• Planer för Juni

Tips och råd vid flaskmatning.

Nu lägger jag ner amningen, det fungerar inte.

Ge mig lite praktiska tips kring flaskor och ersättning. Vad har ni upptäckt efter vägen?

Vilka flaskor är bäst? De i glas? Med eller utan ventil?

Hur gör ni när ni reser/är ute på stan?

Blandar ni i uppkokat vatten i 40 grader eller i kokande vatten?

Kan jag använda vattenkokarn, eller ger den avlagringar?

Hur gör vi nattmatningen enklast? Hon vaknar och är så hungrig, vilket ger skrik som väcker alla i hela huset.  

• Svar på tråden Tips och råd vid flaskmatning.
  • Skit i det du
    Planer för Juni skrev 2012-08-10 23:29:36 följande:
    Vart hittar jag en vällingsdoserare?
    Gekås har eller babybutiker eller Ica (där köpte vi våra)

Finns sådana som är på höjd så man skruvar isär och meckar med, vi gillade aldrig dem.

Denna är inget jag rekomenderar..

Diskkorg för diskmaskin =)

En sån häääär hade vi ett gäng av =)

Förbjud foppatofflor, tights och one piece utomhus!!
  • Skit i det du

Om det verkligen kniper kan man även värma ersättning under en vattenkran med hett vatten. Inte ultimat och tar en jäkla tid men så gjorde vi nån gång.

• Sweet life

Om man blandar ersättningen med kallt vatten och förvarar i kylskåp håller den i 6-8 timmar. Så vi blandar en kanna på morgonen och fyller på flaskorna när han är hungrig. Det är mindre tidskrävande när man har en bebis som skriker för full hals som om han inte fått mat på flera månader!

Vi kör med MaMs anti-colic flaskor. Super eftersom man kan sterilisera dom i micron utan någon sterilisator. Vi har en Dr Browns, men eftersom han är så van med MaMs nappar nu vägrar han äta ur den...

Tänk på att alltid använda en större napp än vad som rekommenderas. Vår kille är snart två månader och har använt napp som är rekommenderad från två månader sedan han var två veckor. Detta för att napprekommendationerna utgår ifrån att man ammar och då ska inte flaskan konkurrera ut amningen vilket det gör om maten kommer lättare ur den än bröstet.

• Sweet life
    Skit i det du skrev 2012-08-12 08:39:15 följande:
    Om det verkligen kniper kan man även värma ersättning under en vattenkran med hett vatten. Inte ultimat och tar en jäkla tid men så gjorde vi nån gång.
    Vår lilla kille avskyr ätvarm ersättning. Han vill bara ha den kall...
  • Skit i det du
    Sweet life skrev 2012-08-12 08:41:39 följande:
    Om man blandar ersättningen med kallt vatten och förvarar i kylskåp håller den i 6-8 timmar. Så vi blandar en kanna på morgonen och fyller på flaskorna när han är hungrig. Det är mindre tidskrävande när man har en bebis som skriker för full hals som om han inte fått mat på flera månader!

Vi kör med MaMs anti-colic flaskor. Super eftersom man kan sterilisera dom i micron utan någon sterilisator. Vi har en Dr Browns, men eftersom han är så van med MaMs nappar nu vägrar han äta ur den...

Tänk på att alltid använda en större napp än vad som rekommenderas. Vår kille är snart två månader och har använt napp som är rekommenderad från två månader sedan han var två veckor. Detta för att napprekommendationerna utgår ifrån att man ammar och då ska inte flaskan konkurrera ut amningen vilket det gör om maten kommer lättare ur den än bröstet.
    Så om man blandar den kall direkt och SEN värmer så blir det inte kaos i magen? Till skillnad mot vad vi gjorde då som värmde om den :S
    Skitsmidigt ju!
  • Sweet life
    Skit i det du skrev 2012-08-12 09:10:01 följande:
    Så om man blandar den kall direkt och SEN värmer så blir det inte kaos i magen? Till skillnad mot vad vi gjorde då som värmde om den :S
    Skitsmidigt ju!
    Exakt. Vi har kommunalt vatten och fick höra på BB och Neo att man inte behöver koka då. det gör dom inte ens på Neo tydligen. Utan jag låter vattnet rinna länge ur kranen som när jag själv ska ta ett glas vatten. Häller upp i tillbringare, vispar i pulver, på med lock och så in i kylen. plockar fram, häller upp och värmer lite lite för att den inte ska vara iskall och sen serverar.

Uppvärmd ersättning klarar sig två timmar innan den ska slängas och när bebis har börjat äta ska man slänga den efter en timme, under den tiden kan man värma den hur många gånger man vill.
  • Sweet life
    Sweet life skrev 2012-08-12 09:13:50 följande:
    Exakt. Vi har kommunalt vatten och fick höra på BB och Neo att man inte behöver koka då. det gör dom inte ens på Neo tydligen. Utan jag låter vattnet rinna länge ur kranen som när jag själv ska ta ett glas vatten. Häller upp i tillbringare, vispar i pulver, på med lock och så in i kylen. plockar fram, häller upp och värmer lite lite för att den inte ska vara iskall och sen serverar.

Uppvärmd ersättning klarar sig två timmar innan den ska slängas och när bebis har börjat äta ska man slänga den efter en timme, under den tiden kan man värma den hur många gånger man vill.
    Har man egen brunn kokar man upp vattnet, låter det koka i 5 minuter och sen får det kallna helt innan man blandar i pulvret.
  • Skit i det du
    Sweet life skrev 2012-08-12 09:14:38 följande:
    Har man egen brunn kokar man upp vattnet, låter det koka i 5 minuter och sen får det kallna helt innan man blandar i pulvret.
    I min kommun är det så att man får ett vattenprov utfört gratis när man får barn om man har egen brunn.

Något att kolla upp kanske =)

Vi kokade allt i början, då hade vi kommunalt vatten, men när ens bebis har så fruktansvärt ont gör man ju allt, även sånt där som man NU inser inte spelade någon roll.

Vår son var för tidigt född så vi var en månad på neo, mestadels fick han min mjölk men av all stress så sinade den när vi kom hem.
    Nästa bebis kommer få flaska ganska omgående då mina boobisar är omöjliga i formen *s*
  • Smam
    Liteniapril skrev 2012-08-11 07:17:45 följande:
    Ett litet tips till er som blandar och sedan värmer/blandar och låter ersättningen stå är att vissa typer av ersättning bara "håller" i exempelvis 2 timmar. Glöm inte kolla det!

För övrigt använder vi mams anti-colic flaskor, vilket fungerar kanon! Ett annat tips för att minska kladdandet är Ikeas "tvättlappar" 10 för 29:-. Man sätter dem som en scarf, genom att vika den till en trekant, och dra ena snibben genom öglan, kanonbra och anpassas lätt till rätt storlek

IKEAs tvättlappar och MAM flaskor här med! Fast riktigt bra tips hur du viker den, jag viker den rakt över en gång bara vilket brukar resultera i att sonen drar bort den när han ska "hjälpa" mig att mata han ;) Han är 2 månader. 

Vi använder Semper lemulac ersättning. Den får man ha färdigblandad i 6-8 timmar, dock inte om den varit varm först om jag minns rätt. Spara aldrig färdigblandat som barnet inte ätit upp, det kommer saliv i flaskan och bildas bakterier. Jag har en plastbunk med ersättning i. Vi har alltid en kanna med kokt kallvatten i kylskåpet så häller vi i flaska, blandar i pulver och värmer till lagom ät temperatur. När vi åker hemifrån tar jag lite av det kokta kallvatten och nytt hett vatten i en termos. Blandar så det blir lite för varmt så det ska hålla sig, men inte ta för lång tid att kallna. Blandar alltid i pulvret precis innan han ska äta, förutom innan vi vuxna ska sova. Då blandar jag iordning en flaska (med kallt vatten, ersättning får inte vara varm två gånger), fyller resten av flaskorna med kallvatten så är man beredd till natten då man är astrött. Om sonen är för hungrig skriker han om jag lägger ner han. Vill inte väcka sambon så bär han på armen och då är det svårt att hälla upp vatten i flaskor osv. Dom kan bli förstoppade av ersättning så vi har messsmör lite då och då i ersättningen, ca1-2 teskedar. Vi anpassar mängd och när, utefter när han bajsar, hur mkt han bajsat, om det verkade svårt för han att bajsa osv. 

• Smam
    Jeff skrev 2012-07-26 18:36:22 följande:
    Vi håller precis på att gå över till flaskmatning.

Vi prövade massa olika modeller av flaskor tills vi hittade den har lättast för (Tommee Tippee).
    När inte är hemma kör vi med tetraförpackningarna (NAN) och ger dem utan att värma, hon verkar gilla det preci slika bra som varm ersättning. Hemma mikrar vi vattnet till rätt ättemperatur direkt i flaskan, vi kokar inte upp vattnet då vi har kommunalt vatten.

Nattmatningarna är det vi har kvar att helt lösa, jag ammar fortfarande en gång men andra gången ger jag flaska med oss båda liggande i sängen. Har då en  termos med vatten bredvid sängen och pulver uppmät i doserare så det tar inte många sekunder att få klart. Största problemet för oss har varit att hon, när hon börjar småsnutta istället för att äta aktivt, börjar "läcka" och det rinner ersättning ner för hakan och kinden. Har hittills löst det genom att ta en liten handduk och lägger under haken och se till att den går runt halsen. När hon har ätit klart tar jag bort den.
    Du ska ändå koka vattnet, finns så mkt bakterier i vattenledningarna. 
Svar på tråden Tips och råd vid flaskmatning.