Inlägg från: Anonym (Fläskfia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fläskfia)

Hjälp mig komma ifrån ovanan att småäta på kvällen!

Anonym (dålig) skrev 2012-08-21 21:40:03 följande:
    Jo, det är ju så... Just nu är det mycket som händer i mitt liv, och jag både sover dåligt och känner mig väldigt stressad för tillfället. Jag har dessutom kommit på att jag "straffar" mig själv. Jag känner som så att jag är ändå så jäkla värdelös och ful och fet (fast det vet jag innerst inne att jag egentligen inte är) så då kan jag lika gärna trycka den där chokladkakan så jag blir ännu fulare Liksom bevisa för mig själv hur himla dålig karaktär jag har.

Jag känner igen mig så väl i det du skriver! Och jag har ingen universallös ing annars hade jag gett den till dig direkt!
  • Anonym (Fläskfia)

Kan ni starta en egen tråd där ni diskuterar lågkolhydratskost? Ni som förespråkar det har föresprpkat det och visat på ett alternativ men nu räcker det! Tråden är till för att stötta pch främst Ts och det är svårt att hitta Ts inlägg på grund av allt snack om en diet. Den här tråden har fungerat jättebra med stöttning och peppning men nu får man leta efter den, tråkigt!

• Anonym (Fläskfia)
    Anonym (Mat på dagen) skrev 2012-08-22 09:45:31 följande:
    Men den stöttningen verkar ju inte hjälpa kanske för att den inte bygger på kunskap. Hur kan det vara fel med vetenskap? 

Nej det verkar som om du vill ha kvar dina sockerkickar. Tyvärr har du ju då också kvar din övervikt och faller enligt dig själv ständigt tillbaka i gamla vanor. 

Tänk om det inte handlar om dålig självdisciplin utan om att just kolhydrater triggar detta beteende? Hur kan du vilja undvika den kunskapen? Men det är kanske som rökare som valt att fortsätta trots hälsoriskerna. Den där stunden med bullarna och chipsen är svåra att överge.

Alltså allvarligt?
    Dra åt helvete! 
    Jag har kämpat järnet i en och en halv vecka med motion och att inte äta sötsaker på kvällen och jag har dessutom lyckats. Jag äter knäckebröd på kvällen efter träningen och jag behöver knappast dig att trycka till mig!

du kan ta din jävla lchf-diet och trycka upp någonstans där solen inte lyser för upplysningsvis så tycker inte alla som du. Det räcker att komma in i tråden och berätta att alternativet finns men att tjata sönder om samman om en diet inte alla tror på är bara tröttsamt och får dessutom fler att tycka att lchf:are är skitjobbiga fanatiker. 

Jag tyckte den här tråden var härlig med att ha funnit medmänniskor som kunde hjälpa till att stötta och peppa men istället är tråden bara sprängfylld med skitsnack så man inte längre hittar Ts inlägg.

Nä fy, då hoppar jag hellre av tråden och klarar mig själv än behöva ta skit från någon som du!
  • Anonym (Fläskfia)
    Anonym (dålig) skrev 2012-08-22 14:52:58 följande:
    Usch, vad trist allting blev här helt plötsligt Jag har provat äta enligt LCHF för ett par år sen och jag mådde oerhört dåligt fysiskt av det, så det är inget jag vill prova igen. Jag inser att man kan få bort sötsuget med hjälp av LCHF, men egentligen är det ju inte i det söta mitt och mångas problem ligger, utan att vi måste ha nånting att äta. I mitt fall tror jag det mer handlar om psykiska orsaker än fysiska, men den här tråden har ändå hjälpt mig genom att inse att det finns fler som jag och jag är kanske inte det miffot jag har trott. Sen så vill jag faktiskt inte vara utan det söta, det har du helt rätt i, Anonym (mat på dagen). Jag älskar godis, glass osv och det vill jag fortsätta kunna äta, men på ett normalt sätt! Jag tar gärna emot tips, och det har jag fått i mängder här i tråden, men jag önskar också att man kan respektera att ett sätt som funkar för någon, kanske inte är det bästa för någon annan!   Fläskfia: Hoppas du stannar kvar här på tråden, det var ju du och jag från början ju   För övrigt så har jag bestämt mig för en liten nystart just idag. Jag har ätit väldigt dåligt sista tiden och i vanliga fall brukar jag tänka att "På måndag, då jävlar!" Men idag känner jag att det får vara nog! Jag har försökt att äta lite mer än jag brukar hela dagen, för att inte hamna i en hungerfälla ikväll, får se hur det funkar.    

På att bara! Man måste få den där "nu får det vara nog" -känslan och samtidigt inte klanka ner på sig själv om man trillar dit. Jag vill också kunna äta godis och kakor för jag älskar det! Tänker inte utesluta det men försöka hitta en sund inställning. Skulle behöva utoch cykla men det blåser förtvivlat här och latmasken i mig vill strejka. Någon so har tips på träning inne, hemma som inte kräver dyr utrustning?
  • Anonym (Fläskfia)
    Anonym (Fläskfia) skrev 2012-08-22 15:06:45 följande:

På att bara! Man måste få den där "nu får det vara nog" -känslan och samtidigt inte klanka ner på sig själv om man trillar dit. Jag vill också kunna äta godis och kakor för jag älskar det! Tänker inte utesluta det men försöka hitta en sund inställning. Skulle behöva utoch cykla men det blåser förtvivlat här och latmasken i mig vill strejka. Någon so har tips på träning inne, hemma som inte kräver dyr utrustning?
    Äsch där öppnade sig himlen med!
    Tråkigt! får se om det kan bli en promenad senare ikväll istället. Ska försöka göra lite "comfort food" till kvällsmat. 

• Anonym (Fläskfia)
    memschi skrev 2012-08-22 18:07:43 följande:
    Kör olika varianter på plankor? Burpees? Utfall? Knäböj? Knäböj + utfall med hopp?
    Har du hantlar, så går det ju att träna mycket med det också :) Införskaffa ett hopprep och hoppa med, ifall du har så stora ytor - kanske ska tilläggas
    nja har inte riktigt ytorna till att hoppa och föredrar att hoppa så lite som möjligt än så länge. Med 25 kilos övervikt är det inte nådigt för knäna!
    Men nu klarnade vädret upp även om det blåser så det blir en promenad men jag måste fråga?
    Olika varianter av plankan? Jag vet hur man gör en planka och that´s it liksom ;)
    Burpees? 
  • Anonym (Fläskfia)
    memschi skrev 2012-08-22 19:30:08 följande:
    Kom på en till variant på planka.. du kan också göra som så att du växlar mellan att stå på armbågarna och händerna.. Blir sjukt jobbigt det med

Gah, du låter lite sadomasochistisk ;)) Idag nöjde jag mig med en 5 km promenad. Tyvärr föll jag för frestelsen men fanken mer! Nu är det träning och bra kost som gäller. Kakan jag åt var god men faktiskt inte så gott som jag trodde. En leverpastejmacka hade varit godare och det känns skönt.
  • Anonym (Fläskfia)
    Anonym (g) skrev 2012-08-22 20:08:03 följande:
    Ja jag hade gärna ätit mackor istället för kakor,(på vardagarna iaf) problemet är ju att man gå upp i vikt av att äta för mycket mackor speciellt om kvällarna

För min egen del så tror jag på att byta godiset/chipsen/kakorna mot ett-två finn crisp med leverpastej i en övergångsperid efter bara en veckas regelbunden träning känner jag ett mycket mindre sug på kvällarna över lag så jag hoppas kunna fasa ut knäckemackan mot vatten
  • Anonym (Fläskfia)
    Anonym (g) skrev 2012-08-22 20:22:43 följande:
    Vad skönt för dig ja och det är ju enorm skillnad på två finn crisp än två mackor av vitt bröd.

Visst är det det! Jag äter sällan vitt bröd, någon gåg i månaden en lördagmorgon kan vi njuta av rostat vitt bröd med marmelad och någon gång i halvåret hamnar det chokladsmör på den rostade mackan men det är ju ytterst sällan. Mitt stora problem är sötsakerna, motionsbristen pch portionsstorlekarna. Maten i sig är inte så onyttig men jag äter för en hel skogshuggarfamilj men jag har skärt ner på sötsakerna, tappat sugen på dem och jag har börjat motionera. Nu är det bara portionerna kvar. För tre år sedan hade jag svårt att förstå hur man kunde bli så stor som de jättefeta amerikanarna. Det har jag inte längre. Det kommer smygande så sakta att man inte märker det och samhällets dömande attityd mot tjocka gör det inte lättare som många verkar tro. Tvärtom snarare. Men jag ska klara det! I vinter åker vi utomlands och jag skule vilja ha bikini istället för en tantig baddräkt. Tio kilo mindre borde inte vara en omöjlighet. Då har jag tio-femton kvar men en långsam viktnedgång är en varaktig viktnedgång. Fast jag helst skulle jag vilja vakna och vara smal förstås. Jag är bekväm av mig så klart, vem är inte det liksom
  • Anonym (Fläskfia)
    Anonym (g) skrev 2012-08-22 20:40:17 följande:
    Tror absolut att du klarar det! har samma problem med portionsstorleken, jag är så hungrig av mig om jag tar en normalportion så blir jg ju hungrig om kanske max två timmar igen... Nu sitter jag här och är lite halvhungrig faktiskt... har ätit middag ikväll och nu ett äpple. Men det hjälpte inte, vad ska jag göra?! 

Prova ta ett stort glas vatten, jag dricker allyid bubbelvatten, ta en knckebröd eller kanske ett äpple till men skär äpplet i tunna skivor. Det tar längre tid att äta och tillfredsställer på ett annat sätt. Jag tror att om man vant kroppen vid stora portioner har man fintat bort den naturliga mättnadskänslan, om jag inte är proppmätt är jag hungrig fast ändå inte. Om du förstår vad jag svamlar om? Vatten fyller ju up och mättar en hel del och äpplet ger lite tillfredsställelse. Jag kan också vara hungrig fast jag inte borde vara det och för en månad sedan gav jag efter och åt
Svar på tråden Hjälp mig komma ifrån ovanan att småäta på kvällen!