• Anonym (lider)

Mjälleksem i ansiktet

Jag får "utbrott" av mjälleksem i ansiktet med jämna mellanrum. Vill helst inte hålla på att smörja in med kortisonkärm som läkaren föreskriver. tycker inte det hjälper särskilt väl.

Har någon tips på bra hudkräm som hjälper? 

• Svar på tråden Mjälleksem i ansiktet
  • AnotherLonelyDay

Jag har haft mjälleksem i ansiktet och hårbotten i 8 år nu och jag tycker du ska undvika alla sorters kortisonalvor.
    Dom tunnar ut huden på sikt du kan få permanent rodnad i ansiktet(rosacea) som jag har fått.
    Det som funkat bäst för mig(har testat det mesta) är cleanser som heter "Born to be mild".
    Den finns ej att köpa i Sverige men jag köpte min från Usa.
    Jag menar jag får fortfarande utbrott och jag fjällar mycket men den reducerar iaf problemen något.
    Lycka till!       

• white cheese

Mitt eksem har blivit betydligt bättre med åren, och jag har hört att det ofta är så. Alltså inte nödvändigtvis med åldern, utan att det en vacker dag börjar vända... (levde länge på det hoppet )
    Nu håller jag ansiktet fritt med L300s cleansing milk för torr hud (finns på Apoteket), och med det är jag så gott som helt symtomfri (bara lite mer "flottig" i pannan än många andra). Sol hjälper mig också - det är betydligt sämre de år jag inte kör solsemester vintertid.
    När hårbotten kliar brukar det faktiskt hjälpa att tvätta med vanligt clearasil-schampo ett par veckor.

• AnotherLonelyDay

Jag har också hört det men samtidigt vet jag att mjälleksem är en kronisk sjukdom så man ska nog inte ha allt
    för stora förhoppningar såvida dom inte hittar ett botemedel mot denna vidriga sjukdom. 
    Låter som du hade/har en väldigt mild variant av mjälleksem. 

• white cheese

AnotherLonelyDay:
    Jo, den var nog av det mildare slaget. När jag var tonåring hade jag iofs rejält med eksem, men de höll sig i pannan och kring näsan (vet att andra haft värre). Men det är helt klart så att det successivt har blivit bättre!

• kattm

Jag använder Cortimyk, fotsvampssalvan. Den fungerar riktigt bra för mig. Jag använder den under utbrotten och gör uppehåll mellan, använder den alltså inte dagligen. Dactacort innehåller samma aktiva ämnen som Cortimyk, men är receptbelagd och ska förvaras i kylskåp, så Cortimyk är mycket enklare.

• AnotherLonelyDay

Jag har använt daktacort, cortimyk, pevisone ja alla steriodkrämer som finns på svenska marknaden.

Slutade använda dom i december förra året och tänker aldrig börja igen.

Dom senaste dagarna har skiten blossat upp igen efter 2 hyffsade veckor.Började som en fläck
    bredvid näsan och spred sig sedan ner mot mustachen.Idag när jag vaknade så hade jag en fläck på
    andra sidan näsan också.Fy fan!Och det svider och bränner mycket också.

Så nu kan jag väll inte gå ut på en vecka igen, tur att jag har köpt mat som räcker ett tag framöver.
    Den här jävla sjukdomen styr hela mitt liv, nån mer som har samma problem?           

• Mirris

Jag har skiten i hårbotten sen några år tillbaka. Har kört med schampo Keta???? och Betnovat utan större resultat. Häromdan fick jag tips om Ricinolja och Mandelolja. Haft i det två gånger och det är STOR skillnad redan. Häller upp hälften hälften i en burk o sen gnuggar in det med fingrarna i hårbotten. Låter det sitta minst en timma innan jag tvättar ur det. Går åt en del schampo för det blir hemskt flottigt...men det är det värt. Ricinoljan är bra för hårbotten men rätt seg..så därför är det lämpligt att "späda"ut med mandelolja. Båda oljorna finns på apoteket..ricinoljan får man ev be om vid kassan! Kanske inte bra med ricinolja på huden....eller så är det...för 50kr är det värt att testa.

• AnotherLonelyDay

Mirris
    Kul att du har hittat en metod som funkar för dig.
    Jag har alltid haft mer problem i ansiktet än hårbotten.
    Mina symptom i hårbotten är klåda och lite skorpor som lossnar, dock har jag inte så 
    mycket "vanligt" mjäll. Men det som funkat bäst för mig är Head&Shoulders, jag låter det
    sitta i 5-10 min.Och en gång i veckan så använder jag Selsun men det luktar lite skumt.     

• Anonym (lider)

Det verkar vara många som har problem med detta, att de inte kommer på något bättre. Mitt senaste "utbrott" lade sig igen, men nu pirar det och kliar i ansiktet igen så nu är det på G igen.

• hansdotter

Som nån sa dra ner på socker och kolhydrater. Jag har inte fått mjälleksem i ansiktet, men i hårbotten och det shampo som funkar bäst för mig är Actrol Dandruff från Matrix. MIna syskon använder samma och tycker att den är bäst, brorsan tvättar ansiktet med det när  han duschar och hans eksem i ansiktet är bättre-.

Svar på tråden Mjälleksem i ansiktet