• Anonym (ts)

Otrevlig konduktör korsförhör barn!

Min sambo och son på sex år åkte idag tåg. Det är gratis för barn upp till sju år att åka med en betalande vuxen.
    Konduktören vägrade tro på min sambo när han sa att sonen bara är sex år (nyss fyllda sex år dessutom) och konduktören gick på om att sonen måste vara äldre.
    Till slut vänder sig konduktören till min son och säger
    -Titta inte på pappa, titta bara på mig. Nu måste du säga hur gammal du är, vilken skola går du på?
    Sonen blir förvirrad och säger att han inte går på någon skola och att han är sex år. (Han har nyligen slutat på förskolan och börjar på 6årsverksamheten till höst)
    Konduktören frågar samma frågor om och om igen, nu börjar min sambo bli arg och säger att konduktören ska lämna sonen ifred!
    Då säger konduktören att denne bara gör sitt jobb och kan se till att sambon inte mer får åka tåg.

Sonen blev både ledsen och rädd och säger att han inte vill åka tåg mer.

Får konduktören uppföra sig på det här sättet? Skrämma barn med korsförhör?

• Svar på tråden Otrevlig konduktör korsförhör barn!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-29 10:12:25 följande:
    Tja det finns ju pass, sjukhusbrickor.... vill man så kan man
    sjukhusbrickor?
    menar du patientkort?

varför ska man skaffa pass om man inte ska åka nånstans?
  • Insatt
    Anonym skrev 2012-07-29 10:12:25 följande:
    Tja det finns ju pass, sjukhusbrickor.... vill man så kan man

Sjukhusbrickor är inte idhandlingar, hiih, vad är det som säger att man inte tagit med ett yngre syskons bricka när det inte ens finns bild, hihihihihih, alla har inte pass, typ de som inte reser, hohihihihhihihihihhihi.
  • Anonym
    Insatt skrev 2012-07-29 10:19:50 följande:

Sjukhusbrickor är inte idhandlingar, hiih, vad är det som säger att man inte tagit med ett yngre syskons bricka när det inte ens finns bild, hihihihihih, alla har inte pass, typ de som inte reser, hohihihihhihihihihhihi.

Vill man underlätta så vill man... vill man göra saker o ting knepigare än det är så går det ochså

Jag har full respekt för folk som utövar sina yrkesroller och noll förståelse för folk som försöker spara in några ynka kronor av ren snålhet, tyvärr går dessa människors beteende ut över "alla" iom att alla dras över en o samma kam

Vem vet hur många fuskande föräldrar/barn konduktören råkar ut för under sitt arbetspass och till slut lackade ur, visst det är ett serviceyrke och man förväntas uppträda korrekt men som tur är så äör vi alla människor och även människor kan fela i sina yrkesroller utan att det behöver göras någon större affär av det hela
    Om ett barn blir traumatiserat av en sån här händelse så beror det nog mer på hur föräldrarna valt att hantera situationen efteråt än själva situationen i sig...
    Man kan välja att göra saker till stora problem och man kan välja att avdramatisera det hela       
  • Jojile

Anonym: blir väldigt nyfiken, hur ska föräldrarna hantera situationen?

• Anonym
    Jojile skrev 2012-07-29 10:35:30 följande:
    Anonym: blir väldigt nyfiken, hur ska föräldrarna hantera situationen?

Tja att prata med barnet är väl en bra början och då behöver man ju inte "hetsa" och spä på upplevelsen utan snarare tona ner det hela.
    Spär man på och hetsar om hur jobbigt det hela var så.... 
  • Lavish

Nej, det är inte okej. En sak om man inte tror på det din man säger att han frågar din man i lite skarpare ton. Men man ska inte ge sig på småbarn på det sättet. Man kan inte bara anta att folk alltid ljuger. Man måste överväga hur ens beteende påverkar om de INTE försöker luras.

• elinaehn

Ring sl och kolla om de kan tala med konduktören och säg till din son att han gjorde fel! Jag är under 40 men pensionär. Har, som jag ska, alltid leg och papper från fk med mig. Har ändå råkat ut för rätt trista ifrågasättande kommentarer från konduktörer. Kan ta det, jag är vuxen, men drabbar misstänksamheten barn tycker jag man ska ringa sl.

• Anonym (ts)
    Insatt skrev 2012-07-29 09:59:05 följande:
    Men tanke på att idkort inte utfärdas för människor under 13 låter det faktiskt visst som en rätt korkad och oupplyst idé.
    Det visste jag inte, att man inte kan skaffa id till barn under 13. Att skaffa pass känns som att ta i, med tanke på att vi inte har någon användning av det förutom på tågresor (som inte inträffar alltför ofta).
    Ska bli intressant att se vad jag får för svar från företaget...

Sen skrev någon att vi föräldrar inte ska göra någon stor grej av det inför sonen, och det har vi absolut inte gjort. Jag frågade sonen innan läggdags hur hans dag varit, hur tågresan var. Då berättade han konduktören bråkat med honom och med pappa, att konduktören trodde att de ljög.
    Då sa jag bara att det var konduktören som hade fel, att min son inte gjort minsta lilla fel, och inte förtjänade att bli utfrågad på det där sättet.
    Eftersom mormor bor många tiotals mil från oss, åker vi tåg någon gång per år. Inte vill jag att sonen ska förknippa tågresor med magont och rädsla inför någon dum konduktör.
  • LillGris
    Anonym (Anna) skrev 2012-07-29 17:32:57 följande:
    Kan jag gissa att ni åkte mellan sthlm o gbg? Lr iaf så var det en riktig fittkärring som konduktör igår på den sträckan :/

Jag kommer oxå maila och kräva ersättning!

Vi fick 3platser vitt skilda från varandra, barnet på 2½år satt 18nr ifrån sin pappa och 31nummer ifrån mig(mamman).

Vi försökte förklara att vi faktiskt behöver iaf 2platser brevid varandra då dotter väger endel för att ha i famnen i 3½timme och behöver sova en liten stund på tåget vilket är absolut omöjligt i famnen.

Då fräser hon bara att det är inte hennes bekymmer utan vi får vända oss till sj och klaga :S

Jovisst MEN vi var ju på tåget DÅ och det var DÅ vi behövde hjälpen! Som tur var fanns det några snälla medresenärer som kunde ordna 2platser så jag o dottern kunde sitta brevid varandra :)

Men jag var/är något arg på den konduktören som knappt orkade lyfta ett finger av hjälp! 

Haha, jag åkte gbg-stockholm igår morse, då var det en riiiiktig hagga som konduktör. Jag hade bokat sista minuten, och vagnarna var omärkta, så jag frågade vilken som var min vagn, hon bara fräste "det står på dörren!!" "eh nej det gör inte det.." "nehej, men vagnen längst fram är märkt så du får väl räkna bakåt morr morr fräs". Ah ok, det är såklart enklare att jag går längst fram på perrongen, kollar vagnnumret och sen räknar bakåt tillbaka till sista vagnen som jag skulle sitta i, än att du kläcker ur dig att vagnen längst fram är det högsta numret och vagn 3 därför är DEN DU STÅR I NÄR JAG FRÅGAR!!!!!!
  • Anonym
    Anonym (Anna) skrev 2012-07-29 17:32:57 följande:
    Kan jag gissa att ni åkte mellan sthlm o gbg? Lr iaf så var det en riktig fittkärring som konduktör igår på den sträckan :/

Jag kommer oxå maila och kräva ersättning!

Vi fick 3platser vitt skilda från varandra, barnet på 2½år satt 18nr ifrån sin pappa och 31nummer ifrån mig(mamman).

Vi försökte förklara att vi faktiskt behöver iaf 2platser brevid varandra då dotter väger endel för att ha i famnen i 3½timme och behöver sova en liten stund på tåget vilket är absolut omöjligt i famnen.

Då fräser hon bara att det är inte hennes bekymmer utan vi får vända oss till sj och klaga :S

Jovisst MEN vi var ju på tåget DÅ och det var DÅ vi behövde hjälpen! Som tur var fanns det några snälla medresenärer som kunde ordna 2platser så jag o dottern kunde sitta brevid varandra :)

Men jag var/är något arg på den konduktören som knappt orkade lyfta ett finger av hjälp! 

Hade ni bokat platser tillsammans? Annars kan det nog vara svårt att kräva ersättning.
Svar på tråden Otrevlig konduktör korsförhör barn!