• Thessiresia

Få 1-åring att sova i juniorsäng?

Har igår och idag försökt få vår 1-åring att sova i juniorsängen, både på dagen och natten. Det har väl gått sådär =) Hittills har hon sovit i spjälsäng i sitt rum och vi har bara lagt ner henne i den så har hon för det mesta somnat efter ett par minuter och sovit till morgonen. Så det är inga problem att få henne att somna hemma i spjälsängen, däremot alltid haft svårt att somna borta.
    Vi har kört på samma rutiner vid läggning i juniorsängen men den kan hon klättra ur och kommer glatt uttravandes ur rummet =) Vi har då burit tillbaka henne till sängen och efter ett par minuter kommer hon ut igen, glad och lite piggare än när vi la henne. Efter ett tag har vi lagt henne i spjälsängen men då har det tagit lite längre tid innan hon somnat.
    Är det för tidigt för juniorsängen? Eller ska vi bara inte ge upp med att bära tillbaka till sängen? Ska hon få fortsätta sova i spjälsängen? Vill inte äventyra för mycket eftersom hon somnar lätt på kvällen och sover bra på natten som det är nu...

• Svar på tråden Få 1-åring att sova i juniorsäng?
  • crossfit

Jag vet inte när folk i allmänhet byter säng. Men vår pojk får nog sova i spjälsängen så länge det överhuvudtaget är möjligt.
    Han somnar precis som din tjej snabbt och lätt i spjälsängen men ingen annanstans. Han kan inte ens sova hos oss. Då ska han iväg från sängen och ut på äventyr.
    Vår kille är 1,5 år.

• Vickan I

Är det ngn särskild anledning till att ni byter säng? Om hon trivs i spjälsängen, inte klättrar ur och sover bra där skulle jag vänta med att byta. 

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 & Axel 111010♥ ¸.?°´¯)
  • Donatello

Vi bytte till juniorsäng då barnet var 1 år. Vi ligger jämte och söver barnet (går ofta snabbt) sedan sover hen hela natten. Kan nog vara svårt att börja med juniorsäng om barnet somnat själv, klart man blir lockad att gå upp... Eller hur söver ni barnet?

• joliisb

byter man säng redan vid 1 år?! jag trodde.man bytte när de var runt två år hihi... vist.är de olika men ligger de så still? vår son på 8månader skulle absolut inte gå att ha i vanlig säng. har set endel som sågat bort någa spjälor i fotändan, kan.man inte testa de så knske hon känner sig trygg men kan ändå gå ur men inte lika lätt? :)

• Donatello

Nej, vårt barn ligger inte still i juniorsängen, men det är en liten kant på ena sidan från huvudet till ca 2/3 av sidan och det verkar räcka. Hem har aldrig trillat ur (18 mån nu)...

• Thessiresia

Hon fick en juniorsäng i namngivningspresent och den står redan i hennes rum. Nu har hon fyllt ett år och därmed har hennes leksaksbestånd fördubblats så behövs platsen i rummet till annat än två sängar =) Och eftersom hon förr eller senare kommer få flytta ur spjälsängen så tänkte jag att hon skulle försöka sova i juniorsängen nu.

• Thessiresia
    Donatello skrev 2012-08-11 21:37:12 följande:
    Vi bytte till juniorsäng då barnet var 1 år. Vi ligger jämte och söver barnet (går ofta snabbt) sedan sover hen hela natten. Kan nog vara svårt att börja med juniorsäng om barnet somnat själv, klart man blir lockad att gå upp... Eller hur söver ni barnet?
    Hon somnar alltid själv. Verkar som om hon blir störd om vi är i samma rum när hon ska sova.
  • Whitetrash86

Dotter fick byta till junnior säng vid 1år. Och hon somnade helt själv på kvällarna då, när hon kom upp så gick vi bara in och la henne igen och sa att det var nattinatti nu. Efter 3 dagar och ca 10spring varje kväll så stanna hon i sängen och sov minst lika bra iaf. Idag är hon 4 och sover fortfarande lika bra.

• Thessiresia
    joliisb skrev 2012-08-11 21:42:21 följande:
    byter man säng redan vid 1 år?! jag trodde.man bytte när de var runt två år hihi... vist.är de olika men ligger de så still? vår son på 8månader skulle absolut inte gå att ha i vanlig säng. har set endel som sågat bort någa spjälor i fotändan, kan.man inte testa de så knske hon känner sig trygg men kan ändå gå ur men inte lika lätt? :)
    Vet inte när man brukar byta. Av vilken anledning sågar man bort spjälorna på spjälsängen? Tror inte det är aktuellt då hon uppenbarligen älskar sin spjälsäng som den är =)
  • cosinus
    Thessiresia skrev 2012-08-11 21:47:47 följande:
    Hon fick en juniorsäng i namngivningspresent och den står redan i hennes rum. Nu har hon fyllt ett år och därmed har hennes leksaksbestånd fördubblats så behövs platsen i rummet till annat än två sängar =) Och eftersom hon förr eller senare kommer få flytta ur spjälsängen så tänkte jag att hon skulle försöka sova i juniorsängen nu.
    Då hade jag monterat ner den större sängen alternativt ställt undan den i ett annat rum tills hon är större.

Min äldsta sov i spjälsäng till 3.5 år, hon gillade sängen och ville inte ha en större. När hon var 3.5 och lillebror 1.5 så klättrade han ur sin spjälsäng och då fick de en våningssäng. Tog ungefär 2 veckor med spring att få lillebror att sova kvar.

Nästa lillebror klättrade ur sin spjälsäng vid 1 år men han hade jag ingen som helst lust att ta det där bära-tillbaka-racet med så tidigt så han fick en sovpåse och då kunde han inte klättra ur. Han fick ist stor säng när han var 2 år och 3 månader och då funkade det bra.

Lilltjejen är 2 år och 1 månad och det skulle inte falla mig in att försöka byta till större säng än då hon gillar sin spjälsäng, inte har en tanke på att klättra ur och somnar plättlätt i den. Hon trivs, jag trivs och jag vet var jag har henne och då finns inte en chans att vi byter.
  • Thessiresia
    Whitetrash86 skrev 2012-08-11 21:54:20 följande:
    Dotter fick byta till junnior säng vid 1år. Och hon somnade helt själv på kvällarna då, när hon kom upp så gick vi bara in och la henne igen och sa att det var nattinatti nu. Efter 3 dagar och ca 10spring varje kväll så stanna hon i sängen och sov minst lika bra iaf. Idag är hon 4 och sover fortfarande lika bra.
    Jag gav upp efter säkert 50 spring, det känns som om det blir en väldigt stor affär av sängbytet då.
  • Mabaja

Vi bestämde oss när dottern var 15 mån att hon kunde börja sova i sin juniorsäng så kunde lillasyster få spjälsängen... Det funkade... Inte alls! Slutade med att hon fick sova i resesängen. Det funkade jättebra till för en mån sen ungefär. Nu kan hon inte somna ensam så resesängen åkte ut och hon somnar i vår famn. Sen lägger vi henne i sin säng. Men! Hon vaknar på natten... Så nån gång mellan 00-02 kommer hon till oss och sover i vår säng! Hon är idag 22 mån...

Nu har vi lärt oss. Lillasyster ska inte bli påtvingad stor säng tidigt.

• Natulcien

Jag tänker att det väl är enklare att ligga kvar bredvid ett barn som rusar upp hela tiden, än att springa och lägga tillbaka barnet tusen gånger...? Eller?

Vår son är snart 2 år och har aldrig sovit i spjälsäng. Han har sovit på madrass på golvet hela tiden, med full frihet att kliva upp när han vill. Men saken är den att han nästan aldrig går upp...
    Han somnar själv. Men vid några få tillfällen har han kommit upp efter nattning och då har vi lett tillbaka honom och legat bredvid tills han somnar, och så har det varit bra med det.

• Thessiresia
    Mamma till W skrev 2012-08-11 22:15:02 följande:
    Vi bestämde oss när dottern var 15 mån att hon kunde börja sova i sin juniorsäng så kunde lillasyster få spjälsängen... Det funkade... Inte alls! Slutade med att hon fick sova i resesängen. Det funkade jättebra till för en mån sen ungefär. Nu kan hon inte somna ensam så resesängen åkte ut och hon somnar i vår famn. Sen lägger vi henne i sin säng. Men! Hon vaknar på natten... Så nån gång mellan 00-02 kommer hon till oss och sover i vår säng! Hon är idag 22 mån...

Nu har vi lärt oss. Lillasyster ska inte bli påtvingad stor säng tidigt.
    Det är det jag är lite rädd för om vi börjar greja med sängen.

Tror det lutar åt att försöka hitta ett utrymme på våra 81 kvm där vi kan stuva undan juniorsängen så länge och sen så småningom börja med att ta bort ena långsidan på spjälsängen. Men än så länge får hon nog fortsätta sova i spjälsängen. Det är ju fruktansvärt skönt att bara lägga ner henne på kvällen för att sen gå in till en strålande glad unge morgonen efter =)

Tack för era synpunkter!
  • Bradbury

Vi har precis bytt. Sonen är 22 mån och hade börjat klättra ur spjälsängen. Det är jobbigt med springet, var bekvämt med spjälsängen för man visste vart man hade honom. Men man kan ju inte fängsla sitt barn heller det där springet är ju en del av utvecklingen.

Svar på tråden Få 1-åring att sova i juniorsäng?