• annpe

Använder ni ordet "Rälig"? :)

Hej! Jag undrar hur många här inne som använder ordet "rälig", och om ni i så fall är skåningar. Det verkar mest vara i skåne som ordet används.

• Svar på tråden Använder ni ordet "Rälig"? :)
  • Zchimla

Jupp sydsmålänning
    Nu bor jag strax utanför Jönköping och här tror de att allt söder om Värnamo är Skåne typ Förvånad

• Jenna03
    Zchimla skrev 2012-08-14 13:47:25 följande:
    Jupp sydsmålänning
    Nu bor jag strax utanför Jönköping och här tror de att allt söder om Värnamo är Skåne typ Förvånad
    I Skåne säger man att allt norr om Markaryd är Norrland:)
  • Furstinna

Använder det på ett skämtsamt vis med överdriven skånsk bondedialekt. Är skåning.

• annca

Jo, det händer, inte ofta, men det händer. Och inte i den skånska betydelsen, och inte med det uttalet heller då! :D

Sörmlänning, och då kan ni ju kanske gissa hur det låter. Klart och tydligt R, brett Ääääh, tjockt Ll, kort i.
    Och det betyder trist, seg, omständig. Ganska linkande Trälig.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • gerd123

För mig är man "rälig" (med extremt "skorrigt skåneR" och låååångt  ääää) när man är dryg och lat och bara TRIST!!! Inte som oss här i norrland där vi är rappa och coola och ständigt på G Här finns inga som hasar runt i träskor och luar ål hela dagarna!!!

• Zchimla
    Jenna03 skrev 2012-08-24 12:38:57 följande:
    I Skåne säger man att allt norr om Markaryd är Norrland:)
    Jag kommer från Älmhult och har faktiskt aldrig hört det - mina skånska vänner sa att allt norr om Ljungby va norrland
  • Exception

Jodå, använder ordet ofta. Är skåning.

• gerd123

Skånska är inte en dialekt det är ett oljud. Det är ju helt omöjligt att höra vad en rrrrrääääälig skåning säger! Tungan ute

• Jenna03

Fy, så får man väl inte säga

• lissan01
    gerd123 skrev 2012-08-24 19:35:19 följande:
    Skånska är inte en dialekt det är ett oljud. Det är ju helt omöjligt att höra vad en rrrrrääääälig skåning säger! Tungan ute
  • Jenna03
    010306 skrev 2012-08-27 12:38:20 följande:
    Nope - är från Dalarna

Ordet passar nog inte på dalmål:)
  • Essie1984

Haha, håller med Gerd 123: skånska är ett oljud. Vet ni vad skåningen sa till jämtlänningen? "Jag har hört att ni äter mycket gröt här uppe....? Jovars, det gör vi nog, men vi sväljer den i alla fall". //Norrlänningen från Medelpad.

Svar på tråden Använder ni ordet "Rälig"? :)