• Påväg

Vad kostar ert dop?

Planerar just nu vår dotters kommande dop och det hade varit intressant att få veta vad ert dop kostar/ kostade/ är planerat att kosta?
    Håller/ höll ni er inom era budgetramar? Gör/ gjorde ni någon budget överhuvudtaget?

Läste att någons dop enbart skulle gå på max 2000:- trots att de skulle bjuda på både sommarbuffemat, dessertbord med flertalet kakor, tårta och kaffe för drygt 40 personer. Min fråga är då hur man lyckas hålla nere kostnaderna så mycket? Eller har man helt enkelt räknat fel och glömt allt annat än bara maten?

Vår TOTALA budget ligger på 5500:-, så här se den ut (25 pers):
    Dryck 200:-
    Kaka/ Tårta 500:-
    Kaffe 200:-
    Porslin 100:-

Inbjudningar 400:-
    Porto 100:-
    Dekoration 500:-
    Kläder 500:-
    Resa 2500:-
    10% oförutsedda utgifter 500:-

Visserligen är resa-posten en stor "tjuv" i budgeten, detta är pga att vi ska ha dopet hos sambons släkt. Men vi har heller ingen post för mat eftersom varje gäst själv får stå för sin mat (festplanka med kallskuret, potatisgratäng, frukter, ostbricka, bröd, sallad) à 150 kronor pga ekonomin (mammapenning och studentinkomst). Kändes snålt först men det är våra familjers egen idé.. Hade vi stått för maten också själva hade det kostat ytterligare några tusen (vi behöver nämligen bjuda på varm mat pga långa resor för många gäster, mellan 10-60 mil).

Så hur ser er budget ut?

• Svar på tråden Vad kostar ert dop?
  • Påväg

Tack för era svar!

Ni som har en budget på runt 1000 kronor, är det endast räknat på maten? Hur gör ni med lokalhyra, kläder inkl dopklänning, dekoration, porslin och alla andra små utlägg som man kanske inte "tänker" på? Räknar ni med detta när ni gör er budget?

Ibland känns det så otroligt låga summor men det kanske är jag som är pedantisk och räknar på allt som bli förbrukat/ använt.. Enda gången som jag inte räknar med en utgift är om någon betalar oss/ ger oss något!

• Cogito ergo sum
    Påväg skrev 2012-08-20 08:39:45 följande:
    Tack för era svar!

Ni som har en budget på runt 1000 kronor, är det endast räknat på maten? Hur gör ni med lokalhyra, kläder inkl dopklänning, dekoration, porslin och alla andra små utlägg som man kanske inte "tänker" på? Räknar ni med detta när ni gör er budget?

Ibland känns det så otroligt låga summor men det kanske är jag som är pedantisk och räknar på allt som bli förbrukat/ använt.. Enda gången som jag inte räknar med en utgift är om någon betalar oss/ ger oss något!
    Kyrkolokal kan man få boka gratis om man är medlem i kyrkan och det ingår  porslin och använding av kök. Vi hade fläskfile..men vi hade tur att det var rea just då och rosor på bordet..bara sådana för 30 kr  för tio stycken. Det som drog iväg för oss var klänningen.
  • Ejin
    Påväg skrev 2012-08-20 08:39:45 följande:
    Tack för era svar!

förutom att de flesta församlings hem är gratis så har många kyrkor dop klänning att låna... bjuder man då bara på lite kaffe o tårta behöver de inte bli dyrt...
  • Pralina 81

Dopet gick på 2400:- men då vi hade dubbeldop kostade det oss 1200:- Vi hade smörgåstårta, vilket var den största utgiften. Vi var hemma hos min sambos syster så lokal var gratis, dopklänning betalade mina föräldrar ( ca 1100) och allt fikabröd bakade vi själva. Dekorationer ca 400:- . Visserligen så har jag inte räknat bensinkostnad men vi hade planerat att åka ändå. Vi varubbar ca 20 vuxna och runt 5 barn.

• Pralina 81
    Pralina 81 skrev 2012-08-20 08:52:00 följande:
    Dopet gick på 2400:- men då vi hade dubbeldop kostade det oss 1200:- Vi hade smörgåstårta, vilket var den största utgiften. Vi var hemma hos min sambos syster så lokal var gratis, dopklänning betalade mina föräldrar ( ca 1100) och allt fikabröd bakade vi själva. Dekorationer ca 400:- . Visserligen så har jag inte räknat bensinkostnad men vi hade planerat att åka ändå. Vi varubbar ca 20 vuxna och runt 5 barn.

Varubbar= var bara
  • La Lola

Nån tusenlapp eller nåt.
    Vi var väl runt 20 st.

Minns inte vad vi åt...tror det var pastasallad och tårta efteråt.
    Hade lånat bord och stolar o dukat i vardagsrummet.
    Rosa pappersduk på rulle, gråa servetter o godisnappar som dekoration.

Dopklänning lånade vi av kyrkan.

Värre än så behövde det inte vara hos oss.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Påväg
    La Lola skrev 2012-08-20 09:03:51 följande:
    Nån tusenlapp eller nåt.

Vi var väl runt 20 st.

Minns inte vad vi åt...tror det var pastasallad och tårta efteråt.

Hade lånat bord och stolar o dukat i vardagsrummet.

Rosa pappersduk på rulle, gråa servetter o godisnappar som dekoration.

Dopklänning lånade vi av kyrkan.

Värre än så behövde det inte vara hos oss.

Roliga dekorationer med godisnappar :) smart och till en billig peng. Kan tänka mig att det uppskattade av barnen speciellt :) ätbar dekoration! Kanske gör något liknande :)

Dopklänning har vi fått som tur är så den kan vi t o m spara och som kan gå vidare i familjen.
  • La Lola
    Påväg skrev 2012-08-20 09:15:48 följande:

Roliga dekorationer med godisnappar :) smart och till en billig peng. Kan tänka mig att det uppskattade av barnen speciellt :) ätbar dekoration! Kanske gör något liknande :)

Dopklänning har vi fått som tur är så den kan vi t o m spara och som kan gå vidare i familjen.
    De enda barn på dopet var mina egna + en kille till. Vuxna äter ju också godis.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Påväg
    Ejin skrev 2012-08-20 08:51:48 följande:
    förutom att de flesta församlings hem är gratis så har många kyrkor dop klänning att låna... bjuder man då bara på lite kaffe o tårta behöver de inte bli dyrt...

Ja jag hade gärna bjudit på "enbart" kaffe och tårta men tyvärr har ena halva av familjen mellan 30-60 mil att resa men det är ju eget val såklart :)
  • Alexi

Vi har inte ens räknat på vad dopen kostat eftersom det inte varit några stora pengar. Vi hade det hemma hos oss och lagade mesta maten själva (köpte lite kallskuret färdigt bara). Vin och övrig dryck, någon hundralapp på inbjudningskorten och servetter, köpte lite fina blommor att ha på bordet. Ca 20 gäster på båda dopen.

Dopklänningen finns i släkten, lokalhyra och sånt finns inte i min värld för ett dop. Hade släkten varit större än vad som rymdes hemma hos oss hade vi ju lånat församlingsgården och det kostar väl ingenting. 

Svar på tråden Vad kostar ert dop?