• Flo

TIPS! Riktigt billig mat!

Vi hade tänkt försöka leva lite billigare eftersom jag nyligen insåg att vi lägger ut alldeles för mycket pengar på mat varje månad. Tanken är väl att varje portion ska kosta max 30 kronor. 

Kom gärna med tips här!
    Alla förslag är välkomna, länkar, recept och kokböcker! 

PS. Kom inte med förslag såsom "storpack hjälper i längden" eller "köp kort utgångsdatum".
    Jag efterlyser endast maträtter som kostar max ca 30 kronor per portion med ingredienser till dess ordinarie pris. 

• Svar på tråden TIPS! Riktigt billig mat!
  • Tainted
    stjärnmamman skrev 2012-07-31 10:12:33 följande:
    recept?
    Står på baksidan av ärtpaketet.. Men typ ärtor, vatten, en buljongtärning eller två, och så lite bacon och timjan om man vill lyxa till det. Ingen raketforskning :)
  • alllwaysdrunk

www.matpriskollen.se som ovan sa.
    Så kollar man upp vilken affär som har extra bra pris på kött/fisk i sitt område.
    För stora grytor blir billiga, som man gärna drygar ut med massa goda grönsaker.

Konstigt ingen sagt nudlar, det brukar någon alltid spotta ur sig.
    Men nudlar är dyr mat emot vad man får.
    Om man nu inte köper storpack utan smak, då börjar det bli lite ekonomiskt faktiskt.

• Linthe

Pasta går ofta att hitta billigt och pastasåser finns ju oändliga varianter. Brukar göra med krossade tomater eller crème fraîche sen kan man ha lite av varje i. Kanske inte den mest hälsosamma maten men billigt och det var väl det som efterfrågades.

• broglo

Laga vegetariskt! 

De här biffarna (fast utan kapris) lagade jag häromkvällen. http://provkoket.blogspot.se/2009/11/festliga-linsbiffar-med-vin.html Supergott! Och smidigt om man bara kommer ihåg att blötlägga linserna. Vi hade risoni och en kall sås (turkisk yoghurt blandat med lite mosad fetaost) till. Och säkert någon grönsak, men minns inte vad. 

Eller gör en wok med säsongens billigaste grönsaker (vitkål är ofta billigt och väldigt gott!) och ät med ris eller nudlar.  Här är ett enkelt grundrecept: http://nysansmat.blogspot.se/2011/02/vegetarisk-wok.html

Om man vill äta kött så är picnicbog en billig detalj som blir jättegod om man lagar den länge på låg temperatur. Tillaga den som "pulled pork", till exempel som i detta recept: http://lillakrakansskafferi.blogspot.se/2011/08/pulled-porkmackor.html
    Det brukar stå att man skall ha fläskkarré, men picnicbog funkar lika bra och brukar vara billigare. Köttet blir sedan ljuvligt att äta med grönsaker och någon sås i pitabröd eller tortillabröd. Eller med ris och någon grönsak till. 

• Dina08

Carbonara: Pasta med bacon, ägg och lite grädde. Bolognese: Köttfärs, vitlök, krossade tomater och pasta. Taco borde också gå under 30:-/port. Hemlagad pizza. Palsternackssoppa, tomatsoppa: Grönsaken, buljong, matlagningsgrädde. Chicken nuggets med ris. Hemmagjorda hamburgare.

• elinaehn

grahamsgröt med bär och rostade hasselnötter och ett kokt ägg med knäckemacka är vår middag då och då när vi ätit bra till lunch.

• Linthe

Jag lagar fisk idag. 1 pkt torsk, skivas i bitar. Blanda sås med en burk tomatsoppa, 4 msk majonäs, dill och persilja. Lägg fisken i en ugnsfast form, salta och häll på såsen. In i ugnen i 30-45 min (beror på om fisken är helt tinad). Lägg ev på några ostskivor på slutet, servera med ris och grönsaker.
    Denna rätt borde inte kosta mer än 30 kr per portion.

Svar på tråden TIPS! Riktigt billig mat!