• Flo

TIPS! Riktigt billig mat!

Vi hade tänkt försöka leva lite billigare eftersom jag nyligen insåg att vi lägger ut alldeles för mycket pengar på mat varje månad. Tanken är väl att varje portion ska kosta max 30 kronor. 

Kom gärna med tips här!
    Alla förslag är välkomna, länkar, recept och kokböcker! 

PS. Kom inte med förslag såsom "storpack hjälper i längden" eller "köp kort utgångsdatum".
    Jag efterlyser endast maträtter som kostar max ca 30 kronor per portion med ingredienser till dess ordinarie pris. 

• Svar på tråden TIPS! Riktigt billig mat!
  • Petrol

potatis och löksoppa.

Koka potatis och lök i buljong, krydda med svart och vit peppar, salt och efter smak. Mixa och ät med bröd till.

-----------------

Pytt i panna, potatis, lök, morot, paprika valfritt kött. Eller helt enkelt: Hacka skiten ur allt du har hemma och tillfoga en stor klick smör och nått stekt ägg!

• Sara1985

Här kommer ett recept på en riktigt god helgmiddag! Har beräknat lite kostnaden och ser att det går på ungefär 80 kr för fyra stora portioner. Första gången den tillagas kostar det ju mer om man måste köpa hem allt nytt. Men har man lagat denna rätten en gång vill man göra det igen, och då har man användning för ingredienserna. 

Arlakökets fläskfilégryta med ost- och senapssås

500-600 g kycklingfilé i bitar = 40 kr
    3/4 tsk salt
    1 krm svartpeppar

1 stor gul lök eller två små = 2 kr
    2 vitlöksklyftor = 1 kr
    2,5 dl grädde = 9 kr
    1 dl matlagningsvin = 7 kr
     2 msk koncentrerad kalvfond = 4 kr
    1 msk dijonsenap = 2 kr
    1 msk vetemjöl

1 dl riven prästost eller annan ost = 5 kr 

4 port ris = 5 kr
    4 port kokta morötter = 5 kr

Koka riset och morötterna. Vispa ihop hackad lök, pressad vitlök, grädde, vin, kalvfond, senap och vetemjöl och koka upp. Vispa ibland. Bryn kycklingen och krydda med salt och peppar. Häll över kycklingen i såsen när den har kokat upp. Koka allt på svag värme ca 10 min så att löken blir mjuk och kycklingen färdiglagad. Blanda sist i osten så att den smälter.

• Sara1985
    Sara1985 skrev 2012-12-12 12:42:59 följande:
    Här kommer ett recept på en riktigt god helgmiddag! Har beräknat lite kostnaden och ser att det går på ungefär 80 kr för fyra stora portioner. Första gången den tillagas kostar det ju mer om man måste köpa hem allt nytt. Men har man lagat denna rätten en gång vill man göra det igen, och då har man användning för ingredienserna. 

Arlakökets fläskfilégryta med ost- och senapssås

500-600 g kycklingfilé i bitar = 40 kr
    3/4 tsk salt
    1 krm svartpeppar

1 stor gul lök eller två små = 2 kr
    2 vitlöksklyftor = 1 kr
    2,5 dl grädde = 9 kr
    1 dl matlagningsvin = 7 kr
     2 msk koncentrerad kalvfond = 4 kr
    1 msk dijonsenap = 2 kr
    1 msk vetemjöl

1 dl riven prästost eller annan ost = 5 kr 

4 port ris = 5 kr
    4 port kokta morötter = 5 kr

Koka riset och morötterna. Vispa ihop hackad lök, pressad vitlök, grädde, vin, kalvfond, senap och vetemjöl och koka upp. Vispa ibland. Bryn kycklingen och krydda med salt och peppar. Häll över kycklingen i såsen när den har kokat upp. Koka allt på svag värme ca 10 min så att löken blir mjuk och kycklingen färdiglagad. Blanda sist i osten så att den smälter.
    Blev lite fel i rubriken, ska stå kycklingfilégryta så klart! Originalreceptet är dock med fläskfile men det är ju inte särskilt billigt...
  • WSalma

Pasta med stuvad spenat. Billigt och superenkelt. Bara koka pasta och tina/värm den stuvade spenaten (jag använder en färdigprodukt men man kan förstås stuva själv också). Krydda med salt, peppar och muskot. Om man vill kan man slänga i diverse rester (fetaost, kokt skinka, tonfisk, riven ost...).

• Linda5

Riktigt billig mat för mig är max 10:-/p. Har köpt på mig smör o grädde nu när det varit billigt.

Passa på att leta slutdatum mat i mellandagarna. Alla butiker köper på sig förmycket till jul för dom går ändå så mycket plus.

• Linda5

Coop säljer vetemjöl för 6:95/2kg denna veckan. Många brödlimpor blir det.

• Naviair

30 per person är faktiskt inte så lite beroende på hur många ni skall laga till. Om det är en person i hushållet och du inte vill tugga i dig samma mat i en vecka utan vill laga nytt varj dag, då blir det tuffare men är ni fyra personer så är 120 pix inga konstigheter att få till riktigt bra mat till. 

Mitt tips är att gå på rotfrukter - sjukt billig mat även när den är till fullpris. Nu är det ju kålsäsong också och det är ju fantastisk mat.

Testa detta recept som du med lätthet kan klämma ner under 15 spänn per skalle:

Rödbetsrösti med Stekfläsk

Skala och riv 1,2 kg rödbetor (kan köra 50/50 med potatis också) ned i en bunke
    Blanda i ett stort eller två små ägg
    Salta rikligt och peppra efter smak

tärna stekfläsk eller använd tärnad bacon och stek till önskad knapernivå. ta ut och lått dränera på lite papper.

smäl lite smör i pannan eller använd flottet från fläsket och häll i smeten, platta så att det blir en jämn kaka.

Stek på medel - låg temp, tiden är svår att säga eftersom det beror på hur tjock kakan blev i din stekpanna, men en tumregel är att den skall börja bli lite torr och ljummen på översidan innan man vänder och därefter tar det bara 4-5 minuter innan den är klar.  

Servera kakan med en klick gräddfil och fläsket ovanpå.

kan även varieras och serveras med lite kaviar och hackad rödlök. 

Svar på tråden TIPS! Riktigt billig mat!