Använder ni ordet "Rälig"? :)
Hej! Jag undrar hur många här inne som använder ordet "rälig", och om ni i så fall är skåningar. Det verkar mest vara i skåne som ordet används.
Hej! Jag undrar hur många här inne som använder ordet "rälig", och om ni i så fall är skåningar. Det verkar mest vara i skåne som ordet används.
Jag använder det inte själv, men min halländska släkt gör det.
Inte jag - Bohuslän
men
min mamma - Halland
och vän - Småland
Jupp sydsmålänning
Nu bor jag strax utanför Jönköping och här tror de att allt söder om Värnamo är Skåne typ
Använder det på ett skämtsamt vis med överdriven skånsk bondedialekt. Är skåning.
Jo, det händer, inte ofta, men det händer. Och inte i den skånska betydelsen, och inte med det uttalet heller då! :D
Sörmlänning, och då kan ni ju kanske gissa hur det låter. Klart och tydligt R, brett Ääääh, tjockt Ll, kort i.
Och det betyder trist, seg, omständig. Ganska linkande Trälig.
För mig är man "rälig" (med extremt "skorrigt skåneR" och låååångt ääää) när man är dryg och lat och bara TRIST!!! Inte som oss här i norrland där vi är rappa och coola och ständigt på G Här finns inga som hasar runt i träskor och luar ål hela dagarna!!!
Jodå, använder ordet ofta. Är skåning.
Skånska är inte en dialekt det är ett oljud. Det är ju helt omöjligt att höra vad en rrrrrääääälig skåning säger!
Fy, så får man väl inte säga
Nej, aldrig. Ej skåning.
Nope - är från Dalarna
Haha, håller med Gerd 123: skånska är ett oljud. Vet ni vad skåningen sa till jämtlänningen? "Jag har hört att ni äter mycket gröt här uppe....? Jovars, det gör vi nog, men vi sväljer den i alla fall". //Norrlänningen från Medelpad.
Och i Norrland säger vi att allt söder om Stockholm är en halssjukdom.... (: