• Anonym

Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått

doggy skrev 2012-08-09 20:59:22 följande:
    Nä inte om alla domar men en oskyldigt dömd som aldrig varit dömd tidigare som misshandlat en tjej så svårt att det leder till fängelse det skulle stå i tidningar
    Men enligt dom är han ju inte oskyldigt dömd, så varför skulle det finnas en artikel om någon som är oskyldigt dömd? Det är inte BARA att få media att gå ut med detta. Det är säkert en massa tissel och tassel kring sånt här. Det är nog inte många som vill skriva ut i tidningen att det Svenska rättssystemet brister i en del fall. 
  • Anonym
    Anonym (skitsnack!) skrev 2012-08-09 21:03:22 följande:
    Klart systemet brister ibland och visst kan någon oskyldig ha blivit dömd, men det är många skyldiga som inte blir dömda! Jag anser att det är ett större problem!
    Ja, självklart. Jag håller med. Det är tragiskt att det går många fria som egentligen är skyldiga. Men när man själv hamnar i denna situation som anhörig eller att man själv blir ditsatt för något man ej gjort, så är det en fruktansvärd situation. Det värsta är att inte bli trodd.
  • Anonym
    Loket skrev 2012-08-09 21:11:38 följande:
    TS vill inte hänga ut sin kompis vilket är fullt förståeligt det får ni acceptera och inte minst respektera.

Det innebär inte att TS ljuger även om många feminister gärna vill påstå det allt för att mörka det faktumet att falska våldtäktsanmälningar och domar förekommer.
    Precis. Blir helt matt av alla dessa jävla kommentarer. Jag behöver inte bevisa något, folk får tro vad dom vill. Det enda jag vill är att han ska få upprättelse men vi vet inte riktigt vilken väg vi ska gå. Inte för att det hjälper att skriva ut det här på FL heller, men vadfan. Vi känner att sanningen måste fram på något sätt.
  • Anonym
    Stumpan83 skrev 2012-08-09 21:00:15 följande:
    Jag vet att min man som ung blev falskt anklagad för våldtäkt av en tjej han toged hem men sedan vägrade ha sex med. Han tyckte hon betedde sig konstigt bär hon började riva sönder sina kläder istället för att ta av dem som normala människor. Hon skickade ut tjejen från lägenheten och ringde sin kompis och berättade hela händelsen. Tack vare att han berättat för kompisen som dessutom följt dem till lägenhete (
    Oj, tur att det gick bra för honom !
  • Anonym
    Aaliyah skrev 2012-08-09 21:05:29 följande:
    Ts: advokater kan säga hur dumma saker som helst. So?
    Och åklagaren ljög och ändrade sin klients ord i både inledningen och slutpläderingen..... är det en baggis och ok det med då?
    Du får ha jobbat hur många år du vill inom det rättsliga, men du har helt fel om du tror att vi svamlar. Man kan ju bli hemmablind efter för lång tid.

• Anonym
    Celindan skrev 2012-08-09 21:23:08 följande:
    Har mer erfarenhet av rättsystemet i Sverige än jag önskar, och ja, det inger falsk trygghet och är i mångt och mycket en jävla bluff. Det är tyvärr så när det är människor bakom maktklubban, de är fyllda av känslor och långt ifrån 100% rationella. Sen skiter jag hårt i länkar och statistik och att en del maktutövare gömmer sig bakom begrepp som 'professionalism'...jag litar blint till egna erfarenheter. Sålunda har jag ringa förtroende för rättsväsendet i Sverige.
    Jag håller med..
  • Anonym

verkar ha varit hennes blogg på den nu är lösenskyddad

• Anonym
    Aaliyah skrev 2012-08-09 21:26:16 följande:
    Ts: är det inte läge att medge att det inte är ett verkligt fall du beskriver utan någon slags allmän berättelse om hur du uppfattar att rättssystemet fungerar?
    Tyvärr så är det ett verkligt fall!!  Och, det är både journalister + rsorg inkopplade i det nu. ALLA tycker det är mycket illa skött!
  • Anonym

Hej ts det är fruktansvärt att detta kan ske, hände detta för ett par år sen?

Alltså anklagelserna dommen, redan suttit av fängelsestraffet, liten stad, brud som söker uppmärksamhet, bekräftelse, lite psyko.....använder droger? 

• Anonym
    doggy skrev 2012-08-09 21:10:26 följande:
    I Sverige är det hårda krav på bevisning innan man dömer , hellre fria än att döma om man inte har tillräckliga bevis ! Därför har vi många skyldiga som idag går fria för bevisen är för klena ! Så denna situation är unik o därför väldigt intressant för en som mig !!
    Skitsnack.
    En som är bara lite intresserad vet att man har rätt till att döma en person bara genom misstro.

Ju allvarligare brott ju högre bevisning, kan ju vara matnyttigt i stort men:
    I exemplet som gavs i TS så gällde det misshandel. Sverige har varit liberala mot misshandel förut precis som i andra europeiska länder men efter att vi på senare tid har skrivit om förarbeten för att tvinga fram en fängelsedom för misshandel, så passar inte beviskraven för det hårda straffet längre.
    Kort sagt, resultatet idag blir att du får ett års fängelse med samma beviskrav som innan dvs. när det ansågs nog att dela ut en böteslapp.
Svar på tråden Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått