• Hanni88

VLCD - Very Low Calorie Diet - Häng på!

Hej alla ni som liksom jag, kämpar med vikten!

Jag börjar imorgon med Cambridge Viktprogram och kommer under 10 veckor enbart inta pulver och vatten. Ca 40 kg har jag av överflödigt fett som ska bort och räknar med att få bort iallafall 15-20 kg under denna första 10 veckors period.

Är det någon annan som hänger på? Även om du bara har några kilo att få bort eller lider av svår fetma så är du välkommen... Vi kämpar tillsammans!!!

Ni som läser här vet säkerligen redan det mesta om VLCD men de vanligaste frågorna brukar vara följande:

1. Vad är VLCD?

SVAR: VLCD står för Very Low Calorie Diet. Direkt översatt Väldigt Låg Kalorie Diet. I regel innehåller en VLCD-diet 460-800 Kcal per dag. Absolut vanligast är pulverpåsar som skall intas 3-6 gånger per dag. Påsarna innehåller de nödvändiga och livsviktiga vitaminer, mineraler och näringsämnen som din kropp behöver. Det finns också VLCD-bars som komplement till påsarna.

2. Hur fungerar VLCD?

SVAR: Under de första 2-5 dagarna på dieten börjar kroppen sakna ditt kolhydratintag. Kroppen och hjärnan behöver kolhydrater för att fungera och när dessa saknas så ser sig kroppen om efter alternativa energiresurser. Förbränning av dina glykogendepåer påbörjas. I samband med detta tappar du en hel del i vikt. Beroende på kroppshydda så försvinner 1-4 Kg i vatten och glykogen. Dessa förråd kommer du att fylla på när dieten har sitt slut. Har du gått ner väldigt många kilon kommer du dock inte att gå upp riktigt lika mycket i vatten/glykogen när du börjar äta igen. Räkna med ett viktpålägg om ca 2Kg. När dessa energiförråd är slut så kommer kroppen att vända sig till nästa energidepå, fettreserverna! Fettförbränning är poängen med dieten och är också vad som kommer hålla dig vid gott mod och hälsa. Under denna förbränning som produceras stora mängder Ketoner och du har nu hamnat i en ?fas/process? som kallas för Ketos. Du omvandlar helt enkelt Fett till energi.Ketonerna är dina bästa vänner under en VLCD-diet. Hjärnan älskar Ketonerna och du kommer att känna dig piggare än på väldigt länge. Hungerskänslor m.m kommer också att vara som bortblåsta.

3. Vad är Ketos?

Svar: Ketos är ett metaboliskt tillstånd som uppstår i samband med att fettförbränning. När fettet bryts ner till fettsyror omvandlas dessa till ketonkroppar av levern. Man kan säga att ketonerna är en biprodukt när fett blir till energi. Ketos i samband med VLCD sker kontrollerat och är ofarligt.

• Svar på tråden VLCD - Very Low Calorie Diet - Häng på!
  • Helena m Adrian Nov 02

Kul med lite nya..

Jag har idag kört i 3 veckor. Har gått ner lite mer än 5 kg och lite smått börjat äta mat igen, och har nu tassat upp ca ett kilo igen (vilket man ju alltid gör när man börjar äta..) Så jag borde eg ta en körare med ren kur igen, men samtidigt så saknar man ju MAT och nått att tugga på så otroligt mycket... Och lite less blir man ju på sopperna och shaksen efter ett tag.. Även om jag tycker mig ha hittat några smaker som är mer OK än andra..

• Sommarfrö

Har hört att easy diets pulver ska vara goda. Dom har tydligen många smaker. Själv har jag ju bara kört modifast och ett fåtal shakes från naturdiet och allevo. Tycker att allevo var godast. Men modifast är inte dåliga de heller. :)

• kämpandemamma

Halloj får man hänga på? Har hållt på med min vikt resa sen januari stämplade då in på 75 kg. gick på viktväktarna i 3 mån gick ner till 68. 1 mån senare pang 74,4 igen har så smått smugit mig ner sedan dess men för 1 vecka sedan bestämde jag mig på riktigt! Nu ska inte alla kläder få ligga i garderoben och håna mig längre :-P har nu kört ren kur (med lite räkor på kvällen) och vägde in mig i morse på 64,5 vill ner till 58.

Men då jag är ensam med 3 barn i veckorna är det tufft och behöver pepp

• Reloaded

84,5 visade vågen idag! Försöker att hålla mig motiverad och tänka "det är inte såå många kilon kvar till vågen visar 79", men ack vad drygt det är... Hur som helst så ska jag köpa en dyr väska när vågen visar 78, så nu ligger jag i bäst jag kan Flört

Ung svenska i utlandet, på jakt efter kärleken och de perfekta skorna - www.thebdiaries.blogg.se
  • Mammas3Små

Idag är tredje dan och det har gått riktigt bra...men jag föll dit idag och åt 3 köttbullar men jag är nöjd ändå eftersom jag promenerat ca 1 timme!

Kämpar med att inte väga mig varje morgon så nu hoppas jag verkligen att det är positiva nyheter när jag väger mig på fredag

Börjar dock redan oroa mig för helgen...hur jag kommer orka stå emot alla frestelser när barnen äter fredagsmys o lördagsgodis Har ni några bra tips?Hur gör ni?   

• Sommarfrö

Mammas3små jag har ett tips om du får enormt sug efter något. Ät bara magert protein! Skinka kalkon smörgåspålägg som inte är så fett. Och drick mycket vatten!

Dom tre köttbullarna ska du inte ha samvete över. Men, om det händer igen, se till att handla köttbullar som innehåller mindre eller Max 5g kolhydrater per 100g. Då är det rätt ok att ta tre någon gång då suget blir för stort. ;)

Vad roligt att det gått bra med dina första tre dagar! Kämpa på :D

• Sommarfrö

Appropå fredagsmys. Måste barnens lördagsgodis just vara godis, chips och läsk? Man kan ju göra massa goda nyttiga alternativ till detta. Fruktsallader, fruktchokladbollar (blanda finhackad mörk choklad med finhackade torkade frukter och rulla till bollar) dipp med grönsaker. Finns ju galet mycket nyttigheter om man är villig att förändra ett tänk i hela familjen.

Och du kan ju alltid äta en sån där allevo, nutrilette eller naturdiet bar istället på kvällen som du hackar upp i mindre bitar och tuggar på. :) känns kanske inte så glamoröst men kanske blir det lite mer fredagsmyskänsla med en egen lite hög "godis" i en skål. ;)

• kämpandemamma

Mitt tips är oskalade räkor man får sitta och pilla lite och det ät mycket protein och få kalorier och citron vatten till det

Svar på tråden VLCD - Very Low Calorie Diet - Häng på!