• Omorfia

Tvättmaskin och torktumlare i ett, eller separat tvättmaskin och torktumlare?

Maken och jag håller på att inreda tvättstugan i det nya huset. Vi kommer att ha tvättmaskin, torktumlare och torkskåp. Om vi väljer att ha separata maskiner kommer vi att ha plats för ett bänkskåp samt tre väggskåp. Om vi tar tvättmaskin och torktumlare i en maskin så får vi plats med två bänkskåp och tre väggskåp. Att ha tvättmaskinen och torktumlaren på varandra är inget alternativ eftersom vi behöver avlastningsyta också.

Vad väljer du och varför?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tvättmaskin och torktumlare i ett, eller separat tvättmaskin och torktumlare?
  • Nemi76

Har själv en kombinerad och tycker att den är jättebra men hade jag kunnat välja (får inte plats med två separata och har gärna valmöjligheten att kunna tumla trots att jag oftast hänger tvätten) så hade jag valt två separata.

• Omorfia
    Lillis80 skrev 2012-08-04 19:16:13 följande:
    De kombinerade är inte i närheten av lika bra på att torka tvätten, plus att de ofta inte kan ta så mycket tvätt när det ska tumlas, och man får då torka i två omgångar om man har full maskin. Vi köpte snygga (svarta) separata med stor tvätt- resp. torkkapacitet så man kan köra täcken och stora överkast etc. utan problem. Sen kan man torka en maskin samtidigt som man tvättar nästa. Hur mycket förvaringsutrymme behöver ni egentligen i tvättstugan?? ;))

Haha. Jag är sån att jag tycker att man aldrig kan ha för mycket förvaringsutrymmen.. Innan vi har övervåningen klar så kommer vi inte ha någon klädkammare så alla skåp/lådor man kan få är välkomna. Jag tänker att eftersom vi kommer ha torkskåp så funkar det om man behöver tvätta flera maskiner, men om tvätt- och torkkapaciteten blir lidande så är det kanske inte värt det. Att det är opraktiskt om maskinen går sönder är också en stor nackdel.
  • BinaBurner

Åh, nej. Två separata. Jag har haft en kombinerad tork-tvätt och den var jättedålig. Man kunde tumla i sju evigheter om man hade mer än fyra plagg i den och sen fick man ändå hänga upp tvätten för att den inte var torr. Nu har vi en torktumlare med 20 år på nacken som ändå är oändligt mer effektiv än den där förra. Ett stort plus för oss är att man kan tumla medan man kör nästa maskin.

• Selma1966

Separata. Vi har en kombinerad plus en tumlare (fanns när vi köpte huset). Testade några ggr men dels är det som övriga sagt att man kan påbörja nästa maskin medan tvätten torkar. Dels blev allt vansinnigt skrynkligt... troligen för att vi fyllde maskinen för mycket för att det skulle tumlas bra. Men sedan har man oftast fyllt maskinen med både sådant som ska tumlas och sånt som absolut inte ska tumlas och då måste man komma ihåg att öppna maskinen mellan och plocka ut det som ska hängas på strecket.

• Omorfia
    Millan83 skrev 2012-08-05 00:30:35 följande:
    Vi har en kombinerad! Ny och jättebra! Är jättenöjd!

Hur tvättar ni då? Vilken modell är det?
  • Regnig måndag

Jag skulle inte satsa på torkskåp eftersom de är ineffektiva och drar svinmycket el utan jag skulle istället satsa på ordentliga och generösa möjligheter att hänga tvätten.

Sen separata maskiner ifall att den ena går sönder.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • KimPossible

Jag har aldrig fått välja sånt där själv, men så är jag ju också gift med ett proffs på vitvaror över lag. Flört

Han rekommenderar nästan alltid två separata maskiner, dels för att både tvätt- och torkförmågan blir bättre, men även för att de oftast förbrukar mindre el samt att om något går sönder i den ena delen på kombin, så måste man byta ut alltet. 

Har man däremot väldigt litet, kan det funka med en kombi, men en sån är ju egentligen mest till för lite akut-tvättande, alltså inte flera maskiner om dagen eller ens en, utan bara som ett komplement till en större tvättstuga om man bor i lägenhet.

Vi hade själva en kombi när vi bodde i lägenhet och visst var det praktiskt ibland när man snabbt behövde tvätta upp och torka något, men det gick liksom inte att slänga in en tvätt handdukar och sen köra tork. Tog timtals.

Tja, my two pence, om det kan ge något. Glad 

• jassikan

Två separata, en tvätt och en tumlare.
    Skulle inte köpa något torkskåp eftersom de, som redan skrivits, inte 'r så effektiva. Så vitt jag vet drar de mycket ström i förhållande till resultatet.

Svar på tråden Tvättmaskin och torktumlare i ett, eller separat tvättmaskin och torktumlare?