Inlägg från: Anonym (sjukt!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sjukt!)

Varför proppar ni i ungarna soja??

Mängder av sojaprodukter konsumeras i samhället idag. veganer framhärdar hur nyttigt soja är och hänvisar gärna till hur man i Asien har levt vegetariskt och ätit soja i flera hundra år och alla mår bra av det.

Hur skulle det vara med lite vidare kunskaper om hur man framställer sojaprodukter för västvärlden? Det finns inga likheter mellan den soja man har ätit i Asien, som är fermenterad och den som nu massproduceras i västvärlden.

" I Asien har man länge använt fermenterad soja, där en jäsningsprocess eliminerat skadliga ämnen. Men man har inte tidigare ätit ofermenterad soja i Asien som amerikanarna har lärt oss på senare tid.
    Den industriella framställningsprocessen av sojaprodukter är motbjudande. Man mal sojabönor och blandar mjölet med varmt vatten och bensin. Sedan skiktar sig detta i en vattenfas och en bensinfas. I den förra hittar man bl.a. sojaprotein och i den senare hittar man lecitinet och oljan. Med kemiska processer försöker man avskilja sojaprodukterna från vattnet/bensinen. Men det finns alltid mindre eller större rester kvar i produkterna. Just sojalecitin är värmekänsligt och det är svårt att pressa tillbaka bensinhalten.
    Därför finns särskilt höga gränsvärden för bensin i vissa sojaprodukter.(??)
    De ickefermenterade sojaprodukterna sätts i samband med en rad effekter på hälsan:
    Bl.a. risker under graviditet och vid amning.
    Eftersom sojaprodukter är billiga finns de ofta i färdiglagad mat.
    Det är ett bra skäl för att undvika sådana produkter och laga mat själv.
    Framför allt ska mat som innehåller soja jagas bort från barnens kost.
    I sojabaserad modersmjölksersättning i USA har man hittat extremt höga halter av bl.a. mangan och östrogena ämnen."
    www.icakuriren.se/Bloggar/Lasarbloggar/Kropp--Sjal/Kolhydratproblem/Inlagg/

www.scientificamerican.com/article.cfm

www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/kott/soja.htm

Visst, vill ni käka potentiellt skadlig mat själva så varsågod och gör det. Men snälla, utsätt inte era oskyldiga barn för dessa hemska produkter och de vidriga sjukdomar och problem som de kan drabbas av pga att de utsatts redan som små.

• Svar på tråden Varför proppar ni i ungarna soja??
  • Anonym (sjukt!)
    Anonym skrev 2012-08-25 08:25:30 följande:
    Konstigt att dietisten jag pratade med, BARNdietisten sa att det är helt okej att äta sojaprodukter då....
    (kanske skulle kolla upp vad de proppar i djuren för skit också och bekämpningsmedel på grönsaker odyl innan man enbart ger sig på sojaprodukter) 
    Det är inte så konstigt, de orkar sällan fortsätta lära sej mer om de inte brinner för att få veta mer...

Ekologiskt/naturbeteskött och viltkött har inget sammanhang med sojafoder.
    SupersurasunkSara skrev 2012-08-25 08:25:55 följande:
    Intressant. För att svara på din fråga, okunnighet är nog en bov i det hela. Att produkter fulla med soja är billigare är ett annat. För mig handlar det om okunskap, hade ingen aning om hur soja framställdes. Vet dock inte hur mycket soja jag petar i barnen, vi äter blandad kost på så sätt att vi ibland äter färdiglagat, helt eller delvis och ibland helt hemlagat.
    Det kan jag förstå och du har nog rätt i att ekonomin är viktig också. Men, om kunskapen sprids, så kanske fler slutar ge sina barn potentiellt skadliga produkter  när fler fått ökad kunskap?

• Anonym (sjukt!)
    lövet2 skrev 2012-08-25 08:28:35 följande:
    Mycket intressant. Det jag försöker hitta när jag läser artiklarna, är om ärtor och bönor är skadliga på samma sätt. De ska tydligen innehålla samma typ av gift, men det kanske försvinner på vägen?
    Det handlar om hur sojan behandlas. Det finns fermenterad och ofermenterad soja.I Asien har man förut bara använt fermenterad soja. Då försvinner gifterna. I den snabbfermenterade(=ofermenterade) som är billig, finns gifterna kvar.

Här kan du läsa mer om bönor: matmolekyler.taffel.se/2010/02/23/bonans-baksidor-forgiftning-fytater-och-fjartar/

Det finns mycket intressant att läsa.
  • Anonym (sjukt!)
    Lilia skrev 2012-08-25 08:39:54 följande:
    Hoppas att du inte ger dina barn kött heller då 90% av all sojaproduktion går åt till djurmat.
    Om man väljer bort att äta gris, fjäderfä och nöt som fodrats med soja så är det inget problem.

Vilt, fisk osv finns kvar och är nyttigare än tofu eller kött där djuren fått billig brasiliansk soja, så vad är problemet?

• Anonym (sjukt!)
    Anonym skrev 2012-08-25 08:46:20 följande:
    Jag känner mig lite smått förälskad i dig TS.  Det här är exakt vad jag har vetat om i många år och det är av den anledningen mina barn inte under några som helst omständigheter får äta sådant skit.
    Hur många skulle ta ett par droppar bensin på fingret och be sina barn att smaka?
    Ofattbart är det också hur en del sorter av välling och gröt avsedda för barn är baserade på soja.

Det är fullt möjligt att servera sina barn kött från djur som inte har ätit sådan skit.

Tack! Jag har insett hur stort problemet är och jag hoppas att min upprörda tråd kan få en eller två att vakna upp och sluta ge skiten till sina barn i alla fall. Vad de själva proppar i sig får de ansvara för själv, men barnen förtjänar en bra start i livet! Hoppas att det ska spridas vidare, ringar på vattnet, så att konsumtionen bland barn ska minska.
  • Anonym (sjukt!)
    kiriaki skrev 2012-08-25 09:20:00 följande:

Sojaprodukter kan paverka fertiliteten ocksa..

Absolut, det står i flertalet rapporter. plus att småbarn inte alls bör äta soja pga att de får för mycket hormoner och det påverkar bl.a deras könsutveckling.
  • Anonym (sjukt!)
    kiriaki skrev 2012-08-25 09:32:56 följande:
    En annan grej som alla ger ungarna ar flour... nagot som anvands i bade bekampningsmedel och rattgift..

Sant, det ska absolut uppmärksammas det med.

www.prnewswire.com/news-releases-test/new-study-fluoride-can-damage-the-brain---avoid-use-in-children-124299299.html&utm_referrer=http%3A%2F%2Fwww.lovethetruth.com%2Ftruth_about_fluoride.htm
    Lilia skrev 2012-08-25 09:36:35 följande:

Aldrig, jag är vegetarian. Äter i och för sig inte soja särskillt ofta heller. Att äta viltkött flera gånger i veckan måste ändå tillhöra ovanligheterna.
    Vi äter vilt eller fisk samt närproducerat (utan soja) när vi äter kött.

• Anonym (sjukt!)
    Takex skrev 2012-08-25 09:50:13 följande:
    Tja jag bor i Japan och väntar ett barn i september som kommer att bli japansk så vi kommer att äta soja. det tillhör vårt vardagliga liv helt enkelt.
    I Asien använder man ofta hela sojabönan utan att separera fett och protein, man fermenterar den vilket minskar antinutrienter och man äter betydligt mindre mängder än den gängse bilden av det asiatiska köket. En stor studie uppskattade det dagliga sojaintaget till cirka 7-8 gram per dag där en del är fermenterad soja. Många vegetarianer i västvärlden, däremot, konsumerar cirka 220 gram ren soja per dag. [10]. Fermenterad soja som alltså intas i små mängder i det asiatiska köket har inte samma skadliga effekt på kroppen som sojaproteinisolat, sojamjölk, sojabönsolja, sojakött, tofu och andra icke-fermenterade sojaprodukter. Exempel på fermenterad soja är: tempeh, miso, natto och sojasås.www.greatlife.se/artiklar-och-fakta/soja-inte-att-rekommendera/
  • Anonym (sjukt!)
    Takex skrev 2012-08-25 09:58:05 följande:
    Alldeles för mycket text för mig tyvärr, hänger knappt med :P Men antar att du inte anser det är mer okej :P
    Men det är anledningen till varför jag kommer ge mitt barn soja. 
    Den soja man huvudsakligen använder i Japan är bättre då den är fermeterad och så äter man mindre mängder än västvärldens vegetarianer gör. Så det är  bättre!
    Isis skrev 2012-08-25 10:04:19 följande:
    Och vilt ska man tydligen inte heller ge till barn eftersom man inte kan garantera att det inte finns blyrester från skotten....

Så, vad kan man ge barn?
    Lite skillnad är det nog. Risken att få i sig bly av vilt är extremt liten. Medan soja i västvärlden bevisligen är skadlig.
  • Anonym (sjukt!)
    Isis skrev 2012-08-25 10:13:11 följande:
    Från livsmedelsverkets hemsida:
    Bly i viltkött

Livsmedelsverket har undersökt älgfärs som har skjutits med blyammunition. Resultaten visar att kött från delar som ligger nära sårkanalen kan innehålla förhöjda halter bly. Troligen gäller detta även annat viltkött som skjutits med blykulammunition.

För de flesta innebär det ingen risk för hälsan att äta sådant kött en gång per vecka. Undantaget är små barn (under sju år) och kvinnor som är eller planerar att bli gravida. Eftersom de är särskilt känsliga bör de undvika att äta kött som kan innehålla förhöjda blyhalter oftare än någon gång per år. Däremot behöver man inte begränsa konsumtionen av helt kött, som stek och filé, eftersom risken att det ska innehålla blyfragment är mycket liten.

Vilka delar av köttet kan innehålla förhöjda blyhalter?

När blykulor används sprids blyfragment till köttet i närheten av sårkanalen. Köttet närmast detta område skärs vanligen bort, men det som är kvar används till exempel till färs och grytbitar. I sådant kött är risken stor att det finns kvar blyfragment. Däremot är risken mycket liten att helt kött, som stek och filé, innehåller blyfragment.

Du tror inte att vi som jagar tar bort biten där kulan gått in?
Svar på tråden Varför proppar ni i ungarna soja??