• annpe

Använder ni ordet "Rälig"? :)

Hej! Jag undrar hur många här inne som använder ordet "rälig", och om ni i så fall är skåningar. Det verkar mest vara i skåne som ordet används.

• Svar på tråden Använder ni ordet "Rälig"? :)
  • victory tilly

Jag kanske inte uttalar "hunnid" alldeles korrekt, men har iaf snappat upp det där jag bor i nordvästra Skåne. Sen har jag en liten konflikt med mig själv huruvida man kan säga grina om någon som gråter fortfarande. Jag är uppväxt med att bara säga grina, men använder det numera väldigt sällan. Blir ju lite fel om jag säger att min dotter "grinade som bara den" när hon trillat på "cykelen"

• Martinisen
    victory tilly skrev 2012-08-05 06:59:27 följande:
    Jag kanske inte uttalar "hunnid" alldeles korrekt, men har iaf snappat upp det där jag bor i nordvästra Skåne. Sen har jag en liten konflikt med mig själv huruvida man kan säga grina om någon som gråter fortfarande. Jag är uppväxt med att bara säga grina, men använder det numera väldigt sällan. Blir ju lite fel om jag säger att min dotter "grinade som bara den" när hon trillat på "cykelen"
    det där har jag heller aldrig fått klart för mig
  • Jenna03
    Martinisen skrev 2012-08-05 09:37:33 följande:
    det där har jag heller aldrig fått klart för mig
    grina säger man nästan aldrig i skåne
  • July

Ja det gör jag dagligen, jag är skåning.

• Jenna03
    July skrev 2012-08-05 12:11:07 följande:
    Ja det gör jag dagligen, jag är skåning.
    fy då, stöter du på så många räliga saker dagligen?
  • annpe
    Jenna03 skrev 2012-08-05 12:12:39 följande:
  • Martinisen
    Jenna03 skrev 2012-08-05 12:12:39 följande:
    haha
  • Åsa
    annpe skrev 2012-08-05 01:26:42 följande:
    Betyder ungefär "äckligt"
    "otäck" eller "otrevlig" ligger närmare hur det används av mina släktingar. "Fult" om uppförande kan också fungera.
  • annpe
    Åsa skrev 2012-08-05 17:01:35 följande:
    "otäck" eller "otrevlig" ligger närmare hur det används av mina släktingar. "Fult" om uppförande kan också fungera.

Det kan betyda lite av varje
  • Jenna03
    annpe skrev 2012-08-05 01:37:11 följande:
    På tal om räligt, så sitter det en riktigt rälig spindel i sovrumstaket, och jag har ingen aning om hur jag ska bli av med den, fy! Förslag?

hur gick det med den räliga spindeln förresten?
Svar på tråden Använder ni ordet "Rälig"? :)