• kompisarna

Vad klarar era barn som ska börja 2: an att läsa? Har ni llästränat något med dem i sommar?

Hej! Jag undrar hur bra barn som gått ut ettan brukar läsa. Är orolig för min son då det finns dyslexi i släkten på pappans sida. Kan alla i den åldern läsa böcker själva? Kan de skriva typ brev själv?

• Svar på tråden Vad klarar era barn som ska börja 2: an att läsa? Har ni llästränat något med dem i sommar?
  • Tuffen

När min son gick ut ettan läste han enklare böcker, typ Emil Waern, på egen hand och skrev mail/brev/berättelser. Nu ska han början trean och läser just nu böckerna om Percy Jackson (ganska svåra). Det går framåt med rekordfart! 

• Vilmagbg

Vår son ska börja 2:an och läser men det går långsamt och han får ljuda sig fram.

• kompisarna

Intressant att läsa hur det är för era barn! Skolan har inte sagt något än. Sonen kan ljuda mycket enkla böcker typ" Lena och Axel leker med en boll" Ny sida. " Lena kastar bollen högt och ropar Ta den! Ny sida. Han tappar fort koncentrationen o tröttnar på att läsa så vi har inte tränat läsning hemma under sommaren. Har ni det? Han skriver inget självmant, me n kan när han gör det blir det ljudenlig stavning o det är ganska svårt att få ihop vad han skrivit.

• Tuffen
    kompisarna skrev 2012-08-08 16:20:33 följande:
    Intressant att läsa hur det är för era barn! Skolan har inte sagt något än. Sonen kan ljuda mycket enkla böcker typ" Lena och Axel leker med en boll" Ny sida. " Lena kastar bollen högt och ropar Ta den! Ny sida. Han tappar fort koncentrationen o tröttnar på att läsa så vi har inte tränat läsning hemma under sommaren. Har ni det? Han skriver inget självmant, me n kan när han gör det blir det ljudenlig stavning o det är ganska svårt att få ihop vad han skrivit.
    Sonen har inga svårigheter med ljudenlig stavning och stavar oftast rätt även vid ng-ljud och ibland vid sj-ljud. Han skriver långa berättelser. 
  • Muslimah84

Min son håller just nu på läser Harry Potter, halva boken på 5 dagar. Skriva vägrar han däremot nästintill men han har ett neurologiskt problem som han skäms över. Försöker få honom att skriva lite på datorn istället, han kommer få använda datorn mycket i skolan, men han vägrar. Om det inte är för att söka efter spel förstås :P

Vi kör en del högläsning också, då läser jag en sida och han nästa. 

• LeoNo4AleXo6

Vi har gått till bibblan regelbundet nu under sommaren, främst för att han själv vill.

Senaste månaderna har han gått från "lätt att läsa"-böcker till lite tjockare, typ Lasse Maja´s detektivbyrå böckerna älskar han! Rekommenderas! 

Han älskar att läsa böcker, och kan skriva kortare texter.

• lövet2

Hon älskar att läsa, men det går väldigt långsamt och en del ord får hon ljuda sig fram till. I sommar har hon också börjat skriva lappar med meddelanden. Korta (kanske max 10 ord) och inte alltid så lättlästa.

• Skruttelutt

Min tjej läser "LasseMaja-böckerna", "Puzzelböckerna" och "Teddy". Klass 1B böckerna tycker hon är för lättlästa och tråkiga. Oftast läser hon en stund i sängen varje kväll. 

Skriver lite på teckningar, små meddelanden och sms till kompisar. Lätt att läsa vad hon skriver, men ibland saknas vissa bokstäver.  

• mamma till 2 frön

Spridningen på våra barn i den åldern är oftast väldigt stor. Endel har kommit igång ordentligt andra har precis förstått att bokstäver har ljud. Det farliga är när vi börjar jämföra våra barn och stressen kommer. Tycker inte du ska vara orolig för läsningen, hade han haft dyslexi hade han inte knäckt läskoden på det sätter redan. Hur man läser som 7-8 åring säger väldigt lite om hur man blir som läsande vuxen. Det bästa man kan göra är att uppmuntra läsning av böcker de kan hantera, ställ frågor på böckernas innehåll så barnen får reflektera över innehållet, gärna så där lite mellan raderna. Be barnen förklara hur de tänker att miljöer i böckerna och personer ser ut, det är det som stärker läsninger och vi får goda läsare av. Lycka till från mig som lärare och förälder till en 8 årig storläsare och en 11 årig läsvägrare
  • guldklimpen04

Har en kille som också ska börja 2 nu. Han har jättesvårt att läsa har hållt på hela sommaren med träningen. Började redan vid 6 års ålder med viss träningen. Men det lossnar aldrig känns det som. Blir frusterad på skolan som inte kan testa andra sätt att lära honom att läsa. Jag är dysletiker och det finns fler i släkten som har det. Har tjatat sedan började 4-års verksamheten att de ska ha koll på läsningen och ordförståelsen men inget händer. Mer än att han kommer mer och mer efter. 

• cosinus

Min dotter som ska börja tvåan kan läsa böcker med kanske 5-10 rader på varje sida själv utan att tröttna. Hon har försökt ge sig på en sunebok men där gör vi så att hon läser en sida och jag 2-3 och så läser hon en o s v. Det är fortfarande jobbigt för henne att läsa och kräver massor med koncentration.

Skriva är hon bättre på men allt blir ju inte rättstavat men däremot rättljudat men svenska språket stavas ju inte alltid som det låter. Att hon är bättre på att skriva än läsa är för att hon så gärna gissar när hon läser, läser halva ordet och drar till med något som låter bra ist för att läsa klart.

• Cecilia 241

Sonen lärde sig läsa på egen hand innan han började ettan. Nu läser han böcker på ca 200 sidor, om han vill...Flört Just nu är det annat än läsning som lockar. Skriva gör han också fullt läsligt och för det mesta rätt stavat också.

• Indianica

Vår skola ger "lästräning" under sommaren. Självfallet kan de egentligen inte ge den typen av läxor, men vi har tagit till oss av det. Barnen ska läsa 5-6 böcker under sommaren och skriva upp på en lista och ge till fröken. Detta har skett varje sommar sedan i första klass (går nu i fyran). Sedan har de under terminen haft lästräning varje vecka som består i att under två veckor läsa ut en roman som sedan redovisas.

I ettan läste min dotter de där "Klass 1B"-böckerna och den typen av böcker. I tvåan började hon med "riktiga" böcker typ Harry Potter och nu har hon precis börjat trean och läser kanske 3-400 sidor per vecka (får gå och låna böcker med henne flera gånger i veckan ). Hon läser ofta både på eftermiddagarna och halva nätterna

I ditt fall skulle jag rekommendera att även om nu fröken inte säger något så låna böcker och lästräna med honom. Ni verkar inte alls ha så läsengagerad skola och det är ju synd för din son, som riskerar att kanske inte börja läsa riktigt bra förrän i slutet av trean och det är egentligen lite sent för i trean börjar de använda sin läsning för att t ex inhämta faktakunskaper i skolan.

• Indianica

ska tillägga att sonen går i fyran och dottern i trean och de har båda lästränat på sommaren och under veckorna. Kan rekommenderas!

• Indianica

Ska tillägga en till sak och det är att här så rekommenderar också fröknarna att man själv läser för barnen även i ettan, tvåan och trean, eftersom det tydligen ska gynna barnens egen läsning. Jag läser därför för dem varje kväll och ibland får de även lyssna på CD-skivor med inlästa barnböcker och så får de läsa själva. Så läs för honom själv också är mitt tips!

• Indianica
    Du kan ju peppa honom att skriva brev till t ex släkten eller att han får skriva inköpslistor. Barn behöver ofta känna en mening med det de skriver och vill gärna ha respons (svar). Som med så mkt annat handlar det om träning. Sonen läser bra, men har haft svårt med skrivandet och jag har under terminerna 2-3 gånger i veckan suttit med honom och låtit honom skriva brev och dagböcker. Ibland har han fått skriva på datorn, för det gillar han mest.

Se också till att böckerna är roliga och handlar om sådant som intresserar honom. Risken är att böckerna är för barnsliga för honom om han inte läser så bra och det är ett stort problem. Du kan inte gärna låta honom ljuda i pekböcker som inte handlar om något engagerande, då tröttnar han så klart!
Svar på tråden Vad klarar era barn som ska börja 2: an att läsa? Har ni llästränat något med dem i sommar?