• Påväg

Vad kostar ert dop?

Planerar just nu vår dotters kommande dop och det hade varit intressant att få veta vad ert dop kostar/ kostade/ är planerat att kosta?
    Håller/ höll ni er inom era budgetramar? Gör/ gjorde ni någon budget överhuvudtaget?

Läste att någons dop enbart skulle gå på max 2000:- trots att de skulle bjuda på både sommarbuffemat, dessertbord med flertalet kakor, tårta och kaffe för drygt 40 personer. Min fråga är då hur man lyckas hålla nere kostnaderna så mycket? Eller har man helt enkelt räknat fel och glömt allt annat än bara maten?

Vår TOTALA budget ligger på 5500:-, så här se den ut (25 pers):
    Dryck 200:-
    Kaka/ Tårta 500:-
    Kaffe 200:-
    Porslin 100:-

Inbjudningar 400:-
    Porto 100:-
    Dekoration 500:-
    Kläder 500:-
    Resa 2500:-
    10% oförutsedda utgifter 500:-

Visserligen är resa-posten en stor "tjuv" i budgeten, detta är pga att vi ska ha dopet hos sambons släkt. Men vi har heller ingen post för mat eftersom varje gäst själv får stå för sin mat (festplanka med kallskuret, potatisgratäng, frukter, ostbricka, bröd, sallad) à 150 kronor pga ekonomin (mammapenning och studentinkomst). Kändes snålt först men det är våra familjers egen idé.. Hade vi stått för maten också själva hade det kostat ytterligare några tusen (vi behöver nämligen bjuda på varm mat pga långa resor för många gäster, mellan 10-60 mil).

Så hur ser er budget ut?

• Svar på tråden Vad kostar ert dop?
  • Suzén

20,000 för 70 pers. Maten kostade 9000 (samt kaffe, tårta) hade catering, sprit 7000 (åkte till tyskland) dekoration+kort+hyran för lokal etc ~4000.

• Påväg
    CoolJen skrev 2012-08-20 10:00:53 följande:
    Är porslin nödvändigt? Engångs eller låna istället.

Inbjudningskort går att få mycket billigare

Dekorationer går även det att få mycket billigare!

Vet inte hur mycket det gick på sist.

Jag bakade iaf allt själv, vi hyrde lokal för 100:-, dekorerade med lite blommor.

Vi bjöd in via facebook och personligen.

Skjorta och byxor till lillen också men tror att det blev max 1500:-

Jo jag har tänkt engångsporslin så jag har räknat ganska högt på det. Ifall kostnaderna skulle skena iväg så har jag iaf lite till övers i budgeten. Jag vill inte stå sen med lång näsa och inse att det hon på det dubbla.. Dollarstore är ett bra tips! Ska kolla där!

Inbjudningskort har jag faktiskt beställt av en tjej jag beställt från förr. Hon skapar egna med scrapbooking och det blir inte alls dyrt. Mina inbjudningskort till examen gick på ca 5-10 kr/st. Det blir så roligt att få ett sånt kort eftersom de sparas som dekoration av de inbjudna :)
  • La Lola
    Påväg skrev 2012-08-20 10:08:51 följande:

Jo jag har tänkt engångsporslin så jag har räknat ganska högt på det. Ifall kostnaderna skulle skena iväg så har jag iaf lite till övers i budgeten. Jag vill inte stå sen med lång näsa och inse att det hon på det dubbla.. Dollarstore är ett bra tips! Ska kolla där!

Inbjudningskort har jag faktiskt beställt av en tjej jag beställt från förr. Hon skapar egna med scrapbooking och det blir inte alls dyrt. Mina inbjudningskort till examen gick på ca 5-10 kr/st. Det blir så roligt att få ett sånt kort eftersom de sparas som dekoration av de inbjudna :)
    Sparar alla sina inbjudningskort?
    Tur att jag inte är din gäst för här slängs sånt!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • CoolJen
    La Lola skrev 2012-08-20 10:14:29 följande:
    Jag sparar de med kort på barnet...tills nästa flytt typ
  • Mli 014
    Påväg skrev 2012-08-20 09:48:08 följande:
    Någon som gjort några trevliga inbjudningskort? Beställde ni eller gjorde ni egna? Tackkort? Hur gjorde ni här?

Vi köpte enfärgade kort med kuvert i packe om 30 tror jag det var. Skrev själva ut tryck på och i, lite pill, men det blev fint. Och till tack-kort hade vi samma sätt kort men beställde foton på q-pix (kommer inte ihåg priset) klistrade in. Porto löste vi med att dela ut till de närmsta i handen, några skickade jag till min mamma och bad henne dela ut till familj och syskon. Etc.
  • Påväg
    Suzén skrev 2012-08-20 10:07:46 följande:
    20,000 för 70 pers. Maten kostade 9000 (samt kaffe, tårta) hade catering, sprit 7000 (åkte till tyskland) dekoration+kort+hyran för lokal etc ~4000.

Oj det var ett stort dop! Och en hög budget! Vi tänker inte bjuda på alkohol överhuvudtaget eftersom vi har dopet mitt på dagen och vi inte associerar dop med alkohol.. Det blir istället lättdrycker av olika slag :)
  • Påväg
    La Lola skrev 2012-08-20 10:14:29 följande:

Nåväl kanske inte alla sparade dem men än idag ser jag mitt inbjudningskort och då var det ändå 1,5 år sen jag tog examen.

Inbjudningskortet var en tändsticksask i beige med små babyblå rosor, nätta snirkliga mönster och texten "Examen". Inuti låg själva inbjudan på ett ark med ett snöre runt!

Här kan ni se resultatet :)

hellabella.blogg.se/2011/april/examensaskar.html

Kul när saker uppskattas och sparas som minne!
  • Trolltoka
    Påväg skrev 2012-08-20 10:32:45 följande:

Nåväl kanske inte alla sparade dem men än idag ser jag mitt inbjudningskort och då var det ändå 1,5 år sen jag tog examen.

Inbjudningskortet var en tändsticksask i beige med små babyblå rosor, nätta snirkliga mönster och texten "Examen". Inuti låg själva inbjudan på ett ark med ett snöre runt!
    Här kan ni se resultatet :)
    hellabella.blogg.se/2011/april/examensaskar.h...

Kul när saker uppskattas och sparas som minne!
    Jättesött!

Gjorde inbjudningskort och skrev ut själv med en fin bild på sonen. Vad jag sett så är det många som sparat som ett vanligt fotografi (var på fotopapper).  
    trolltoka.wordpress.com ~ trolltoka.se *N 28+1 13/3-07♥H 40+6 29/1-10♥BF 5/1-13*
  • Celest
    Påväg skrev 2012-08-20 08:33:14 följande:

Nej nej 500:- i kaka eller tårta för 25 personer :)

Jag menade såklart 40 personer som det står i TS och det låter väldigt snålt!
    Har vi ett vanligt födelsedagsfika för närmaste familjen går det loss på en 500 kr i tårta, småkakor osv. Tycker du bör räkna med MINST det dubbla, tårta är dyrt.
    Om du inte tänkt baka långpannor själv vilken känns väldigt ofestligt för ett dop i min menig.
Svar på tråden Vad kostar ert dop?