• abc12345

Är detta normalt ?

Hej!

Tonårsdottern klagar över att pengarna inte räcker till. Hon är 16 år gammal, går i gymnasiet och får 300 kr i månaden. Dessa pengarna ska räcka till nöjen (bio, äta ute, resa osv) , kläder (även dyrare saker ex jackor, skor, skolväska), busskort (utöver skolbusskort), smink (& liknande produkter) samt frisörbesök. Vi betalar mat, mobiltelefon & vissa hygienartiklar. Är detta en rimlig summa ? Hur mycket får era tonåringar ?

• Svar på tråden Är detta normalt ?
  • ParaplyHelvete

Jag fick studiebidraget som skulle räcka till alla mina egna grejer inklusive mobil.

300 kr låter lite, speciellt om busskort och vinterkläder ska ingå.

• moohl

När jag var 16 fick jag hela studiebidraget. Det tycker jag är mer rimligt. 300 kronor räcker inte långt...

• Kensy

Jag tycker det är för lite. När jag var sexton fick jag barnbidraget, men fick köpa kläder, nöjen och bussresor själv. Däremot hjälpte mina föräldrar till vid större inköp som vinterjacka och så.

• Purpurbräcka

Är du allvarlig? Det är inte ens hälften av vad jag fick i den åldern, d.v.s. för tjugo år sedan. Och jag behövde inget busskort.

• MoonlightRose

det är väldigt lite. jag fick hela, men fick även stå för nästan alt själv. dock inte mat

300 låter väldigt lite, spec om hon får köpa så mkt själv. Tror det vore bra om ni kunde göra en deal att ni kan stå för de "dyrare" kläderna som vinterjacka, eller bidra. med en viss summa, ifall hon vill ha någon dyrare. 

• Nano07

För 300kr låter det inte rimligt att hon ska betala kläder (de hon behöver så klart, inte "bara för att"-kläder) och extra resor.

Sen saker som smink och nöjen - där får man lära sig prioritera. Själv köpte jag aldrig smink, trots att jag hade hela studiebidraget, eftersom jag ville spara det för att kunna åka iväg på konvent :D

• KimPossible

Oj, det låter jättelite! Och jag antar att ni inte bor i Stockholm, bara ett terminskort  på SL här går på 1200:- (tror jag det var).

Vilka kläder kan man köpa för den summan? Ytterkläder och skor är rätt dyrt även om man inte köper märkeskläder.

Vår 16-åring kommer att få hela studiebidraget nu när det kommer. Av det ska han betala allt själv utom SL-kort och ev vinterkläder och skor.

Det är nästan 30 år sen jag var i samma ålder, och jag fick 350:-/månaden DÅ! Minns att jag tyckte det blev knivigt ändå ibland om man inte jobbade extra, detta trots att mina föräldrar betalade busskort och sponsrade med ytterkläder och större saker som skidor exvis. Eller "sponsrade", det brukade bli julklappar och presenter.

Varför får hon så lite? 

• splink

Oj, 300kr är ju ingenting!! Säg tex att hon ska köpa vinterjacka + vinterskor

• lövet2

Våra tonåringar har fått studiebidraget när de gått i gymnasiet. 300 kr låter väldigt lite.

• Edds

300 är ingenting tycker jag. Så fort jag började gymnasiet fick jag studiebidraget, det var ju mitt och jag som studerade

Svar på tråden Är detta normalt ?