• Omorfia

Tvättmaskin och torktumlare i ett, eller separat tvättmaskin och torktumlare?

Maken och jag håller på att inreda tvättstugan i det nya huset. Vi kommer att ha tvättmaskin, torktumlare och torkskåp. Om vi väljer att ha separata maskiner kommer vi att ha plats för ett bänkskåp samt tre väggskåp. Om vi tar tvättmaskin och torktumlare i en maskin så får vi plats med två bänkskåp och tre väggskåp. Att ha tvättmaskinen och torktumlaren på varandra är inget alternativ eftersom vi behöver avlastningsyta också.

Vad väljer du och varför?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tvättmaskin och torktumlare i ett, eller separat tvättmaskin och torktumlare?
  • Vickan I

Två separata. Främst för att man kan börja köra nästa maskin tvätt medan man torkar den första. Samt att när vi läste och kollade samma sak till vårt lilla badrum så var de kombinerade maskinerna inget vidare bra.

• Omorfia
    Vickan I skrev 2012-08-04 16:02:48 följande:
    Två separata. Främst för att man kan börja köra nästa maskin tvätt medan man torkar den första. Samt att när vi läste och kollade samma sak till vårt lilla badrum så var de kombinerade maskinerna inget vidare bra.

Vad var det som var dåligt med de kombinerade maskinerna?
  • NextUp
    Omorfia skrev 2012-08-04 16:10:38 följande:
    Vad var det som var dåligt med de kombinerade maskinerna?

Tvätten blir sällan helt torr.
  • Granen

Det känns alltid bäst att dela.
    Går tumlarn sönder behöver du ju bara köpa en ny. Inte bli av med båda.

• Omorfia
    NextUp skrev 2012-08-04 16:12:43 följande:
    Tvätten blir sällan helt torr.

Hmm. Måste fråga min syrra igen. Hon har en kombinerad och har bara sagt att hon är nöjd. Vet inte vilket märke det är men hon köpte den i år.
  • Vickan I

Centrifugeringen (antal varv) var lägre på kombinerade vilket ger blötare tvätt och längre tid för att torka. Tror de flesta var mindre också i jämförelse med vanlig tumlare så mindre tvätt går i jämfört mot en vanlig tumlare el alt att det inte blir helt torrt. Som ovan skrev, att går den sönder blir man av med tvättmaskinen också och den är tråkigare att klara sig utan.

• Omorfia

Valid points. Det lutar åt de separata maskinerna då. Tack för era svar!

• krompa

Jag gillar den kombinerade maskinen. Vår tvätt blir helt torr med den...

Det är sällan jag torkar i maskinen, det mesta hänger jag. Det är bara vid krissituationer eller när jag är supertrött som jag tumlar.

• silhuett

Jag har ingen torktumlare, men kan ju tänka mig att jag skulle föredra separata. Vill man köra fler maskiner efter varandra tar det ju mycket längre tid annars.

• Lillis80

De kombinerade är inte i närheten av lika bra på att torka tvätten, plus att de ofta inte kan ta så mycket tvätt när det ska tumlas, och man får då torka i två omgångar om man har full maskin. Vi köpte snygga (svarta) separata med stor tvätt- resp. torkkapacitet så man kan köra täcken och stora överkast etc. utan problem. Sen kan man torka en maskin samtidigt som man tvättar nästa. Hur mycket förvaringsutrymme behöver ni egentligen i tvättstugan?? ;))

Svar på tråden Tvättmaskin och torktumlare i ett, eller separat tvättmaskin och torktumlare?