• Inkot

Varför är blyghet så negativt?

Hejsan! 

Jag blir har aldrig brytt mig om någon varit blyg eller inte och knappast om barn är det. Men varför är alla så besatta över att sitt barn ska vara sociala? har det alltid varit så? varför får man inte vara blyg som barn? allt detta smittar ju! min dotter är lite blyg och när jag läser alla trådar blir jag bara mer orolig, men jag kan ju inte göra något åt det? eller? om min dotter inte vill vara med på en aktivitet på dagis får man höra: "detta är lite ovanligt" eller "hon borde ju vilja,nu när hon känner alla".Borde jag vara orolig? är hon inte som andra?

• Svar på tråden Varför är blyghet så negativt?
  • MoaElis
    Rödnäbba skrev 2012-08-04 16:05:09 följande:
    En personlighet kan vara ett hinder och ett problem om man nu vill kalla det personlighet. Visst är det ett hinder att stå bakom och inte känna sig trygg när det gäller att ta för sig i livet det kan väl vem som helst räkna ut. Sen behöver det inte betyda att man är olycklig för att man inte tar för sig, man kan ju titta på och vara nöjd med det.
    Så du tycker alltså inte det är en personlighet att vara mer eller mindre framåt? Väldigt konstigt, vad skulle det då vara? Alla människor är olika & det tycker jag man ska acceptera. Det behöver verkligen inte vara ett hinder. Behöver inte heller betyda att man tittar på, eller inte tar för sig. Jag är tex blyg ibörjan när jag träffar nya människor men efter ett tag, om jag nu känner att dom nya människorna är några jag vill lära känna så tar jag för mig mer. Inget jag lider av alls, inte ser jag det som ett hinder i mitt liv heller. 
  • MoaElis
    Inkot skrev 2012-08-04 15:48:38 följande:
    Jag tror att dom flesta blyga personer är nöjda med sig själva innerst inne, men blir matade med att man ska inte vara nöjd förrän man är en social stjärna. Dom med socialfobi, kan man ju undra hur mycket dom har blivit matade med detta? att man inte duger osv. Eller är det att vi inte har hjälp dom? socialfobi är väl en sjukdom som kommer av hemska sociala minnen som gör att man till slut unviker sociala situationer? Kan ju vara en bra idè att stärka personen som är blyg, men et kan ju lätt bli att man isället trycker ner en person som är mycket känslig...
    Jomen, precis. Om man istället skulle berätta för barn att det -tex- är helt okej att inte springa fram & leka på än gång så skulle förmodligen blygheten försvinna med åldern, mer eller mindre. Visst, ingen säger rakt ut att "Du måste ändra på dig, var såhär istället...." Så är det precis det man förmedlar till barn när man försöker få ett barn mer framåt genom att försöka tvinga fram dom till främlingar, tjata på dom att räcka upp handen, osv.
  • Rödnäbba
    MoaElis skrev 2012-08-04 16:20:20 följande:
    Så du tycker alltså inte det är en personlighet att vara mer eller mindre framåt? Väldigt konstigt, vad skulle det då vara? Alla människor är olika & det tycker jag man ska acceptera. Det behöver verkligen inte vara ett hinder. Behöver inte heller betyda att man tittar på, eller inte tar för sig. Jag är tex blyg ibörjan när jag träffar nya människor men efter ett tag, om jag nu känner att dom nya människorna är några jag vill lära känna så tar jag för mig mer. Inget jag lider av alls, inte ser jag det som ett hinder i mitt liv heller. 

Jag tycker ingenting om det. Det kan vara en personlighetsgrej eller något annat. Jag tycker inte det spelar någon roll vad man kallar det. Jag svarade bara på TS fråga på vilket sätt det kan vara negativt. Om man står och väntar för länge så lär man missa några tåg. Och det är ett hinder om man vill med tåget så att säga...
  • MoaElis
    Rödnäbba skrev 2012-08-04 16:42:41 följande:

Jag tycker ingenting om det. Det kan vara en personlighetsgrej eller något annat. Jag tycker inte det spelar någon roll vad man kallar det. Jag svarade bara på TS fråga på vilket sätt det kan vara negativt. Om man står och väntar för länge så lär man missa några tåg. Och det är ett hinder om man vill med tåget så att säga...
    Det där var ju inte lite luddigt skrivet...
  • Rödnäbba
    MoaElis skrev 2012-08-04 17:47:10 följande:
    Det där var ju inte lite luddigt skrivet...

Att missa ett tåg är ett uttryck, det betyder missa en chans, tydligt och klart.
  • Rödnäbba
    Rödnäbba skrev 2012-08-04 18:16:04 följande:

Att missa ett tåg är ett uttryck, det betyder missa en chans, tydligt och klart.

en metafor ;)
  • MoaElis
    Rödnäbba skrev 2012-08-04 18:16:04 följande:

Jag förstod det, vad det har med saken att göra är däremot oklart...
  • Inkot

Va roligt att det är folk som svarar! kul att lösa vad folk tycker..

• Inkot
    Inkot skrev 2012-08-04 18:52:36 följande:
    Va roligt att det är folk som svarar! kul att lösa vad folk tycker..
    menade höra naturligtvis.. :p
Svar på tråden Varför är blyghet så negativt?