• Påväg

Vad kostar ert dop?

Planerar just nu vår dotters kommande dop och det hade varit intressant att få veta vad ert dop kostar/ kostade/ är planerat att kosta?
    Håller/ höll ni er inom era budgetramar? Gör/ gjorde ni någon budget överhuvudtaget?

Läste att någons dop enbart skulle gå på max 2000:- trots att de skulle bjuda på både sommarbuffemat, dessertbord med flertalet kakor, tårta och kaffe för drygt 40 personer. Min fråga är då hur man lyckas hålla nere kostnaderna så mycket? Eller har man helt enkelt räknat fel och glömt allt annat än bara maten?

Vår TOTALA budget ligger på 5500:-, så här se den ut (25 pers):
    Dryck 200:-
    Kaka/ Tårta 500:-
    Kaffe 200:-
    Porslin 100:-

Inbjudningar 400:-
    Porto 100:-
    Dekoration 500:-
    Kläder 500:-
    Resa 2500:-
    10% oförutsedda utgifter 500:-

Visserligen är resa-posten en stor "tjuv" i budgeten, detta är pga att vi ska ha dopet hos sambons släkt. Men vi har heller ingen post för mat eftersom varje gäst själv får stå för sin mat (festplanka med kallskuret, potatisgratäng, frukter, ostbricka, bröd, sallad) à 150 kronor pga ekonomin (mammapenning och studentinkomst). Kändes snålt först men det är våra familjers egen idé.. Hade vi stått för maten också själva hade det kostat ytterligare några tusen (vi behöver nämligen bjuda på varm mat pga långa resor för många gäster, mellan 10-60 mil).

Så hur ser er budget ut?

• Svar på tråden Vad kostar ert dop?
  • Påväg
    La Lola skrev 2012-08-20 09:17:14 följande:
    De enda barn på dopet var mina egna + en kille till. Vuxna äter ju också godis.

Haha ja det är sant :) själv är jag en riktig godisgris så jag kommer uppskatta det lika mycket!
  • Dohgon

vi gjorde pastasallad och tårtor. ja och kaffe såklart =) lokalen var kyrkans så den hyrde vi gratis. så var mindre än 1000:- kläder hade vi redan så det blev inte dyrt =p

• Påväg

Någon som gjort några trevliga inbjudningskort? Beställde ni eller gjorde ni egna?

Tackkort? Hur gjorde ni här?

• Dohgon

vi beställde kort på vistaprint har jag för mig. riktigt fina blev de och kostade inte alls mycket =)

• La Lola
    Påväg skrev 2012-08-20 09:48:08 följande:
    Någon som gjort några trevliga inbjudningskort? Beställde ni eller gjorde ni egna?

Tackkort? Hur gjorde ni här?
    Minns inte om vi skickade inbjudningskort men om vi gjorde det så var ett sånt där packe med10 st eller nåt från Coop.
    Tackkort skickade vi inga.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Duckan

Vi var 30 st. Bjöd på buffé (egengjord), vin, kaffe och tårta. Vill minnas att det gick loss på ca 7000 kr. Dopklänningen finns i släkten så det var gratis. Dekoration var endast några blommor. Ingen lokalhyra då vi hade bjudningen hos svärfar.

• YlwaMarie

Allt som allt kostade ca 5000 vi vare ca 45 per

• CoolJen

Är porslin nödvändigt? Engångs eller låna istället.

Inbjudningskort går att få mycket billigare

Dekorationer går även det att få mycket billigare!

Vet inte hur mycket det gick på sist.
    Jag bakade iaf allt själv, vi hyrde lokal för 100:-, dekorerade med lite blommor.
    Vi bjöd in via facebook och personligen.
    Skjorta och byxor till lillen också men tror att det blev max 1500:-

• Trolltoka

Tror det landade på kring 1500-2000:- kanske. Högt räknat. Hade engångs"porslin" som köptes billigt på dollarstore, likaså servetter. Dekorationer hade vi bara girlanger och ballonger och vikta servetter. Lånade kyrkans lokal att fika i. Bakade allt fika själv. Räckte med ett kaffepaket och sen saft till dom som inte drack kaffe. Hade tre tårtor med olika fyllningar och sju sorters kakor och en sorts bulle. Vi var ca 30 pers. 

trolltoka.wordpress.com ~ trolltoka.se *N 28+1 13/3-07♥H 40+6 29/1-10♥BF 5/1-13*
  • Bling1975

Vi hade en välkomstfest i trädgården med ca 60 gäster.

Bjöd på mat, bubbel och tårta med kaffe. Bara mat och dryck gick på ca 7.000:- men vi hade inga andra direkta utgifter.

Vi hade redan tält sedan vår bröllopsfest och blommor fanns i trädgården. Enda andra dekorationen var ballonger och de åkte med i matbudgeten. Vi hade våra vanliga kläder (ösregnade) och temat var picknick så .

Jo porto för inbjudningarna gick på ca 270:- Kuvert och papper var också sådant jag hade kvar från bröllopet då jag hade köpt direkt från en grossist.

Svar på tråden Vad kostar ert dop?