• Inkot

Varför är blyghet så negativt?

Hejsan! 

Jag blir har aldrig brytt mig om någon varit blyg eller inte och knappast om barn är det. Men varför är alla så besatta över att sitt barn ska vara sociala? har det alltid varit så? varför får man inte vara blyg som barn? allt detta smittar ju! min dotter är lite blyg och när jag läser alla trådar blir jag bara mer orolig, men jag kan ju inte göra något åt det? eller? om min dotter inte vill vara med på en aktivitet på dagis får man höra: "detta är lite ovanligt" eller "hon borde ju vilja,nu när hon känner alla".Borde jag vara orolig? är hon inte som andra?

• Svar på tråden Varför är blyghet så negativt?
  • Rödnäbba

Problemet är väl att man missar mycket i livet. Särskilt socialt. Om man är mycket blyg kan man ju missa en hel del av livet och bli ensam.

• skogsvitter
    Rödnäbba skrev 2012-08-04 12:21:37 följande:
    Problemet är väl att man missar mycket i livet. Särskilt socialt. Om man är mycket blyg kan man ju missa en hel del av livet och bli ensam.
    Får jag fråga hur du menar nu?
  • Rödnäbba
    skogsvitter skrev 2012-08-04 12:45:12 följande:
    Får jag fråga hur du menar nu?

Ja, om man är blyg och inte vågar vara med på aktiviteter och inte vågar ta kontakt med folk så missar man ju endel, får mindre erfarenheter och färre vänner...eller hur?
  • MoaElis
    Rödnäbba skrev 2012-08-04 12:48:44 följande:

Ja, om man är blyg och inte vågar vara med på aktiviteter och inte vågar ta kontakt med folk så missar man ju endel, får mindre erfarenheter och färre vänner...eller hur?
    Men om det hindrar en i vardagen så har man ju socialfobi, att bara vara blyg handlar om att man är försiktigare i sin personlighet, inte hörs & syns mest.
  • Rödnäbba
    MoaElis skrev 2012-08-04 15:15:56 följande:
    Men om det hindrar en i vardagen så har man ju socialfobi, att bara vara blyg handlar om att man är försiktigare i sin personlighet, inte hörs & syns mest.

Jag tror nog att vanlig blyghet kan vara ett hinder i vardagen när det gäller att våga ta för sig av livet. Sen är det ju ett .stort eller litet problem beroende på hur allvarlig blygheten är.
  • Inkot
    MoaElis skrev 2012-08-04 15:15:56 följande:
    Alltså jag är helt förstående att man vill hjälpa barnen att inte utevckla socialfobi i vuxen ålder, men det känns som att det kan få en hemsk effekt på dom som redan har eller inte går att "bota" sin blyghet.
  • MoaElis
    Rödnäbba skrev 2012-08-04 15:34:10 följande:

Jag tror nog att vanlig blyghet kan vara ett hinder i vardagen när det gäller att våga ta för sig av livet. Sen är det ju ett .stort eller litet problem beroende på hur allvarlig blygheten är.
    Men det behöver inte vara ett problem, det är en personlighet. Vissa är mer framåt, andra behöver lite mer tid för att känna sig trygga & släppa in någon nära. Betyder inte att man inte tar för sig av livet.
  • Inkot
    skogsvitter skrev 2012-08-04 10:59:00 följande:
    Håller helt med. Folk får ju inte längre vara som de är, man föds med olika personligheter och ska man då "hjälpa" alla som är introverta att bli av med sin personlighet och låtsas vara något helt annat, för att bli mer "framåt" bara för att det passar bättre för alla andra?! Det är ju sjukt.
    skogsvitter skrev 2012-08-04 11:10:46 följande:
    www.gp.se/nyheter/sverige/1.912190-skolan-mar...
    na.se/nyheter/orebro/1.1612553-orebroforskare...-
    www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/plugge...

Om styrkan hos introverta:

" rel="nofollow" target="_blank">

Här talar hon alltsåom sin bok. Jag har tyvärr ännu inte läst den, men ska göras så fort jag får tillfälle.
     Låter väldigt intressant! Jag tror mer på att framhäva än att "bota".Jag blir nästan lite ledsen över att man ska nästan "utrota" blyga personligheter och samtidigt ska det väl hjälpa blyga att inte utveckla socialfobi?

• Inkot
    MoaElis skrev 2012-08-04 15:41:17 följande:
    Men det behöver inte vara ett problem, det är en personlighet. Vissa är mer framåt, andra behöver lite mer tid för att känna sig trygga & släppa in någon nära. Betyder inte att man inte tar för sig av livet.
    Jag tror att dom flesta blyga personer är nöjda med sig själva innerst inne, men blir matade med att man ska inte vara nöjd förrän man är en social stjärna. Dom med socialfobi, kan man ju undra hur mycket dom har blivit matade med detta? att man inte duger osv. Eller är det att vi inte har hjälp dom? socialfobi är väl en sjukdom som kommer av hemska sociala minnen som gör att man till slut unviker sociala situationer? Kan ju vara en bra idè att stärka personen som är blyg, men et kan ju lätt bli att man isället trycker ner en person som är mycket känslig...
  • Rödnäbba
    MoaElis skrev 2012-08-04 15:41:17 följande:
    En personlighet kan vara ett hinder och ett problem om man nu vill kalla det personlighet. Visst är det ett hinder att stå bakom och inte känna sig trygg när det gäller att ta för sig i livet det kan väl vem som helst räkna ut. Sen behöver det inte betyda att man är olycklig för att man inte tar för sig, man kan ju titta på och vara nöjd med det.
Svar på tråden Varför är blyghet så negativt?