• Border

    Vad har ni emot offentlig amning?

    Pga att jag inte "fick" ställa frågan "vad har ni emot ofentlig amning" i en annan tråd: www.familjeliv.se/Forum-4-362/m65993099.html
    Så ställer jag den här.
    De flesta ammande kvinnor sköter amningen diskret och om man inte står och hänger över mammans axel och glor neråt behöver man aldrig se bröstet. Det finns ett fåtal ammande som inte sköter det så snyggt/diskret, men de är ytterst få.
    De flesta vill inte visa upp sina bröst till allmän beskådan.
    Det uttjatade "Titta bort!" är faktiskt något att ha i betänkande. Man måste inte titta, och oftast förstår man innan att "här ska det till att ammas. Vill jag se bröstet? Nej, så jag tittar bort".

    Ni som är emot offentlig amning: varför är ni emot det?      


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-05 08:46
    Jag tänker inte göra några påhopp på någon i tråden, utan jag är genuint intresserad av och nyfiken på varför vissa anser att offentlig amning är äckligt
  • Svar på tråden Vad har ni emot offentlig amning?
  • Border
    tompatiger skrev 2012-08-02 16:29:53 följande:
    Men jag vill inte titta åt ett annat håll - jag vill äta min mat utan att se överfyllda tuttar.

    Bättre då att mamman hoppar över besöket och går på den lokala WT pizzerian.
    Menar du att det är WT att amma offentligt?
    Och hur gör man om man prickar in restaurangbesöket så att ungen inte skall bli hungrig under tiden man är där, men så blir den det iaf? Skall man då lämna maten man precis fått in för att gå hem och amma? 
  • Border
    tompatiger skrev 2012-08-02 16:41:11 följande:
    Japp - precis vad jag menar - att amma på restaurang är WT.

    Skippa krogbesöket och ta med lillen till lokala pizzerian istället om ni inte kan tajma amningen så kan ni prata amning, barnmat och blöjor samt amma hur mkt ni vill.

    Tack, för att du svarar! Jag är genuint intresserad av åsikterna från alla som är emot offentlig amning.
    Men varför är amning på restaurang WT?
    Och den lokala pizzerian är ju också en restaurang, eller hur?

    När jag ammade sonen var jag sådan att jag avskydde att amma offentligt, så jag förskte alltid tajma amningen så att han inte skulle bli hungrig om jag var på ett fik eller en restaurang. Sonen var väldigt punktlig med ätandet och åt en gång var 4:e timme. Två gånger ammade jag offentligt på ett fik. Första gången gick jag hemifrån previs när sonen hade ätit, men ändå blev han hungrig en halvtimme efter att jag satt mig på fiket. Då ammade jag. Men jag tyckte det var så jobbigt att jag satte mig i ett hörn och vände mig in mot väggen, för att ingen skulle råka se mina bröst, som jag inte ville visa upp. Jag skötte detta mycket diskret och ändå kom en kvinna fram och tyckte att det var vidrigt att jag satt och ammade så öppet.
    Andra gången jag ammade offentligt var när jag hade åkt in akut med sonen till sjukhus och vi senare satt och fikade i sjukhusets café och sonen blev hungrig.
    Vad tycker du att jag skulle ha gjort annorlunda i dessa fall?      
  • Border
    tompatiger skrev 2012-08-02 16:52:53 följande:
    Ni har för höga tankar er själva och tror att män attraheras av era såriga sönderammade tuttar.

    Oj, mina bröst var aldrig såriga eller sönderammade. Och jag är övertygad om att de flesta inte atraheras av detta.
  • Border
    tompatiger skrev 2012-08-02 16:56:53 följande:
    TS - inget annorlunda skulle du gjort - du gjorde rätt - men det förändrar inte min syn eller åsikt.

    På något sätt tror jag ändå att detta med motstånd till offentlig amning beror på att bröst är något som många ser som något sexuellt förknippat.
    Skulle du bli lika äcklad om jag drog fram min underarm och visade upp den? Nej, jag tror inte det. 
    Kanske handlar det också, för vissa motståndare, om att bröst är just sexuellt förknippat och att det därför känns äcklande att en mamma ammar sitt barn, att barnet suger på bröstvårtan, och att dessa annars så upphetsande bröst inte är det när det kommer till amning. 
  • Border
    tompatiger skrev 2012-08-02 17:10:04 följande:
    Jag tycker det känns ofräscht.

    Jag är osäker på om det finns en underliggande orsak - men jag är säker på att jag inte förknippar amning med sexualitet.

    Jag får fundera över ett glas rött om varför jag tycker det är opassande och att jag störs av mammor som ammar mitt i min supé - jag får återkomma i ärendet.

    Hur som haver så vill jag inte se tuttar när jag är på restaurang.

    Ok. Tack för dina uppriktiga svar! Hoppas att någon mer vill svara.
  • Border
    Millan83 skrev 2012-08-02 16:41:13 följande:
    Förstår inte heller! Förstår inte varför det är välkommet med minimala urringningar men inte med ammande barn. Det kommer jag aldrig förstå faktiskt! 

    Folk verkar inte förstå att de här fettdepåerna på kvinnorna främst är avsedda som matbehållare, inte sexklämbollar!  
  • Border
    Millan83 skrev 2012-08-02 17:16:22 följande:
    Måste fortsätta med mina funderingar: 

    Är det vårtgård (vilket fult ord det är egentligen!!) och/eller bröstvårta (inte heller så fint, men men) som är det som stör tro?

    Jag menar, kolla runt på urringningar liksom!

    Kan en urringning vara hur djup som helst bara ovan nämnda områden skyls? 
    japp, förmodligen ett av världens fulaste ord

     
  • Border

    Jag anser att om man har problem med offentlig amning öht, och inte tycker att mammor skall amma offentligt så ligger inte problemet hos den ammande kvinnan utan hos personen som är emot offentlig amning


  • Border
    ACR77 skrev 2012-08-04 21:16:56 följande:
    Man uppmanas att amma sitt barn från första sekund bebisen har ploppat ut...typ. Men när man kommer ut från BB:s  väggar har det plötsligt blivit "fel" att mata sitt barn...hur vill man då att kvinnor ska vilja amma sina barn när man inte "får". Smackar man på restaurang är det ingen som kommer å knackar en på axeln att knipa igen käften.  Ammande mammor förväntas sitta hemma å helst inte vistas ute i samhället alltså?? Ändå är det vi som utgör en stor del av den ekonomiska balansen eftersom det är vi som har tid att gå å fika, shoppa och spendera pengar. Medans männen sitter på sina arselen å inte kan dregla över ett par välfyllda pattar på lunchrestaurangen för att det påminner om deras fruar som blivit övertagna av en liten varelse även kallad "gammalt knull" ja eller bebis som andra säger. Jag tror minsann att många män som äcklas av offentlig ammning blir påminnda om det dom inte kan få just då.....ja för det är ju allmänt känt att de flesta ammande mammor inte delar med sig av sina pattar till männens njutning under ammningsperioden. Vad jag tror om damerna som äcklas av snuttande barn kan kanske vara en avundsjuka från de som inga egna barn fick. Men som andra sagt så finns det fler äckliga orsaker till att vilja porta folk från restauranger...å jag tror inte att dessa män tittar bort eller äcklas när servitrisen som nyss hemkommit från ett lyft å gärna visar upp sin nya byst med en alldeles för urringad och genomskinlig blus kommer fram med vinlistan. Är inte samhället nog så stressat redan, låt oss mammor få mata våra bebisar i fred...allt vi gör förs över på våra barn....å hur mår man när man slänger i sig käket???

    Att folk orkar ibland!.....blir så arg på sånt här drabbel att jag skulle vilja börja amma min 11-månaders på dagarna igen å fan visa upp vad jag har bara för att provocera. Men det är dags för henne att klara sig utan puppen snart så det blir bara kvälls-snutt nu....

    Kram till alla som trotsar "fin-nissarna", fortsätt amma era gullungar!

    Anna Christina R.

     
  • Border
    Anonym skrev 2012-08-05 08:58:24 följande:
    Det är fullt naturligt att idka samlag och göra sina behov - inte gör man det offentligt där åskådare inte kan välja vad de ska se. Man kan gå undan. Inte svårare än så. Förstår inte varför man inte pumpar till flaska om man vet att man ska ut och äta.

    Tyckte redan när jag var 6-7 och mamma ammade brorsan på restaurang var äckligt och ohyffsat.

    Tack, för ditt svar!
    Földfrågor: Vad är det som är äckligt med amning?

    Att idka samlag offentligt är dock olagligt, det är inte offentlig amning och det är delvis för att ett barn måste ha mat när det är hungrigt. Man kan inte vänta en halvtimme tills man kommer ifrån fiket innan man matar barnet.

    Vilket föredrar du: En bebis som gallskriker i en timme för att det är hungrigt, eller en mamma som istället ammar barnet i tio minuter?

    Att pumpa på flaska innebär risk för att barnet sen bara tar flaskan och ratar bröstet. Det som då händer är att mjölkproduktionen avtar allt mer       
  • Border
    Tila skrev 2012-08-05 09:05:52 följande:
    Jag helammar, är mitt barn hungrigt ammar jag vart jag än är. 
    I början när jag ammade kände jag mig jätte obekväm och uttittad, en del tittade med avsmak och en del såg på oss och log, det värsta är att alla tittar.
    Jag sätter mig alltid så jag har ryggen emot folksamlingar, har alltid en filt redo som jag kan fästa i bhbandet och jag har alltid "ammningsvänliga" kläder ifall mitt barn ska bli hungrig så jag tycker att jag sköter det snyggt, det är stirrarna som gör fel.
    Vad är det som gör det okey att helt ogenerat stirra på en kvinna som ammar?

    Till alla er ammningshatare som tycker att vi som ammar ska hålla oss hemma, ge fan i att vara så nyfikna och sköt er själva om det stör er så mycket.

    Håller med! Jävlar vad folk stirrar och glor!!
  • Border
    Anonym skrev 2012-08-05 09:13:01 följande:
    Bara för att det är olagligt gör det inte till någonting onaturligt.
    Om alkohol skulle bli olagligt idag, skulle du inte tycka det var något konstigt att du drack alkohol igår.

    Om man pumpar regelbundet, avstannar inte mjölkproduktionen.

    Mamman får gärna gå undan. Vid de större, familjeinriktade restauranger skulle de behöva sätta upp ett mysigt, ljudisolerat amningsrum - det tror jag både ammare och andra besökare hade uppskattat.

    Jag anser inte heller att det hör till med barn på en finare restaurang, om de inte är i den åldern där de kan 'uppföra sig' eller där man kan räkna med att det inte stör andra besökare. Det handlar om ömsesidig respekt - oavsett behov.

    Sex är naturligt, men oavsett hur jävla kåt jag är så kan jag hålla mig från att sätta på min sambi mitt på bordet på en restaurang.

    En bebis är hungrig och har inte tänket att: äsch, alla tycker inte att det är ok att jag äter här så jag väntar tills vi kommer hem igen. Det är ett barn.

    Jag pumpade regelbundet, men efter ett par veckor avtog ändå mjölkproduktionen. Jag pumpade ungefär varannan timma.

    Jag skulle också se att det fanns lite mysiga bås eller /och amningsrum där man kunde sitta, för jag känner mig inte bekväm med att amma offentligt.     
  • Border
    Border skrev 2012-08-05 09:17:23 följande:

    Sex är naturligt, men oavsett hur jävla kåt jag är så kan jag hålla mig från att sätta på min sambi mitt på bordet på en restaurang.

    En bebis är hungrig och har inte tänket att: äsch, alla tycker inte att det är ok att jag äter här så jag väntar tills vi kommer hem igen. Det är ett barn.

    Jag pumpade regelbundet, men efter ett par veckor avtog ändå mjölkproduktionen. Jag pumpade ungefär varannan timma.

    Jag skulle också se att det fanns lite mysiga bås eller /och amningsrum där man kunde sitta, för jag känner mig inte bekväm med att amma offentligt.     
    *sambo
  • Border
    Tila skrev 2012-08-05 09:16:01 följande:
    Jag har provat att pumpa och ge flaska men mitt barn vägrar att ta det. För en del fungerar det helt enkelt och jag har mycket hellre en glad och nöjd bebis som inte skriker än att orka bry mig om vad helt random människor tycker och tänker. 
    Håller med!
  • Border
    Anonym skrev 2012-08-05 09:24:05 följande:
    Man vet med sig att ett barn blir hungrigt, och kan planera därefter. Kanske när barnet sover middag, kan man passa på att ta en fika på stan, då man vet att barnet inte blir hungrigt.

    Båda parter måste respektera och acceptera att det finns de som blir äcklade (och man kan verkligen inte rå för det) och de som tycker det är okej.

    Alla jag känner, som ammar, går undan. Oftast in på sovrummet, eftersom barnet och mamma vill ha det lugnt under amningen. Många bebisar blir ju stressade och oroliga med mycket liv och rörelse runtomkring. Dessutom, om man ser till djuren, då ammar ju honan barnen undangömt, eftersom både mamma och barn är i en sårbar situation.

    Jag ammade helst undanskymd och försökte alltid planera så att sonen hade ätit precis innan jag gav mig iväg, men vid två tillfällen hände det ändå att han blev hungrig igen på cafét. Visst kan man försöka planera, men även om barnet varit väldigt punktligt med ätandet en längre tid så kan det ändå hända att barnet börjar blir hungrigt på andra tider
Svar på tråden Vad har ni emot offentlig amning?