• Anonym (lider)

Mjälleksem i ansiktet

Jag får "utbrott" av mjälleksem i ansiktet med jämna mellanrum. Vill helst inte hålla på att smörja in med kortisonkärm som läkaren föreskriver. tycker inte det hjälper särskilt väl.

Har någon tips på bra hudkräm som hjälper? 

• Svar på tråden Mjälleksem i ansiktet
  • vicgua

Jag har haft problem i 2 år. Jag blev röd runt munnen och fick röda fläckar irriterande torr fläckar i ansiktet och ner efter ryggen. Jag har prövat de mesta men inget hjälper. Då kom jag på förra vecka att de kan vara torrshampoo som jag använder. Slutat att använda de och nu har de blivit mycket bättre. Håller tummarna att de är de som gjorde att jag fick problemet från början. Så min rekommendation är att sluta upp men alla hårprodukter.

torrshampoo
  • HökisFarsa

Det är synd att många går så länge med dessa frustrerande mjälleksem. Jag upptäckte först i 20-årsåldern att Selsun hjälpte mot de kraftiga mjälleksem (stora hudflagor, kliande och rodnad) som regelbundet bröt ut i hårbotten sen jag var liten. Vårdcentralen gav ingen hjälp.

Jag har dock fortsatt att få små utslag i ansiktet. I ögonbrynen och kring näsan, munnen och öronen som jag inte vetat vad jag ska göra åt. Lite skäggväxt och det blir snabbt värre. Nu blev det även på kinden så jag började leta aktivt efter en lösning igen och hittade den här gamla tråden. Ser fram emot att testa Cortimyk!

Hoppas att fler hittar den här tråden! Skriver lite sökord i hopp om att hjälpa Google på traven:

Mjäll eksem ansikte sebboré kortison svamp hudflagor rodnad vuxen hjälp lindra

• Annonymen

Jag måste dela med mig av ett tips. Hittade en kräm/gel på apoteket som fungerat klockrent för att hålla nere mjälleksemen. Den heter Xyliderm och innehåller inga starka medel som kortison eller andra antisvampmedel. Krämen är mot eksem och torr hud och ser ut som Aleo Vera gel.

Har använt den själv i ca 6 månader nu, äntligen något som fungerar bra.

• Anonym (Bra)
    Annonymen skrev 2017-12-05 20:04:56 följande:

Jag måste dela med mig av ett tips. Hittade en kräm/gel på apoteket som fungerat klockrent för att hålla nere mjälleksemen. Den heter Xyliderm och innehåller inga starka medel som kortison eller andra antisvampmedel. Krämen är mot eksem och torr hud och ser ut som Aleo Vera gel.

Har använt den själv i ca 6 månader nu, äntligen något som fungerar bra.

ok jag antar att den finns på apoteken så du är mycket nöjd?
  • Anonym (Bra)
    Annonymen skrev 2017-12-06 21:42:35 följande:

Ja, den finns på flera apotek. För mig har den fungerat jättebra.

ok tack så det bara att smörja in ansiktet med en då. Hur gör man med ögonbrynen smörjs dom in?
  • Phalaenopsis

Tänkte bara säga att Cortimyk/Dactacort är MILDA kortisoner + antisvampmedel som inte orsakar hudförtunning eller andra biverkningar (till skillnad från t. ex. Betnovat). Tycker ni att det funkar så kör på så länge ni behöver.

En hudföreläsare jag hade uttryckte det så här: "Klass I-kortisoner kan man smörja in hela kroppen med tre gånger om dagen och äta med sked utan att få några biverkningar." Glad

Visserligen står det att det är mot fotsvamp på tuberna med kortison/antivsampmedel, men det är bara för att de endast är godkända för fotsvamp som egenbehandling. Läkare skriver exakt samma sak mot mjälleksem. Plus en hel del annat, förstås.

Att den vit-gröna Dactacort-tuben avråds från egenbehandling (av fotsvamp) längre tid än 14 dagar är inte för att den är så stark, utan för att just fotsvamp borde gått över inom 14 dagar med denna kräm. Efter 14 dagar kanske man behöver träffa läkare och se om det verkligen är fotsvamp man har. Men fungerar den mot ens mjälleksem skulle jag byta till Cortimyk istället. Samma innehåll men behöver inte förvaras i kylskåp.

Själv tycker jag att Ketokonazol-schampot verkar mycket bättre om jag förtvättar håret en gång med det snabbt, och sedan låter det verka ordentligt andra gången. Minskar inte bara mina eksem i hårbotten utan även i ansiktet.

• Annonymen
    Anonym (Bra) skrev 2017-12-06 21:49:58 följande:

ok tack så det bara att smörja in ansiktet med en då. Hur gör man med ögonbrynen smörjs dom in?

Jag har den bara i ansiktet, på de områden kring ögonbrynen stryker jag bara på ett lager. Ett stort plus är att krämen är precis som Aleo vera gel vilket gör att den går snabbt att applicera och är helt genomskinlig och syns knappt efter smörjning.

Jag tycker personligen att det är skönt att slippa alla övriga kemikalier som ofta ingår i andra krämer, känns inte kul att få in dessa rakt i huden eller hårbotten för den delen vid användning av olika schampon, även om att få in kemikalier rakt i huden inte är något vi ofta reflekterar över i vardagen (tyvärr). Den här innehåller väldigt få ämnen vilket jag gillar.
  • Anonym (Bra)
    Annonymen skrev 2017-12-07 00:37:27 följande:
    Jag har den bara i ansiktet, på de områden kring ögonbrynen stryker jag bara på ett lager. Ett stort plus är att krämen är precis som Aleo vera gel vilket gör att den går snabbt att applicera och är helt genomskinlig och syns knappt efter smörjning.

Jag tycker personligen att det är skönt att slippa alla övriga kemikalier som ofta ingår i andra krämer, känns inte kul att få in dessa rakt i huden eller hårbotten för den delen vid användning av olika schampon, även om att få in kemikalier rakt i huden inte är något vi ofta reflekterar över i vardagen (tyvärr). Den här innehåller väldigt få ämnen vilket jag gillar.
    vilket schampo skulle du rekommendera?
  • Annonymen

[quote=78252932][quote-nick]Phalaenopsis skrev 2017-12-06 23:30:21 följande:[/quote-nick

Själv tycker jag att Ketokonazol-schampot verkar mycket bättre om jag förtvättar håret en gång med det snabbt, och sedan låter det verka ordentligt andra gången. Minskar inte bara mina eksem i hårbotten utan även i ansiktet.

[/quote]

Jag håller med om att schampo fungerar bra och minskar på något magiskt sätt även exem i ansiktet. För mig har det fungerat med vanlig Head and Shoulders som i sig är anti mjäll.

Det schampot är dock kasst på många andra sätt, mycket starka kemikalier som varken är bra för hår eller hårbotten, läste att dessa ämnen torkar ut hårbotten vilket i längden bara skapar mer mjäll så det blir en riktigt ond cirkel.

Det aktiva ämnet i detta schampo är också mycket giftigt för haven vilket gör att man bör undvika att använda och spola ut det i avloppen.

• Annonymen
    Anonym (Bra) skrev 2017-12-07 00:40:41 följande:
    vilket schampo skulle du rekommendera?
    Jag testar runt med lite olika, men jag letar bland organiska schampon som innehåller så få konstgjorda ämnen som möjligt och det har börjat komma upp flera märken nu, finns en del på apoteket som jag inte testat än.
    De som är fria från bland annat SLS och parabener är utan dessa starka ämnen som skadar hår och hårbotten.
  • Phalaenopsis
    Annonymen skrev 2017-12-07 00:51:03 följande:

Jag håller med om att schampo fungerar bra och minskar på något magiskt sätt även exem i ansiktet. För mig har det fungerat med vanlig Head and Shoulders som i sig är anti mjäll.

Det schampot är dock kasst på många andra sätt, mycket starka kemikalier som varken är bra för hår eller hårbotten, läste att dessa ämnen torkar ut hårbotten vilket i längden bara skapar mer mjäll så det blir en riktigt ond cirkel.

Det aktiva ämnet i detta schampo är också mycket giftigt för haven vilket gör att man bör undvika att använda och spola ut det i avloppen.

Jag testade först Head and Shoulders, och sedan behövde jag två omgångar balsam och en inpackning för att få reda i den röran. Head and Shoulders balsam använde jag i flera år (varje tvätt) och fick inga återfall av mjället. Så småningom blev det sämre och jag gick över till att tvätta med Ketokonazol, luktar trist och ful färg men fungerar. Nu har det blivit ytterligare sämre och jag dubbeltvättar.

En twist är att jag bara hade vanligt mjäll tills jag träffade min man - som hade besvärliga mjälleksem. Efter ett tag började jag också få eksem. Officiellt sägs att seborré inte smittar, men det finns en del fall där den friska partnern plötsligt får eksem efter att ha blivit ihop med någon som har. Kanske har vi faktiskt inte samma sorts svampflora på huden allihop, och kan få problem om den skiftas till en mer irriterande? Det är ju inte så att det forskas särskilt intensivt på saken.
  • Anonym (Bra)
    Annonymen skrev 2017-12-07 01:08:41 följande:
    Jag testar runt med lite olika, men jag letar bland organiska schampon som innehåller så få konstgjorda ämnen som möjligt och det har börjat komma upp flera märken nu, finns en del på apoteket som jag inte testat än.
    De som är fria från bland annat SLS och parabener är utan dessa starka ämnen som skadar hår och hårbotten.
    ok jag kanske ska rådfråga på apoteket eller kanske en hälsokraft affär?
  • Annonymen

Ja gör det, hälsokostaffärer har nog ännu bättre utbud av det. Att schampot i sig inte innehåller starka kemikalier tycker jag är bra rent allmänt men det har inte så mycket med mjälleksem att göra.

Mjällekemen hanterar jag med krämen jag skrivit om, men vad jag märkt så har eksemen i ansikte gått ner de perioder jag inte haft mjäll i håret, så det verkar hänga ihop.

Om man sen i nästa steg är intresserad av ingredienserna i produkter kan man ju t.ex leta efter ett milt mjällschampo utan starka ämnen i exempelvis hälsokostaffärer.
    De starka ämnena i sig har väl ingen påverkan på mjället. Det skulle isåfall vara om det finns ett samband med att de torkar ut hårbotten och på det sättet skapar mjäll.

• Anonym (Bra)
    Annonymen skrev 2017-12-07 15:23:29 följande:

Ja gör det, hälsokostaffärer har nog ännu bättre utbud av det. Att schampot i sig inte innehåller starka kemikalier tycker jag är bra rent allmänt men det har inte så mycket med mjälleksem att göra.

Mjällekemen hanterar jag med krämen jag skrivit om, men vad jag märkt så har eksemen i ansikte gått ner de perioder jag inte haft mjäll i håret, så det verkar hänga ihop.

Om man sen i nästa steg är intresserad av ingredienserna i produkter kan man ju t.ex leta efter ett milt mjällschampo utan starka ämnen i exempelvis hälsokostaffärer.
    De starka ämnena i sig har väl ingen påverkan på mjället. Det skulle isåfall vara om det finns ett samband med att de torkar ut hårbotten och på det sättet skapar mjäll.

ok använder du  Xyliderm krämen varje dag så du märker att det ger bra resultat direkt efter några dagar jag har ofta en del mjäll vid pannan ögonbrynen det är rött där och vid sidorna av näsan. 
  • Annonymen
    Anonym (Bra) skrev 2017-12-07 16:00:18 följande:

ok använder du  Xyliderm krämen varje dag så du märker att det ger bra resultat direkt efter några dagar jag har ofta en del mjäll vid pannan ögonbrynen det är rött där och vid sidorna av näsan. 

Jag använder den morgon och kväll. För mig ger den ganska direkt resultat men det är säkert olika hur snabbt den ger resultat efter regelbunden användning. Som med allt får man nog ge den ett tags användning och sedan utvärdera. Jag har också röda områden vid sidor av näsa och vid ögonbryn. Du får helt enkelt testa själv och se om den fungerar för dig, kan ju vara olika!
  • Anonym (Bra)
    Annonymen skrev 2017-12-13 23:04:43 följande:
    Jag använder den morgon och kväll. För mig ger den ganska direkt resultat men det är säkert olika hur snabbt den ger resultat efter regelbunden användning. Som med allt får man nog ge den ett tags användning och sedan utvärdera. Jag har också röda områden vid sidor av näsa och vid ögonbryn. Du får helt enkelt testa själv och se om den fungerar för dig, kan ju vara olika!
    Tack för tipset  
  • Anonym (Bra)
    Phalaenopsis skrev 2017-12-06 23:30:21 följande:

Tänkte bara säga att Cortimyk/Dactacort är MILDA kortisoner + antisvampmedel som inte orsakar hudförtunning eller andra biverkningar (till skillnad från t. ex. Betnovat). Tycker ni att det funkar så kör på så länge ni behöver.

En hudföreläsare jag hade uttryckte det så här: "Klass I-kortisoner kan man smörja in hela kroppen med tre gånger om dagen och äta med sked utan att få några biverkningar." Glad

Visserligen står det att det är mot fotsvamp på tuberna med kortison/antivsampmedel, men det är bara för att de endast är godkända för fotsvamp som egenbehandling. Läkare skriver exakt samma sak mot mjälleksem. Plus en hel del annat, förstås.

så du skulle rekommendera att man använder Cortimyk/Dactacort så det ger inga negativa reaktioner på huden?
  • Annonymen
    Anonym (Bra) skrev 2017-12-31 01:12:44 följande:
    så du skulle rekommendera att man använder Cortimyk/Dactacort så det ger inga negativa reaktioner på huden?
    Skippa kortisonsalvor med alla dess bieffekter! Testa t.ex Xyliderm först och se hur den fungerar för dig, den är baserad på Xylitol vilket är ett naturligt ämne som utvinns ur björksav, och slipp andra läskiga kemikalier som många salvor innehåller.
  • HarmanKardon

Ja har kört med Daktacort kräm i ansiktet . . .

pannan . runt näsa . ögonlock . hakan . lite på halsen . .

i 15år dock inte varje dag men typ 3ggr i veckan å tunt lager , har inte märkt av tunn hud osv. . dock har bara rodnaden gått ner å alltid kommit tillbaka om någon dag igen. . bör vara kroniskt mjäll exen i min mening. 

Protopic funkar bra oxå men man blir så kladdig i huden efter behandling .

Hade vart trevligt å testa nått annat. . dock inte talat med nån läkare dom sista 12åren . .

Svar på tråden Mjälleksem i ansiktet