-
Massor med produkter innehåller soja. Endast fermenterad (långtidsjäst) soja i mindre mängder vet man är ofarligt. (T.ex miso, de flesta sojasåser osv.)ciccir skrev 2012-08-26 21:53:22 följande:Men alltså va?? Va stört! Men fattar inte vilka produkter det handlar om? Jag äter aldrig sojaprodukter vad jag vet? Även om det när jag läser sojalecitin faktiskt ringer en klocka... Detta har inte med soy sause att göra eller? Alltså den mörkbruna kinesiska soyan man har i köttfärssås...? Mer typ sojamjölk? Hjälp mig snälla, vilka produkter specifikt?
-
Svampar skiljer sig åt men all industriellt framställd mat, medicin, alkohol, jäst osv är sånt jag försöker undvika.Anonym skrev 2012-08-26 21:51:30 följande:Jag pratar om att svampar skiljer sig åt, du har missat en sån basal del, där har jag verkligen inte missat den källkritiska inställningen. Du har det däremot, det går som en röd tråd i hela tråden, dina länkar är ett bevis för det.
Ja kunskap är makt, du har inte kunskap eftersom du blandar ihop allt därför har du heller ingen makt.
Jag vill varken äta 100-tals gram av blåmögelost eller quorn.
Jag blandar inte ihop något och kan bara beklaga att du inte förstår. -
Nej, jag tycker att det är hemskt att man tillverkar massor av produkter, däribland ersättning till småbarn, på ofermenterad soja som bevisligen påverkar bl.a hormonerna i kroppen. Ofermenterad soja avråds helt (av ledande forskare) till småbarn.Anonym skrev 2012-08-26 21:59:14 följande:TS har panik över att sojalecitin utvinns med hjälp av bensin. (Det är inte samma sak som det du tankar bilen med). Det är ett lösningsmedel som renas bort i senare processer.
TS "glömmer" att det är ett vanligt lösningsmedel i medicinframställning bland annat. Om det finns rester kvar är det minimala mängder och därför helt riskfritt. Sanningen är att de eko-producerade grödorna som odlas innehåller långt mycket mer gifter, ibland mer än konventionellt odlat.
Jag ger inte medicin till barnen utan att verkligen behöva det. Andra matar ungarna med tofuprodukter och sojamjölk utan att blinka.
Haha, sen när innehåller ekoprodukter mer miljögifter än konventionellt odlat?
Barn råds att äta ekofrukt pga gifter i vanliga frukten.
-
Har du någon vetenskaplig källa som styrker dina lustiga påståenden?Anonym skrev 2012-08-26 22:08:39 följande:Ja det finns ingen anledning att välja det som är framodlat i steril miljö när man kan välja odlade saker som innehåller miljögifter!
Om du inte blandar ihop saker är du usel på att förklara.
Tror du det är bra att käka antibiotika, dricka alkohol och käka jäst i stora mängder och ofta?
Vem käkar stora mängder jäst?
FYI: både pencillin och alkohol är nyttigt även om du "vet" att det inte är det.
Du jämställer quorn med att dricka alkohol. Liten mängd alkohol är inte direkt skadlig men det är inte heller bra (för yngre människor). Att ersätta villtkött med quorn är som att ersätta vatten med alkohol. Skulle inte tro att man lever speciellt länge om man stoppar i sig den skiten.
Varken penicillin eller alkohol är nyttigt, snarare något nödvändigt ont. -
Vad känner jag inte till?Anonym skrev 2012-08-26 22:22:27 följande:Du kände inte till det trots att du skryter med att du har stor kunskap i livsmedel? Märkligt, mycket märkligt.
Jag jämställer inte, du gör. Jag citerade dig där man ser tydligt hur du blandar ihop allt, ledsen om det blev förvirrat för dig.
Att du hävdar saker som går på tvärs mot forskningen visar hur stor "kunskap" du har. Noll. Intet.
Alkohol är inte nyttigt. Penicillin är inte heller nyttigt. Däremot kan både alkohol, i vissa fall, och penicillin, i särskilda fall behövas.
Nej då, det är du som tappar bort dig.
Och var var källan? Antar att den inte finns. Av det du påstår finns ingenting vetenskapligt bevisat alltså. -
Penicillin och alkohol är inte nyttigt och jag har bett dig styrka dina påståenden med vetenskapliga källor med du verkar sakna åna.Anonym skrev 2012-08-26 22:41:28 följande:Vi kan alltså konstatera att du saknar allt vad kunskap heter om livsmedel och livsmedelsproduktion. Att du inte visste att även eko-mat innehåller miljögifter är ett utslag av din okunskap. Även den att du tror att sterilt odlad svamp är värre än eko-mat. Att du missat att både penicillin och alkohol är nyttigt är jag inte förvånad över utan det befäster din okunskap. Du får gärna tro annat men med det gör du bara bort dig eftersom du pratar mot all etablerad vetenskap.
Varför frågar du om källa på eko-mat när du tidigare påstått att du har sån stor kunskap? Miljögifter intar en central roll i frågan om eko-mat. Hur kommer det sig att du missat en sån grundläggande sak helt och hållet? Svara på det och du ska få din källa.
Du skrev: "Sanningen är att de eko-producerade grödorna som odlas innehåller långt mycket mer gifter, ibland mer än konventionellt odlat."
Även där synar jag ditt påstående och vill gärna se källa.
Din kompentens rörande livsmedels verkar inte vara särskilt stor och jag har förståelse eftersom det är ett svårt område.
Jag vill se en enda vettig källa på att traditionellt framställd mat skulle innehålla mindre gifter än ekomat. -
Du påstod att det kan finnas mer gifter i ekomat än i konventionell mat. Det är det jag ifrågasätter.Anonym skrev 2012-08-26 23:05:22 följande:Tror du att du vinner poänger genm att citera lava meningar ryckta ur sitt sammanhang?
Det handlade om odlad svamp kontra eko-mat.
Tror du fortfarande att eko-mat är bättre?
Googla på alkohol nyttigt, du kommer att få massor av träffar varför det är nyttigt. Du vet säkert att absolutister lever flera år kortare än de som dricker ibland?
En lättsmält, lättförstålig artikel.
fof.se/tidning/2006/5/ekologisk-odling-gynnar...
Tyvärr är det mesta jag har avhandlingar men jag tvivlar på att du klarar dem eftersom du missat det mesta.
www.vaxteko.nu/html/sll/hydro_agri/vaxtpresse...
www.vaxteko.nu/html/sll/slu/ekologiskt_lantbr...
Quorn tycker jag är en äcklig konstgjord produkt och jag skulle aldrig servera det, hur ren du än vill tro att den är.
Att äldre människor kan skydda sina hjärtan mot sjukdomar med ett litet glas vin betyder inte att alkohol för gemene man är nyttigt. Etanol är ett gift och inget kroppen behöver.
Att penicillin botar oss när vi har bakteriesjukdomar betyder inte att penicillin är nyttigt,
Första länken handlar inte alls om att ekoprodukter kan innehålla mer gift än traditionellt odlade.
Även andra handlade i stort sett uteslutade om annat, dock med lite fokus på själva maten (vilket är vad vi diskuterar i denna tråd. Lite lustigt att de säger: "Uteslutandet av bekämpningsmedel är ett av de starkaste argumenten för ekoodling. Men vi tycker att många silar mygg och sväljer kameler i denna debatt!"
Sista länken känns inte riktigt så intressant. Orak: "Utgivningsår: 1996" Men jag läste vidare. " SlutsatserMycket få vetenskapligt kontrollerade undersökningar av resthalter av skadliga ämnen och hälsobefrämjande egenskaper i ekologiskt respektive konventionellt framställda livsmedel har hittills publicerats. Tillgängliga resultat tyder på att ekologiskt framställda livsmedel inte innehåller påvisbara halter av icke persistenta pesticider samt att halterna av vissa potentiellt skadliga naturligt förekommande ämnen som potatisglykoalkaloider ("solanin") kan vara lägre än i konventionella livsmedel. I andra fall, till exempel när det gäller persistenta organiska ämnen som finns i jorden som DDT och PCB, kadmium, mögelsvampgifter eller nitrat, förefaller odlingssättet inte vara av avgörande betydelse för slutkontaminering av jordbruksprodukter. Det finns dock i dag inga vetenskapligt hållbara bevis för att de observerade skillnaderna mellan ekologiskt och konventionellt frarnställda livsmedel skulle leda till några objektivt mätbara effekter på hälsan hos konsumenten. Däremot kan vissa grupper uppleva det som en större psykologisk trygghet att ekologiskt odlade livsmedel i vissa fall kan innehålla något lägre halter av potentiellt skadliga kemiska ämnen. Mer forskning krävs dock för att kunna utföra pålitliga bedömningar av ekologiska produkters möjliga påverkan på hälsan."
På vilket sätt tolkar du detta som att ekoprodukter kan innehålla mer gifter än de konventionellt framställda?
-
Om du vill tro att "kunskap" om nyttigheten att konsumera alkohol samt penicillin tillhör allmänbildningen så tror du fel.Anonym skrev 2012-08-26 23:06:37 följande:Ett tips i all välmening. Du framställer dig inte som speciellt kunnig när du ber om källor på sånt som tillhör allmänbildningen.
Penicillin är bra när den verkligen behövs men ska användas med försiktighet, Etanol är ett gift och inget kroppen behöver eller vill ha, undantag för ett litet glas rött vin till gamla människor i förebyggande syfte rörande hjärtsjukdomar. -
Jag har läst länkarna men ingen av dem visar det du påstår.Anonym skrev 2012-08-26 23:33:10 följande:Jag sa att jag hade svårt att leta fram sådant jag tror du skulle klara av att läsa. Det var rätt förutsägbart att du skulle avfärda det med årtalet.
Som jag sa innan. Du framstår inte som speciellt kunnig när du ber om källor på det som ingår i allmänbildningen men nu blir det uppenbart varför du frågar, du saknar den delen i allmänbildningen.
Det kommer inte spela någon roll hur många källor du får eftersom du inte läser dem. Jag slösar inte energi på såna som försöker framstå som kunniga när de i själva verket är lika tomma som ett korthus. Du är inte intresserad av att diskutera fakta bara få rätt i din okunskap. Sakargument biter inte på såna som dig, det gör det aldrig.
Visa tex en enda vetenskaplig källa på bekräftar "den skadliga bensinen i sojalecitin". Visa en enda vetenskaplig källa på det hormonstörande fytoöstrogenet.
Det kan du inte för det finns inte.
Du saknar kunskap och du saknar källkritiskt tänkande.
Du har ingen källa på att ekomat kan innehålla mer gifter än konventionellt odlad alltså?
-
Det jag påstår styrks här:Anonym skrev 2012-08-27 00:04:00 följande:Visa tex en enda vetenskaplig källa på bekräftar "den skadliga bensinen i sojalecitin". Visa en enda vetenskaplig källa på det hormonstörande fytoöstrogenet.
Du har ingen källa på det du bygger hela din tråd på alltså?
"Concentrations of daidzein and genistein were undetectable in most blood or saliva samples from children fed breast milk or cow milk formula. The proportion of non-detectable values was somewhat lower in urine than in the other matrices. Concentrations of equol were detectable only in a few urine samples. For both daidzein and genistein, urine contained the highest median concentrations, followed by blood and then saliva. Urinary concentrations of genistein and daidzein were about 500 times higher in the soy formula-fed infants than in the cow milk formula-fed infants. The correlations between matrices for either analyte were strikingly lower than the correlation between the two analytes in any single matrix. We did not find significant correlations between isoflavone concentrations and the levels of certain hormones in children fed soy formula. Our results, based on much larger numbers of infants, strongly confirm previous reports, but whether phytoestrogens in soy formula are biologically active in infants is still an open question. We plan further longitudinal studies focusing on physical and developmental findings reflecting the effects of estrogen exposure."
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18665197
Det finns fler studier. -
Vad säger den tvärt om mot mig? Läs trådstarten, läs mitt inlägg 185.Anonym skrev 2012-08-27 00:26:45 följande:Nej det gör det inte, utan det säger precis tvärt om mot vad du påstår.
Kan inte du engelska?
Du har alltså ingen källa.
Vad är det som är tvärtom?
Jag lämnade källan....
Förstår du engelska?
Förstod du detta från senaste länken? "Urinary concentrations of genistein and daidzein were about 500 times higher in the soy formula-fed infants than in the cow milk formula-fed infants. The correlations between matrices for either analyte were strikingly lower than the correlation between the two analytes in any single matrix. We did not find significant correlations between isoflavone concentrations and the levels of certain hormones in children fed soy formula. Our results, based on much larger numbers of infants, strongly confirm previous reports, but whether phytoestrogens in soy formula are biologically active in infants is still an open question. We plan further longitudinal studies focusing on physical and developmental findings reflecting the effects of estrogen exposure."
Om du inte förstår så kan jag översätta. -
Anonym: Var är din källa för att alkohol och penicillin är nyttigt? Eller den om att ekomat innehåller mer gifter än konventionellt producerad mat?