Inlägg från: Anonym (Fläskfia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fläskfia)

Hjälp mig komma ifrån ovanan att småäta på kvällen!

Anonym (g) skrev 2012-08-22 20:54:01 följande:
    Ska prova vatten det är bara det att då måste jag gå upp och kissa hela natten;)

Haha likadan! I nattvarjag uppe tre gånge och pinkade men jag ska trappa ner vattnet med om ett tag när jag vant av mig. Tills dess får jag pinka nattetid. Någon som vet om kroppen gör sig avmed slaggprodukter när man svettad? Har fått finnar för första gången i mitt liv!
  • Anonym (Fläskfia)
    memschi skrev 2012-08-22 21:07:01 följande:
    Hahaha... Kanske lite Nejmen, det är fyra minuter av ditt liv om du kör á la Tabata. Plankar 20 sek, vilar 10 sek, kör 20 sek och så håller du på i åtta omgångar. Totaltid är 4 minuter. På en övning då. Men 5 km är ju jättebra! Det är bättre än vad jag har åstadkommit idag och jag ska snart smaka liiiiite på sambons kladdkaka med lite grädde. Men imorgon, då jävlar blir det mitt gymprogram!

Borde köra plankan för min mage är helt knäpp efter jag fött barn. Var rund innan men nu har den liksom börjat bukta ivanför naveln. Men är det effektivt planka 20 sek vila 10 och så? För det skulle jag kunna göra på morgonen utan problem!
  • Anonym (Fläskfia)
    memschi skrev 2012-08-22 21:11:48 följande:
    Ja, det gör man

Schysst så nu harjag blivit en svettig, finng tjockis med ;) jaja dey får jag väl leva med bara jag får ordning på mina matvanor.
  • Anonym (Fläskfia)
    memschi skrev 2012-08-22 21:10:23 följande:
    Men hur äter ni under dagarna om ni inte blir mätta av en vanlig portionsstorlek?
    Jag har precis anlitat PT och fått en kostplan till mig där det är sagt att till middag t ex ska jag äta ca 100 gr protein, eventuellt någon form av pasta/ris (då fullkorn) OM jag vill och en stor portion sallad.

Har precis ätit middag, kyckling, sallad och hemmagjord tzatsiki.. Och är prooooppmätt. Och jag kommer säkert  bli hungrig igen, men det är gör mig inte så mycket eftersom jag vet att jag FÅR äta ett kvällsmål om jag inte har hunnit gå och lägga mig. (Gissar visserligen att doktorn inte vill att jag äter middag såhär sent ), men hennes mål är att jag ska äta med 3-4 timmars mellanrum, och det hinner man väl inte bli vråååålhungrig på.. Eller?

Mindre portioner, men oftare helt enkelt!
    Det handlar inte om vad man äter under dagen, det handlar om vad man vänjer kroppen vid och det går ju inte över en natt att öka på portionsstorlekar eller öka upp kvällsgodiset. Det går långsamt och smygande.
    Jag blir säkert mätt på det du skriver men någonstans har jag vant mig vid att äta mer och känslan av att vara proppmätt har blivit naturligt. Även om det bara rör sig om sötsaker. Då handlar det om att lära sig sin natur.liga mättnadskänsla igen och att känna igen i vilka situationer man tenderar att proppa i sig mer på kvällarna och hur man kan göra för att undvika det. Tro mig, jag kan precis hur man ska göra i teorin. Jag vet hur stora portioner man ska äta, hur mycket snacks som är tillåtet i veckan enligt livsmedelsverket om man bara äter som man ska under en vecka. Jag vet att man ska motioner och allt sånt.
    Men att gå från teori till praktik är inte så lätt som man kan tro.

Jag arbetar inom omsorgen och kan inte äta oftare. Det finns inte tid för. Jag äter frukost, lunch och kvällsmat och så kvällsfika. Ev. en bit frukt på förmiddagen och eftermiddagen om jag hinner men det är inte säkert att jag gör. 
  • Anonym (Fläskfia)

Jag pysslar och receptsurfar på kvällarna men jag gillar att sitta en-två timmar per kväll framför tv:n och inte göra så mycket då jag varit alert hela dagen. Kvällsfikade på två finn crisp och två smörgåsar :/ blev lite mycket men det blev inget av kakan jag bakade till söndag och så var jag ute och gick 7,5 km och gick av sötsuget. Så trött idag att ord knappt räcker till. Ska gå och lägga mig tidigt

• Anonym (Fläskfia)
    Anonym (dålig) skrev 2012-08-24 20:06:32 följande:
    Bra! Själv hade jag tänkt vara duktig ikväll, trots att det är fredag, men så kom sambon hem och hade köpt godis...

Själv har jag valt att inte motionera idag, äta godis och bara ta igen mig utan att ha dåligt samvete imorgon ska jag motionera igen och inte äta sött men ikväll struntar jag i det!
  • Anonym (Fläskfia)

Började dagen bra med en 1.2 mils cykeltur sen hamnade vi på kinabuffe och sen fikade vi kaka och så kaka ikväll med så jag cyklade 1.2 mil till haha hoppasjag motverkat mitt frosseri lite! Imorgon blir det nya tag!

• Anonym (Fläskfia)

Nu har en vecka till gått och om jag utvärderar den så ser det väldigt bra ut på motionskontot! Jag har gått och cyklat strax över sex mil sammanlagt och brännt runt 2300 kalorier. Skitnöjd med det!
    Mina portioner under veckan har dock varit lite för stora och helgen har väl gått lite halvdåligt. I fredags åt jag godis på kvällen och igår åt vi först på kina och sen kaka och sen kaka på kvällen igen :/
    Förstår visserligen varför nu när jag vaknade idag och fått mens. Alltid, alltid sugen på massor med sötsaker när jag har mens och idag är inget undantag. Så istället för att få dåligt samvete och äta och må dåligt över det tänker jag tillåta mig att äta lite choklad istället. 

Imorgon är en ny vecka och även om helgen går lite halvtaskigt så får jag ta igen det i veckan.
    Speciellt när min mamma ringde precis och vill bjuda på äppelpaj i eftermiddag ;) 

• Anonym (Fläskfia)
    Anonym (dålig) skrev 2012-08-26 15:11:51 följande:

Men, shit, vad duktig du har varit med motionen! hejja hejja!!
    Tack!
    motionen hjälper i alla fall mot mitt sötsug en hel del. Trodde aldrig det men det gör att jag mår bättre!

Hur har det gått för dig?
    Hur känner du inför nästa vecka? 
  • Anonym (Fläskfia)
    Anonym (dålig) skrev 2012-08-26 16:40:59 följande:
    Äh, det går helt åt fanders Svullar som aldrig förr och rör på mig noll och ingenting... Men nån gång SKA jag orka ta tag i det!!!!!!
    Du, gå inte för hårt åt dig själv!
    Jag vet precis hur hård man kan vara och du är inte värd det. Skjut det dåliga samvetet åt sidan och se om det finns något litet du kan ta tag i. Kanske bara att byta ut en kaka/godisbit mot en frukt en gång om dagen? 
  • Anonym (Fläskfia)
    Anonym (dålig) skrev 2012-08-26 18:49:20 följande:

Jo, det är nog så jag får börja... Att det ska vara så svårt!! Fast man vill!! Skrikandes
    Du vill men har nog inte hittat Motivationen med stort M än!
     sätt dig ner och fundera lite på ditt liv.
    Vad är jobbigt just nu? Stress på arbetet, barn som ska skjutsas hit och dit mm. Det finns ju så mycket som kan påverka en. Vad kan du göra åt dem? ibland kan det räcka med att ändra små saker för att det ska bli lättare att hantera ibland kan man inte ändra någonting men vet man det så kan man kanske förbereda sig på annat sätt.
    Fundera på vad det är som gör att du äter och vad du kan göra för att ändra. Det hitta ett belöningssätt som inte är mat/sött.

det är ursvårt jag vet!
    Men det går, det gäller bara att hitta diot! 
  • Anonym (Fläskfia)

Måndagen började bra, tisdagen så där jag kom ut på promenad men åt kakor på kvällen. Igår gick inte alls jag var så trött efter jobb och med trött litet barn här hemma försvann all enrgi. Dessutom åt jag äppelpaj på kvällen. Idag gick inget bättre heller. Pannan strular så inget varmvatten därför blev det ingen träning. Har i alla fall städat huset. Ätit kakor igen :( Imorgon ska jag röra på mig men jag vet att det kommer bli godis. På lördag och på söndag är det kalas och nästa vecka har jag förutom arbete två kvällsmöten :( men jag kämpar på så gott det går! M

• Anonym (Fläskfia)

Den här veckan lär gå till historien som världens sämsta men jag orkar inte ens bry mig för jag är så trött.
    Nya tag nästa vecka! 

• Anonym (Fläskfia)
    Anonym (dålig) skrev 2012-09-08 19:48:53 följande:
    Jag är mitt uppe i en flytt så här är det kaos på alla sätt och vis just nu! Mycket skräpmat, men som tur är inte så mycket småätande på kvällen eftersom jag inte har tid
    Ah och när man flyttar sitter man inte still ett smack så den där skräpmaten borde inte räknas så mycket ;)

Själv har jag haft kvällsmöten flera kvällar och jobbat under dagarna så jag har inte hunnit vare sig träna så mycket som jag skulle vilja eller ätit så bra men jag jobbar på ändå!

• Anonym (Fläskfia)

Jag lyckades på två månader går ner nästan fyra kilo och hade lyckats bra med att komma igång med motionen när luftrörsinfektionen från helvetet drabbade mig och jag först nu, tre veckor senare, kan andas utan att det rosslar. Så träningen är tillbaka på noll, jag har säkert gått upp något kilo i vitk och så har jag haft massor med kvällsarbete och annat skit som inte gör mig motiverad alls!

• Anonym (Fläskfia)
    Anonym (dålig) skrev 2012-10-23 10:12:33 följande:

Trist Ja, du var ju verkligen peppad där ett tag! Suck, att det ska vara så jäkla svårt att ta sig i kragen!
    Ska försöka hitta dit igen nu när jag är frisk. Men att en luftrörsinfektion kan slå ut en i tre veckor hade jag ingen aning om. Brukar aldrig vara sjuk!
Svar på tråden Hjälp mig komma ifrån ovanan att småäta på kvällen!