• frökenelisabeth

Vem har störst rätt till sittplatsen på tåget?

Tänk följande situation: Ett fullproppat tåg. Människor och bagage överallt. En kvinna med en tvåmånaders baby sitter på en plats och ammar. Hon har ingen platsreservation eftersom det inte var möjligt att boka på den sträckan hon skulle (inrikes, 2 timmar). En ung man i 20-årsåldern kommer, han ska åka längre med tåget (till utlandet) och har platsbiljett till platsen. Vem har störst rätt till platsen enligt dig? (Det finns inga andra sittplatser på hela tåget).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-30 16:13
    Jag startade tråden efter en tågresa igår, då jag befann mig i situationen och var nyfiken på vad folk tycker. Vill förtydliga att jag inte själv anser kvinnor med ammande barn har rätt att ta någon annans plats. Inte heller anser jag att man har någon skyldighet att lämna en bokad plats åt bättre behövande. Däremot blev jag otroligt glad över att bli erbjuden en plats, och det fick den unge mannen förstås också veta. Jag blir glad av att se folk hjälpas åt i trafiken och försöker själv göra det så gott jag kan. I morgon åker vi hem, och då är planen att i första hand hitta en obokad plats, i andra hand försöka uppgradera till första klass, i tredje hand sitta på golvet, i fjärde hand stå.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem har störst rätt till sittplatsen på tåget?
  • frökenelisabeth
    Lisa med barn skrev 2012-08-01 13:43:26 följande:
    Visst, du var fräck på tåget och du ger oförskämda svar här. Du borde skämmas som utnyttjade den unge mannen! Ta ansvar för dig och ditt barn själv!
    Oförskämt? Det är ju min egen formulering jag driver med! Jag har förstått att många tycker jag gjorde fel, fast jag tror att de flesta gjort som jag i den situationen faktiskt, det är bara svårt att föreställa sig hur det var när man inte var där. Så nej, jag skäms inte. 

Eller gör jag bort mig nu, är ditt inlägg ironiskt? 
  • frökenelisabeth
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-01 13:56:23 följande:
    men gud vad ni överdriver. ge frk elisabeth a break. är det samma mskor som skriver i "personnummer på tradera" som skriver härinne? gillar ni att klanka ner på folk? jeeeeeeeez
    Tack  jag började faktiskt undra lite om folk verkligen är seriösa eller om de sitter och provocerar för skojs skull? 
  • Tramsa

Naturligtvis har förstås den som har bokat platsen rätt till den. Sen måste ju inte den människan utnyttja platsen utan visa lite medkänsla med någon annan som tycks behöva den bättre. 

• Aubree
    frökenelisabeth skrev 2012-08-01 14:00:27 följande:
    Tack  jag började faktiskt undra lite om folk verkligen är seriösa eller om de sitter och provocerar för skojs skull? 
    Haha, men du skrev väl tråden för att provocera? För rätten till en vara eller tjänst har alltid den som köpt den, så då är det väl klart att saken drivs till sin spets när man ifrågasätter något så enkelt. Jag tycker själv att det med sittplatser kan vara lite överdrivet, när det gäller mer tomma tåg då. Upphör inte att förvånas att man kan sitta i en nästan tom vagn, och så kommer nån och läser noga på sin biljett och sätter sig brevid en och trängs
  • gavagai
    Aubree skrev 2012-08-01 15:28:51 följande:
    Haha, men du skrev väl tråden för att provocera? För rätten till en vara eller tjänst har alltid den som köpt den, så då är det väl klart att saken drivs till sin spets när man ifrågasätter något så enkelt. Jag tycker själv att det med sittplatser kan vara lite överdrivet, när det gäller mer tomma tåg då. Upphör inte att förvånas att man kan sitta i en nästan tom vagn, och så kommer nån och läser noga på sin biljett och sätter sig brevid en och trängs
    Men så kan nog jag göra. Ofta är det ju så att många personer kommer på vid vissa stationer, och ibland kan det vara så att jag liksom vill "boa in mig" ordentligt och slippa flytta runt så fort platsens rättmätige ägare kommer.
  • Aubree
    gavagai skrev 2012-08-01 16:07:51 följande:
    Men så kan nog jag göra. Ofta är det ju så att många personer kommer på vid vissa stationer, och ibland kan det vara så att jag liksom vill "boa in mig" ordentligt och slippa flytta runt så fort platsens rättmätige ägare kommer.
    Jo, så kan det vara. Men jag tänkte mer på där man vet att vagnen ändå aldrig blir full. Men ok, då vet jag att det bara är en som vill "boa" Jag är mer sån som flyttar från min sittplats direkt den på nåt vis inte känns bra (typ för mycket folk, nån som hostar, förkylda, ungar osv).
  • Froststar
    frökenelisabeth skrev 2012-08-01 06:51:27 följande:
    Du vill ju bara provocera! Jag tar gärna en principiell diskussion med dig, men just min situation tänker jag inte prata mer med dig om, du sitter ju bara och antar en massa felaktigheter och nu orkar jag faktiskt inte rätta fler....

Intressant, det jag skrev är baserat på dina inlägg. Du borde väl komma ihåg vad du själv skrivit innan du insåg att det kanske inte lät så smickrande och började ändra tonen och efterkonstruera. Så det där med att provocera...du utgår väl ifrån dig själv.
  • ica
    PumpkinQueen skrev 2012-07-31 09:39:55 följande:
    Om du inte flyttat dig från min plats hade jag tillkallat personal. Sen hade du fått se vem som hade rätten på sin sida...
    Ha ha
  • alllwaysdrunk

Hade skitit i detta fullständigt, är man så snål att man inte köper platsbiljett eller att det inte finns att köpa.
    Så får man vackert stå.

• FraYo

Om han ber dig sitta kvar så får de ju stå för hnm :). Han hade kunnat be dig gå, vilket JAG HADE GJORT då jag har en skada i ryggen och helt omöjligt kan stå för länge :).

Men nu sa an "sitt kvar" så varför ens spekulera i VARFÖR han sa de? Fl folk i ett nötskal!

Svar på tråden Vem har störst rätt till sittplatsen på tåget?