• Anonym (lider)

Mjälleksem i ansiktet

Jag får "utbrott" av mjälleksem i ansiktet med jämna mellanrum. Vill helst inte hålla på att smörja in med kortisonkärm som läkaren föreskriver. tycker inte det hjälper särskilt väl.

Har någon tips på bra hudkräm som hjälper? 

• Svar på tråden Mjälleksem i ansiktet
  • AnotherLonelyDay
    Anonym (lider) skrev 2012-08-25 19:54:42 följande:

Det verkar vara många som har problem med detta, att de inte kommer på något bättre. Mitt senaste "utbrott" lade sig igen, men nu pirar det och kliar i ansiktet igen så nu är det på G igen.

I know that feeling..
    Det värsta är att när man väl har fått ett utbrott så finns det inte mycket man kan göra utan man måste låta det
    läka ut vilket för mig tar 7-10 dagar beroende på omfattningen.Hur lång tid tar det för dig?  
  • finskaflikkan

Min har då inte läkt utan blir succesivt, sakta men säkert värre och värre...
    Jag har då mest problem i hårbotten, de kliar så in i nordens jääääää*la mkt så jag blir galen...
    Dessutom har de börjat fjälla, snöa som faen från hårbotten också... Riktigt stora bitar ibland som 10öringar typ..

Så vågar ju knappt gå ut om jag inte inspekterat minsta mm. hår så inga flagor syns.. USCH!     

• TyraPaloma

Daktakort och de där innehåller också kortison så att ni vet.

Jag använder fungoral + smörjer in med dexem som är en ganska ny salva har jag för mig. Den innehåller ingen kortison alls och fungerar bra men inte ger tunn hud. Annars så försöker jag sörja med en bra hudkräm flera gånger om dagen - det hjälper också och håller eksemen borta längre perioder.

• AnotherLonelyDay

Jag testade Dexem för några år sen, den gjorde ingen skillnad alls för mig.Den har väll ingen svampdödande
    funktion utan ska mer lindra klåda och rodnad om jag minns rätt?Hursomhelst är den meningslös att använda
    mot mjälleksem.
    Satsa på produkter som innehåller zinkpyriton eller liknande ämnen då dessa har bra effekt mot svamp.
    Hudkräm använder jag nästan aldrig då jag är rädd att få fet hud.Men om jag använder det så är det Propyless
    som gäller.         

• Anonym (kliet)

Jag undrar om man kan ha mjälleksems utbrott utan att det fjällar speciellt?
    Jag har ibland i hårbotten men det går alltid bort med fungoral.

Nu har jag i några perioder fått något skumt i ansiktet som jag undrar om det är mjälleksem..

Hela ansiktet kliar som sjutton och det blir lätt rodnad i hela ansiktet. Runt ögonen svullnar det och på ögonlocken just kan det fjälla lite..

Har testat att behandla med fungoral eller daktakort men det funkar inte.
    Kan det ändå vara mjälleksem?

Det enda som hjälper är om man lägger något kallt från frysen mot, då lindras det tillfälligt. Sedan är det oftast rött och kliigt i 2-6 dagar innan det går över..          

• Anonym (lider)
    AnotherLonelyDay skrev 2012-08-25 20:04:19 följande:
    I know that feeling..
    Det värsta är att när man väl har fått ett utbrott så finns det inte mycket man kan göra utan man måste låta det
    läka ut vilket för mig tar 7-10 dagar beroende på omfattningen.Hur lång tid tar det för dig?  
    På läker det också ut på 7-10 dagar, beroende på omfattning. Jag har dragit ner på kolhydrater och socker. Kanske därför det senaste utbrottet var väldigt lindrigt och täckte liten hudyta.
  • AnotherLonelyDay
    Anonym (lider) skrev 2012-08-27 20:57:59 följande:
    På läker det också ut på 7-10 dagar, beroende på omfattning. Jag har dragit ner på kolhydrater och socker. Kanske därför det senaste utbrottet var väldigt lindrigt och täckte liten hudyta.

Kanske men för mig varierar storleken på utbrotten också, ibland får jag bara en liten fläck typ 1-2 cm som kliar
    lite och försvinner efter 2-3 dagar utan att ens fjälla och ibland får jag stora utbrott som täcker 70-80 % av
    ansiktet.Har inte riktigt lyckats räkna ut varför än..  
  • AnotherLonelyDay
    Anonym (kliet) skrev 2012-08-27 19:53:35 följande:
    Jag undrar om man kan ha mjälleksems utbrott utan att det fjällar speciellt?
    Jag har ibland i hårbotten men det går alltid bort med fungoral.

Nu har jag i några perioder fått något skumt i ansiktet som jag undrar om det är mjälleksem..

Hela ansiktet kliar som sjutton och det blir lätt rodnad i hela ansiktet. Runt ögonen svullnar det och på ögonlocken just kan det fjälla lite..

Har testat att behandla med fungoral eller daktakort men det funkar inte.
    Kan det ändå vara mjälleksem?

Det enda som hjälper är om man lägger något kallt från frysen mot, då lindras det tillfälligt. Sedan är det oftast rött och kliigt i 2-6 dagar innan det går över..          

Tycker inte det låter som du har mjälleksem.Mjälleksem brukar vara rätt lätt att diagnotisera just pga av att det
    fjällar och sedan brukar rodnaden vara väldigt tydligt avgränsad till specifika områden.
    Kan vara någon annan typ av eksem alt allergisk reaktion mot något?   
  • Mankan

Jag får röda fläckar på där på överlöparna och på hakan. Blir värre när jag åker skidor på vintern. Jag brukar smörja In med ringblomssalva tillverkad av föllinge (köpt i hälsokostafären). Då brukar utslagen gå bort på någon dag. Ett annat knep som också fungerar på återkommande utslag i hårbotten är Att tvätta håret med åkerfräkente. Det går också bra att badda På utslagen i ansiktet. Tack för era tips. Jag ska pröva att det där med att dra ner på kolhydrater.

• Camlan

Jag har haft problem i väldigt många år (minst 25 år). Jag använder Propyless, mjukgörande svampdödande + cortimyk som är kortison + svampdödande (används när det är som värst). Jag upptäckte för nåt år sedan att det som funkar bäst för mig är helt vanlig Nivea, ni vet den blå plåtburken. Kanonbra, för cortimyken använder jag väldigt sällan nu. 

Svar på tråden Mjälleksem i ansiktet