memschi skrev 2012-08-22 21:10:23 följande:
Men hur äter ni under dagarna om ni inte blir mätta av en vanlig portionsstorlek?
Jag har precis anlitat PT och fått en kostplan till mig där det är sagt att till middag t ex ska jag äta ca 100 gr protein, eventuellt någon form av pasta/ris (då fullkorn) OM jag vill och en stor portion sallad.
Har precis ätit middag, kyckling, sallad och hemmagjord tzatsiki.. Och är prooooppmätt. Och jag kommer säkert bli hungrig igen, men det är gör mig inte så mycket eftersom jag vet att jag FÅR äta ett kvällsmål om jag inte har hunnit gå och lägga mig. (Gissar visserligen att doktorn inte vill att jag äter middag såhär sent

), men hennes mål är att jag ska äta med 3-4 timmars mellanrum, och det hinner man väl inte bli vråååålhungrig på.. Eller?
Mindre portioner, men oftare helt enkelt!

Det handlar inte om vad man äter under dagen, det handlar om vad man vänjer kroppen vid och det går ju inte över en natt att öka på portionsstorlekar eller öka upp kvällsgodiset. Det går långsamt och smygande.
Jag blir säkert mätt på det du skriver men någonstans har jag vant mig vid att äta mer och känslan av att vara proppmätt har blivit naturligt. Även om det bara rör sig om sötsaker. Då handlar det om att lära sig sin natur.liga mättnadskänsla igen och att känna igen i vilka situationer man tenderar att proppa i sig mer på kvällarna och hur man kan göra för att undvika det. Tro mig, jag kan precis hur man ska göra i teorin. Jag vet hur stora portioner man ska äta, hur mycket snacks som är tillåtet i veckan enligt livsmedelsverket om man bara äter som man ska under en vecka. Jag vet att man ska motioner och allt sånt.
Men att gå från teori till praktik är inte så lätt som man kan tro.
Jag arbetar inom omsorgen och kan inte äta oftare. Det finns inte tid för. Jag äter frukost, lunch och kvällsmat och så kvällsfika. Ev. en bit frukt på förmiddagen och eftermiddagen om jag hinner men det är inte säkert att jag gör.