Liteniapril skrev 2012-08-11 07:17:45 följande:
Ett litet tips till er som blandar och sedan värmer/blandar och låter ersättningen stå är att vissa typer av ersättning bara "håller" i exempelvis 2 timmar. Glöm inte kolla det!
För övrigt använder vi mams anti-colic flaskor, vilket fungerar kanon! Ett annat tips för att minska kladdandet är Ikeas "tvättlappar" 10 för 29:-. Man sätter dem som en scarf, genom att vika den till en trekant, och dra ena snibben genom öglan, kanonbra och anpassas lätt till rätt storlek

IKEAs tvättlappar och MAM flaskor här med! Fast riktigt bra tips hur du viker den, jag viker den rakt över en gång bara vilket brukar resultera i att sonen drar bort den när han ska "hjälpa" mig att mata han ;) Han är 2 månader.
Vi använder Semper lemulac ersättning. Den får man ha färdigblandad i 6-8 timmar, dock inte om den varit varm först om jag minns rätt. Spara aldrig färdigblandat som barnet inte ätit upp, det kommer saliv i flaskan och bildas bakterier. Jag har en plastbunk med ersättning i. Vi har alltid en kanna med kokt kallvatten i kylskåpet så häller vi i flaska, blandar i pulver och värmer till lagom ät temperatur. När vi åker hemifrån tar jag lite av det kokta kallvatten och nytt hett vatten i en termos. Blandar så det blir lite för varmt så det ska hålla sig, men inte ta för lång tid att kallna. Blandar alltid i pulvret precis innan han ska äta, förutom innan vi vuxna ska sova. Då blandar jag iordning en flaska (med kallt vatten, ersättning får inte vara varm två gånger), fyller resten av flaskorna med kallvatten så är man beredd till natten då man är astrött. Om sonen är för hungrig skriker han om jag lägger ner han. Vill inte väcka sambon så bär han på armen och då är det svårt att hälla upp vatten i flaskor osv. Dom kan bli förstoppade av ersättning så vi har messsmör lite då och då i ersättningen, ca1-2 teskedar. Vi anpassar mängd och när, utefter när han bajsar, hur mkt han bajsat, om det verkade svårt för han att bajsa osv.