• Planer för Juni

Tips och råd vid flaskmatning.

Nu lägger jag ner amningen, det fungerar inte.

Ge mig lite praktiska tips kring flaskor och ersättning. Vad har ni upptäckt efter vägen?

Vilka flaskor är bäst? De i glas? Med eller utan ventil?

Hur gör ni när ni reser/är ute på stan?

Blandar ni i uppkokat vatten i 40 grader eller i kokande vatten?

Kan jag använda vattenkokarn, eller ger den avlagringar?

Hur gör vi nattmatningen enklast? Hon vaknar och är så hungrig, vilket ger skrik som väcker alla i hela huset.  

• Svar på tråden Tips och råd vid flaskmatning.
  • RosaBabyfilt
    Planer för Juni skrev 2012-07-29 01:44:04 följande:
    Tack för tipsen.

Några knep för att dosera pulver på resan?
    På resan tog jag oftast med mig flera tetror, men hade jag bara pulver ibland så kunde jag ta små plastburkar och dosera upp lagom mycket pulver i. Och så kånka med sig en termos med varmt vatten också. Men tycker det blev så bökigt så jag har oftast tagit tetror även om det är lite dyrare i längden.
    Too many people spend money they haven't earned, to buy things they don't need, to impress people they don't like. - Will Smith
  • Snow Crash

Jag hade med en vällingdoserare med tre laddningar ersättningspulver, och en termos med vatten i lagom temperatur.

• niky40

min välllingdoserare är från tupperware men har förstått att även babybutikerna har. de är guld!

• klemma

Vällingdoserare finns i stort sätt i alla livsmedelsbutiker.

• Liteniapril

Ett litet tips till er som blandar och sedan värmer/blandar och låter ersättningen stå är att vissa typer av ersättning bara "håller" i exempelvis 2 timmar. Glöm inte kolla det!

För övrigt använder vi mams anti-colic flaskor, vilket fungerar kanon! Ett annat tips för att minska kladdandet är Ikeas "tvättlappar" 10 för 29:-. Man sätter dem som en scarf, genom att vika den till en trekant, och dra ena snibben genom öglan, kanonbra och anpassas lätt till rätt storlek

• soccermum01
    Liteniapril skrev 2012-08-11 07:17:45 följande:
    Ett litet tips till er som blandar och sedan värmer/blandar och låter ersättningen stå är att vissa typer av ersättning bara "håller" i exempelvis 2 timmar. Glöm inte kolla det!

För övrigt använder vi mams anti-colic flaskor, vilket fungerar kanon! Ett annat tips för att minska kladdandet är Ikeas "tvättlappar" 10 för 29:-. Man sätter dem som en scarf, genom att vika den till en trekant, och dra ena snibben genom öglan, kanonbra och anpassas lätt till rätt storlek
    smart har aldrig tänkt att man kan göra så!
  • Skit i det du
    Planer för Juni skrev 2012-07-26 17:21:03 följande:
    Nu lägger jag ner amningen, det fungerar inte.

Ge mig lite praktiska tips kring flaskor och ersättning. Vad har ni upptäckt efter vägen?

Vilka flaskor är bäst? De i glas? Med eller utan ventil?

Hur gör ni när ni reser/är ute på stan?

Blandar ni i uppkokat vatten i 40 grader eller i kokande vatten?

Kan jag använda vattenkokarn, eller ger den avlagringar?

Hur gör vi nattmatningen enklast? Hon vaknar och är så hungrig, vilket ger skrik som väcker alla i hela huset.  

Vi värmde vårat i micron. Använde oss av NUKs stora flaskor, det var de största vi hittade på marknaden och också de som funkade bäst för oss.

Nu kommer ju nya rön om att inte ens de BPA-fria flaskorna är säkra så om jag får fler barn får det bli glas.

Vi hade Bambinos doserare också. Hade nog 10 stycken som vi fyllde på. Då slapp man mecka med det när man var stressad.
    Man måste dock se till att öppningen inte är mellan två fack, då slinker det över pulver mellan facken.

Man kan beställa en vällingburk från NAN och med den medföljer en otroligt bra tratt, mycket vidare än de man kan köpa med Bambinos vällingskopa tex.

Vi hade alltid med oss färdig ersättning i tetra och en sax när vi var ute ifall det var bökigt med vatten odyl.

Flaskvärmare använde vi bara i början men våran hade ingen timer eller nåt sånt på så den kastade vi.

Vi använde även NUKS Antikolik-nappar till flaskorna, det funkade toppen för oss.
    Fick aldrig de där med ventil i botten att fungera :/

I början kokade vi vattnet då magen krånglade på våran lille, sen lät vi det svalna och hade det i kylen.

Vi kokade alla flaskor ett par månader av samma anledning också.

Den allra bästa flaskborsten jag hittat är den från NUK. Finns visserligen flaskborstar på Ica tex men skumgummit längst upp faller av efter kort tid.

Eftersom vi inte hade diskmaskin så ställde vi alltid flaskorna i kallt vatten tills de blev diskade.

Om man har diskmaskin så finns det en korg man kan köpa som man lägger små delar i så de inte far runt i maskinen.

Något vi lärde oss den hårda vägen är att aldrig värma använd ersättning igen. Det skapade kaos imagen på liten.
    VET att det stod på förpackningen, men ja, trötta hjärnor tänkte inte så långt.. Det gav iaf magknip från helvetet.

Nattmatning har jag ingen aning om, vi hade bara en bäbis och inga fler i huset så det störde aldrig någon. =)
    Förbjud foppatofflor, tights och one piece utomhus!!
Svar på tråden Tips och råd vid flaskmatning.