• Hanni88

VLCD - Very Low Calorie Diet - Häng på!

Hej alla ni som liksom jag, kämpar med vikten!

Jag börjar imorgon med Cambridge Viktprogram och kommer under 10 veckor enbart inta pulver och vatten. Ca 40 kg har jag av överflödigt fett som ska bort och räknar med att få bort iallafall 15-20 kg under denna första 10 veckors period.

Är det någon annan som hänger på? Även om du bara har några kilo att få bort eller lider av svår fetma så är du välkommen... Vi kämpar tillsammans!!!

Ni som läser här vet säkerligen redan det mesta om VLCD men de vanligaste frågorna brukar vara följande:

1. Vad är VLCD?

SVAR: VLCD står för Very Low Calorie Diet. Direkt översatt Väldigt Låg Kalorie Diet. I regel innehåller en VLCD-diet 460-800 Kcal per dag. Absolut vanligast är pulverpåsar som skall intas 3-6 gånger per dag. Påsarna innehåller de nödvändiga och livsviktiga vitaminer, mineraler och näringsämnen som din kropp behöver. Det finns också VLCD-bars som komplement till påsarna.

2. Hur fungerar VLCD?

SVAR: Under de första 2-5 dagarna på dieten börjar kroppen sakna ditt kolhydratintag. Kroppen och hjärnan behöver kolhydrater för att fungera och när dessa saknas så ser sig kroppen om efter alternativa energiresurser. Förbränning av dina glykogendepåer påbörjas. I samband med detta tappar du en hel del i vikt. Beroende på kroppshydda så försvinner 1-4 Kg i vatten och glykogen. Dessa förråd kommer du att fylla på när dieten har sitt slut. Har du gått ner väldigt många kilon kommer du dock inte att gå upp riktigt lika mycket i vatten/glykogen när du börjar äta igen. Räkna med ett viktpålägg om ca 2Kg. När dessa energiförråd är slut så kommer kroppen att vända sig till nästa energidepå, fettreserverna! Fettförbränning är poängen med dieten och är också vad som kommer hålla dig vid gott mod och hälsa. Under denna förbränning som produceras stora mängder Ketoner och du har nu hamnat i en ?fas/process? som kallas för Ketos. Du omvandlar helt enkelt Fett till energi.Ketonerna är dina bästa vänner under en VLCD-diet. Hjärnan älskar Ketonerna och du kommer att känna dig piggare än på väldigt länge. Hungerskänslor m.m kommer också att vara som bortblåsta.

3. Vad är Ketos?

Svar: Ketos är ett metaboliskt tillstånd som uppstår i samband med att fettförbränning. När fettet bryts ner till fettsyror omvandlas dessa till ketonkroppar av levern. Man kan säga att ketonerna är en biprodukt när fett blir till energi. Ketos i samband med VLCD sker kontrollerat och är ofarligt.

• Svar på tråden VLCD - Very Low Calorie Diet - Häng på!
  • Cam82
    Jag har inte kört igång med måltidsersättning men fick ett prov från modifast idag, drack nyss en choklad, sjukt god faktiskt.

Hur tycker du ni det går? Är ni väldigt hungriga eller känns det ok? 
  • MissyMissMe

Är det bara jag eller har någon av er lessnat på det sättet att ni inte orkar dricka alla måltidsersättningar ni ska ta per dag?

Min läkare och dietist sa att kag ska dricka 5 vöcd ersättningar per dag eller 4lcd. Dricker jag 5 kan jag ibland må så illa att jag får kväljningar. Dricker oftast 3 per dag :(

Är inne dag 17 av 29.

• Annie2011

Jag är bjuden på middag på torsdag och kan inte med att säga nej. Den har varit planerad i evigheter. Hur ska jag göra? Äta pyttelite eller ställa in? Jag har sagt att jag bantar och har fått recepten skickade.till mig. Middagen kommer.gå på ca.900kcal. Vad hade.ni gjort?

• Sommarfrö

Annie, Jag hade ätit av maten och tagit nya tag igen dagen efter :) Men du kan ju alltid äta lite av allt med gott samvete eller tacka nej till exempelvis efterrätter.

Missymissme, ja det är sjukt svårt att få i sig pulvret efter ett par dagar tycker jag också. Och du har ju redan hållit på ett tag så jag förstår dig helt och hållet. Men kämpa på! Inte många dagar till, du har gjort det mesta redan!

• Conzpira

Känner precis likadant. Får knappt i mig dom. Och vattnet har jag oxå svårt att få i mig men ja kämpar. Dietisten har sagt att får ja i mig 1.5-2.0 liter vatten så räcker det!

Inne på dag 19 idag

• Mamma Anna 87
    Annie2011 skrev 2012-10-17 12:24:18 följande:
    Jag är bjuden på middag på torsdag och kan inte med att säga nej. Den har varit planerad i evigheter. Hur ska jag göra? Äta pyttelite eller ställa in? Jag har sagt att jag bantar och har fått recepten skickade.till mig. Middagen kommer.gå på ca.900kcal. Vad hade.ni gjort?
    jag hade ätit halva portioner på middagen och tagit två drinkar under dagen. Alternativt (om man kan stå ut) inte dricka några drinkar alls den dagen och bara äta på bjudningen. 900kcal är ju ungefär vad man får i sig energimässigt med enbart pulver.
  • Annie2011
    Mamma Anna 87 skrev 2012-10-17 20:11:23 följande:
    jag hade ätit halva portioner på middagen och tagit två drinkar under dagen. Alternativt (om man kan stå ut) inte dricka några drinkar alls den dagen och bara äta på bjudningen. 900kcal är ju ungefär vad man får i sig energimässigt med enbart pulver.
    Så ska jag nog göra. Och se till att gå en riktigt lång promenad innan :)
  • Annie2011

64.6 kg. Delmål 1 avklarat! Och så den där middagen ikväll. Hoppas det inte förstör allt för mycket.

• Sommarfrö

Jag börjar min andra sväng på pulver nästa vecka på måndag! :) Den här gången känner jag mig ännu mer taggad :) Tur jag har er tjejer som inspirerar. Nu jäklar ska jag ner till idealvikten 65kg!!!!

• Annie2011
    Sommarfrö skrev 2012-10-18 09:50:16 följande:
    Jag börjar min andra sväng på pulver nästa vecka på måndag! :) Den här gången känner jag mig ännu mer taggad :) Tur jag har er tjejer som inspirerar. Nu jäklar ska jag ner till idealvikten 65kg!!!!

Om du följer alla tips du gett mig så kommer det gå galant! :)
Svar på tråden VLCD - Very Low Calorie Diet - Häng på!