Inkot skrev 2012-08-04 01:19:38 följande:
Socialstyrelsen har skrivit en "uppsats" om hur man ska hjälpa blyga och ängsliga barn såg jag. Och det kan ju vara bra,men jag tror att pressen och all negativitet resulterar i socialfobi och andra diagnoser (det dom flesta verkar vara rädda för). Normal till varje pris!
Nu har jag inte läst texten, kanske inte är vad jag tror men det är ju just det som gör det sk problemet värre, om man ska försöka "Hjälpa" en blyg människa till att bli mer framåt. Jag tycker att man bör hjälpa vuxna, främst lärare att ändra synsätt istället. Varför inte acceptera barn som dom är? Det är inget fel i att vara blyg, om nu en elev inte räcker upp handen kan man väl helt enkelt gå fram till det barnen tills det vågar räcka upp handen.
Man måste kunna se utanför boxen. Att vara blyg är bara ett problem om omvärlden gör det till ett. Oss barn brukar det vanligtvis växa bort med åldern, om man nu inte hanterar det på fel sätt då det kan gå åt fel håll då... Det är ju även så att vi har olika personligheter, vilket jag tycker man ska acceptera. Själv tycker jag det är positivt att vara lite blyg, gillar inte över sociala & för framåtriktade personer, blyga människor är mer intressanta.