Annonymen skrev 2017-12-07 00:51:03 följande:
Jag håller med om att schampo fungerar bra och minskar på något magiskt sätt även exem i ansiktet. För mig har det fungerat med vanlig Head and Shoulders som i sig är anti mjäll.
Det schampot är dock kasst på många andra sätt, mycket starka kemikalier som varken är bra för hår eller hårbotten, läste att dessa ämnen torkar ut hårbotten vilket i längden bara skapar mer mjäll så det blir en riktigt ond cirkel.
Det aktiva ämnet i detta schampo är också mycket giftigt för haven vilket gör att man bör undvika att använda och spola ut det i avloppen.
Jag testade först Head and Shoulders, och sedan behövde jag två omgångar balsam och en inpackning för att få reda i den röran. Head and Shoulders balsam använde jag i flera år (varje tvätt) och fick inga återfall av mjället. Så småningom blev det sämre och jag gick över till att tvätta med Ketokonazol, luktar trist och ful färg men fungerar. Nu har det blivit ytterligare sämre och jag dubbeltvättar.
En twist är att jag bara hade vanligt mjäll tills jag träffade min man - som hade besvärliga mjälleksem. Efter ett tag började jag också få eksem. Officiellt sägs att seborré inte smittar, men det finns en del fall där den friska partnern plötsligt får eksem efter att ha blivit ihop med någon som har. Kanske har vi faktiskt inte samma sorts svampflora på huden allihop, och kan få problem om den skiftas till en mer irriterande? Det är ju inte så att det forskas särskilt intensivt på saken.