• Inkot

Varför är blyghet så negativt?

Hejsan! 

Jag blir har aldrig brytt mig om någon varit blyg eller inte och knappast om barn är det. Men varför är alla så besatta över att sitt barn ska vara sociala? har det alltid varit så? varför får man inte vara blyg som barn? allt detta smittar ju! min dotter är lite blyg och när jag läser alla trådar blir jag bara mer orolig, men jag kan ju inte göra något åt det? eller? om min dotter inte vill vara med på en aktivitet på dagis får man höra: "detta är lite ovanligt" eller "hon borde ju vilja,nu när hon känner alla".Borde jag vara orolig? är hon inte som andra?

• Svar på tråden Varför är blyghet så negativt?
  • studentbruttan29

Blyg och försiktig är inte samma sak. Blyg används lite väl mkt i onödan så fort inte barn kastar sig i främlingars armar.

• cruz

Jag var själv blyg som barn och för mig känns blyghet som någonting sunt och naturligt och absolut inget som man ska försöka träna bort . Alla människor är olika och själv led jag aldrig av min blyghet. Det var bara de vuxna runtomkring som gjorde det...

• MoaElis
    Det kan man verkligen fråga sig... Jag var själv blyg som barn & många fick det att låta som ett handikapp, alla utvecklingssamtal handla om att jag aldrig räckte upp handen för att svara på frågor -Som om det skulle vara hela världen. Kommer ihåg att läraren sa "Men det är ju såhär du är, vi vill inte ändra på dig" Nej, precis, tänkte jag. Det var ju tyvärr precis vad de ville & försökte göra igenom hela min skolgång, vilket bara förvärra min blyghet. För mig var det inget problem, det var ju bara så jag var -Det var dom vuxna som gjorde det till ett problem & då blev det också ett för mig.

Det irriterar mig verkligen att det ses som något negativt att vara blyg, många vuxna hetsar upp sig över deras barns blyghet helt i onödan. Det är väl så mycket bättre att låt barn(& vuxna!)vara som dom är. Alla har olika personligheter, alla behöver inte vara likadana. Det är OK att vara blyg... Alla människor är viktiga, sociala som blyga. Jag tycker att man måste försöka acceptera att vissa barn är blyga, det är inget fel med det. Att vuxna överdriver & försöker ändra på ett barn skapar bara osäkerhet & en känsla av att "Det är något fel på mig"... 
  • Inkot
    MoaElis skrev 2012-08-04 00:58:39 följande:
    Det kan man verkligen fråga sig... Jag var själv blyg som barn & många fick det att låta som ett handikapp, alla utvecklingssamtal handla om att jag aldrig räckte upp handen för att svara på frågor -Som om det skulle vara hela världen. Kommer ihåg att läraren sa "Men det är ju såhär du är, vi vill inte ändra på dig" Nej, precis, tänkte jag. Det var ju tyvärr precis vad de ville & försökte göra igenom hela min skolgång, vilket bara förvärra min blyghet. För mig var det inget problem, det var ju bara så jag var -Det var dom vuxna som gjorde det till ett problem & då blev det också ett för mig.

Det irriterar mig verkligen att det ses som något negativt att vara blyg, många vuxna hetsar upp sig över deras barns blyghet helt i onödan. Det är väl så mycket bättre att låt barn(& vuxna!)vara som dom är. Alla har olika personligheter, alla behöver inte vara likadana. Det är OK att vara blyg... Alla människor är viktiga, sociala som blyga. Jag tycker att man måste försöka acceptera att vissa barn är blyga, det är inget fel med det. Att vuxna överdriver & försöker ändra på ett barn skapar bara osäkerhet & en känsla av att "Det är något fel på mig"... 
    Socialstyrelsen har skrivit en  "uppsats" om hur man ska hjälpa blyga och ängsliga barn såg jag. Och det kan ju vara bra,men jag tror att pressen och all negativitet resulterar i socialfobi och andra diagnoser (det dom flesta verkar vara rädda för). Normal till varje pris!
  • Vinterankan

Jag var blyg som barn och jag tycker det påverkade mig väldigt negativt. Inte våga säga vad jag tyckte, inte våga ta kontakt med nya kompisar vilket resulterade i att jag blev helt ensam när min bästa vän hittade nya vänner, inte våga säga till lekisfröken att jag faktiskt kunde läsa så hon behövde inte hjälpsamt ta ifrån mig de "svåra" böckerna och byta ut de mot lättare. I 10-årsåldern så försvann min blyghet som genom ett trollslag och från det så ändrades mitt liv helt klart till det bättre. Anledningen till att blygheten plötsligt försvann var att jag när jag var 10 började på flera olika idrotter med mer tävlingsinriktning och inte bara lek och eftersom att jag var duktig på idrott så blev jag väldigt poppis bland idrottskompisarna och blygheten försvann där. Sedan tog jag med mig det till skolan och min blyghet var som bortblåst.

• ica
    studentbruttan29 skrev 2012-08-03 23:55:54 följande:
    Blyg och försiktig är inte samma sak. Blyg används lite väl mkt i onödan så fort inte barn kastar sig i främlingars armar.
    Att barn inte följer med främmande människor hur som är helst är ju bra. Och visst överdrivs problemet med blyghet. Barn kan väl få ta det i sin egen takt.
  • MoaElis
    Inkot skrev 2012-08-04 01:19:38 följande:
    Socialstyrelsen har skrivit en  "uppsats" om hur man ska hjälpa blyga och ängsliga barn såg jag. Och det kan ju vara bra,men jag tror att pressen och all negativitet resulterar i socialfobi och andra diagnoser (det dom flesta verkar vara rädda för). Normal till varje pris!
    Nu har jag inte läst texten, kanske inte är vad jag tror men det är ju just det som gör det sk problemet värre, om man ska försöka "Hjälpa" en blyg människa till att bli mer framåt. Jag tycker att man bör hjälpa vuxna, främst lärare att ändra synsätt istället. Varför inte acceptera barn som dom är? Det är inget fel i att vara blyg, om nu en elev inte räcker upp handen kan man väl helt enkelt gå fram till det barnen tills det vågar räcka upp handen.
    Man måste kunna se utanför boxen. Att vara blyg är bara ett problem om omvärlden gör det till ett. Oss barn brukar det vanligtvis växa bort med åldern, om man nu inte hanterar det på fel sätt då det kan gå åt fel håll då... Det är ju även så att vi har olika personligheter, vilket jag tycker man ska acceptera. Själv tycker jag det är positivt att vara lite blyg, gillar inte över sociala & för framåtriktade personer, blyga människor är mer intressanta.
  • skogsvitter

Det finns massor att läsa om detta samhällsproblem, för ja det är sannerligen ett samhällsproblem att människor med blyg/försiktig/introvert personlighet inte tillåts få utrymme i samhället. Det krävs nu för tiden att människor är extremt sociala, framåt och tar för sig (näst intill trampar på andra) för att de ska accepteras socialt, och framförallt komma någonstans här i livet. Men det har börjat bli en motreaktion mot detta som växer sig allt starkare. Googla lite på introverts så hittar du en hel del, det har även skrivits böcker om just det här "problemet". För inte så längesedan kom en artikel ut i massmedia (många tidningar hade samma artikel) som handlade om hur blyga barn i skolan klarar sig allt sämre, och mår allt sämre.

Vi har också en dotter som är försiktig av sig, det skrämmer mig att hon kommer drabbas hårt i skolan bara för att hon har en annan personlighet än de extroverta barnen... skolan är inte anpassad för blyga och eftertänksamma barnen längre. Och detta är en förhållandevis ny företeelse, det har successivt utvecklats mer och mer åt det hållet. Kraven på att alla människor ska passa exakt samma mall fanns inte för 30 år sedan, men nu är det så. Därav har också behovet av diagnoser ökat lavinartat. Alla som inte passar inte i den snäva mallen för hur människor bör fungera socialt, behöver idag placeras i andra fack så som olika diagnoser etc. Extremt sorgligt.

Ska se om jag hittar lite länkar om detta.

• skogsvitter
    MoaElis skrev 2012-08-04 10:11:51 följande:
    Nu har jag inte läst texten, kanske inte är vad jag tror men det är ju just det som gör det sk problemet värre, om man ska försöka "Hjälpa" en blyg människa till att bli mer framåt.
    Håller helt med. Folk får ju inte längre vara som de är, man föds med olika personligheter och ska man då "hjälpa" alla som är introverta att bli av med sin personlighet och låtsas vara något helt annat, för att bli mer "framåt" bara för att det passar bättre för alla andra?! Det är ju sjukt.
Svar på tråden Varför är blyghet så negativt?