner. Det verkar vara onödigt omständigt. Jag tolkade instruktionerna på kartongen som att det skulle blandas med varmt vatten och sen kylas.

• RosaBabyfilt

Jag kokade vatten i vattenkokaren och höll det i en termos efteråt. I början var ju vattnet lite för varmt och man var tvungen att svalka det (oftast ställde jag i kallt vattenbad då) men om du har t.ex. två termosar där den ena har kokhett nytt vatten och en annan kokat ljummet vatten så blir det inga problem med det och du slipper vänta. Jag har fyra nappflaskor, plast från MAM, tycker de fungerar utmärkt och räcker gott och väl. Diskade flaskorna två gånger om dagen och då har det räckt med fyra flaskor. Det som är så skönt med MAM är att du inte alltid måste diska dem utan kan skölja dem och fylla med vatten i bottnen och sterilisera i mikron istället. Tetror har jag använt när jag varit ute eller på natten om vattnet varit för varmt och inte orkat vänta på att det ska svalna. Efter att min dotter blev 5-6 månader började jag att skippa att koka vattnet och bara fyllde flaskan med kallvatten, ställde i mikron 40 sekunder 850W och sedan blanda i pulvret efteråt. Funkar så bra det med, men i början föredrog jag att koka. Ett tips för att underlätta för dig är att direkt lära ditt barn att dricka både varmt, ljummet och rumsvarmt. Det blir så krångligt om du är ute och måste springa runt och leta mikro när du har en rumsvarm tetra. Så när du är hemma, varva varmt och rumsvarmt hela tiden så att barnet blir vant vid både och. Det underlättar något oerhört!

Too many people spend money they haven't earned, to buy things they don't need, to impress people they don't like. - Will Smith
Svar på tråden Tips och råd vid flaskmatning.