• Anonym (Konfunderad)

    Offentlig ammning, varför så arga?

    Hur kommer det sig att det är okej totalt idiotförklara människor som ogillar offentlig ammning? I dessa diskussionsforum får man ofta höra folk kalla den som vill slippa se ammande mammor för alla möjliga otrevligheter.

    Är man en dålig människa bara för att man ogillar ammning på offentlig plats, och varför blir ni så arga när någon påpekar att de inte vill se era bröst?

  • Svar på tråden Offentlig ammning, varför så arga?
  • Anonym (Konfunderad)
    Anonym skrev 2012-07-31 14:01:31 följande:
    Det är okej att idiotförklara människor som kritiserar offentlig amning eftersom det är en idiotisk åsikt som gränsar till sjuk. Av två anledningar:
    1. En mamma måste mata sitt barn.
    2. MAN KAN TITTA ÅT ETT ANNAT HÅLL.
    Sedan tycker jag absolut att man ska försöka vara diskret när man ammar eftersom det är en privat kroppsdel. Men jag tycker att de allra flesta gör precis allt för att mindre än ingenting ska synas, sitter under filtar etc
    Så kom över det för fan.
    Själv tycker jag att det är idiotiskt att man ska hålla för munnen när man gäspar. Jag ser inte att det finns några som helst vettiga skäl till det. MEN eftersom jag vet att det finns folk som tycker att det är otrevligt att man gäspar "rätt ut" så håller jag för munnen ändå. Jag anser helt enkelt inte att man måste förstå alla fobier eller åsikter, man kan försöka undvika att skapa obehag för sina medmänniskor ändå. Helt enkelt för att vara vänlig.
  • FruBlöjor

    är jag en dålig människa som valde att amma offentligt lite då och då? Vill du höra en skrikande bebis? Oftast väljer människor offentligamning istället för buller på högstanivå.

  • slemtorsk i din bralla
    Anonym skrev 2012-07-31 14:10:48 följande:
    Jag begriper ingenting. Självklart har alla rätt till sin åsikt och även att uttrycka den. Men om det är en väldigt märklig och stötande åsikt så får man väl sjutton vara beredd på att människor tycker att man är en idiot.
    nej inte alls.. att kalla någon för idiot är att inte respektera att andra människor faktiskt har rätt till en annan åsikt. Du kan anse att någon har knäppa åsikter, att någon beter sig udda eller annorlunda enligt dina normer, men att kalla någon för idiot är nedsättande och visar på att du inte har förmåga att sätta dig in i andra människors perspektiv och att du har noll respekt för att vi är olika.

    Man har rätt till sin åsikt, man har rätt att tycka och tänka vad man vill, men man bör OCH SKA tänka på HUR man uttrycker den och NÄR och om det är någon vits och mening med att uttrycka den. Din åsikt är värdefull för dig och du har rätt att ha den, men så fort du börjar med att kalla någon nedlåtande saker så kliver du över en gräns som visar bristande respekt, då talar du ju om att den personens åsikter är fel vilket inte är okej.
  • Anonym (Konfunderad)
    Anonym skrev 2012-07-31 14:07:21 följande:
    Jag utgick också ifrån att du hade den åsikten själv.
    Så stryk min sista mening.
    Tack. {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym
    Anonym (Konfunderad) skrev 2012-07-31 14:14:44 följande:
    Själv tycker jag att det är idiotiskt att man ska hålla för munnen när man gäspar. Jag ser inte att det finns några som helst vettiga skäl till det. MEN eftersom jag vet att det finns folk som tycker att det är otrevligt att man gäspar "rätt ut" så håller jag för munnen ändå. Jag anser helt enkelt inte att man måste förstå alla fobier eller åsikter, man kan försöka undvika att skapa obehag för sina medmänniskor ändå. Helt enkelt för att vara vänlig.

    Jag tycker att man kan hålla för munnen när man gäspar men jag kan nog inte påverka dig i den frågan så jag får titta åt ett annat håll när du gäspar.
  • Anonym
    Anonym (Konfunderad) skrev 2012-07-31 14:11:38 följande:
    Då har du problem med din läsförståelse, detta är något som du säkert kan få hjälp med. Så slipper du bli upprörd i onödan och tolka in en massa tokigheter som inte har med originaltexten att göra.

    Jag förväntar mig fortfarande att du ber mig om ursäkt.
    Nej det har jag inte. Man (!) avråds från att använda man, både i tal- och skrivspråk efter som det är så otydligt vem det syftar på. 
  • Chrome

    Jag tänker verkligen inte sätta mig på en toalett och amma! Vill du äta på toa? Nä, trodde inte det. Jag visar inte mer bröst än vad som är nödvändigt, de som har problem med min offentliga amning får titta bort. Det är ju inte svårt att inte titta.

  • Anonym (Konfunderad)
    Anonym skrev 2012-07-31 14:09:19 följande:

    Lär dig leva med det, kvinnor ammar och ingen småbarnsmamma vill sitta hemma i ett 1 år
    Jag har inga problem med att leva med att kvinnor ammar och jag skulle aldrig komma på tanken att föreslå att någon ska stanna hemma i ett år.

    Hur vore det om du bemötte det som verkligen skrivs, istället för att hitta på åsikter åt mig?
  • Anonym (Konfunderad)
    Anonym skrev 2012-07-31 14:10:48 följande:
    Jag begriper ingenting. Självklart har alla rätt till sin åsikt och även att uttrycka den. Men om det är en väldigt märklig och stötande åsikt så får man väl sjutton vara beredd på att människor tycker att man är en idiot.
    Fast det är liksom inte okej att kalla folk för idioter. Även om du kanske tycker att de är det.
  • Anonym (Konfunderad)
    NadiaMi skrev 2012-07-31 14:12:05 följande:
    Jo, men det finns ju inte lätt tillgängliga offentliga toaletter överallt.
    Som på en buss, restauranger där det inte är så lämpligt att en eller två ammande mammor ockuperar toaletten en halvtimme i sträck så ingen annan kan använda dem, i en park under sommaren, eller så kanske det finns äldre syskon i närheten som mamman vill kunna hålla koll på och har hon gått ut själv med barnen kan hon inte bara gå, eller tvinga det äldre barnet att följa med in på toaletten så länge som småsyskonet behöver.

    Det är helt enkelt inte praktiskt möjligt.
    Och därför blir det en omöjlighet att alltid, vart man än råkar vara som mamma till ett ammande barn, vara i närheten av en "lämplig diskret plats".
    Och därmed måste man ju vistas i sitt eget hem för att garantera att ingen annan ska kunna råka se en glimt.

    Självklart måste man inte förstå allt för att kunna respektera andra, men respekt går inte bara åt ett håll utan åt alla möjliga håll och kompromisser är det som får samhället att fungera.
    Jag upplever nog att det brukar finnas lätt tillgängliga offentliga toaletter på rätt många ställen.

    Det märkliga är, att det finns så många småbarnsmammor som faktiskt klarar av att sköta ammningen diskret. På dig låter det som att det skulle vara helt omöjligt, som att man helt enkelt måste uppsöka en miljö där det är så svårt som möjligt att gå undan och sköta sin ammning på ett sätt som inte märks. Jag vet inte om du kanske kan få några tips från andra ammande mammor?
Svar på tråden Offentlig ammning, varför så arga?