MadHatter skrev 2012-08-25 15:36:28 följande:
Jag är vegetarian och äter väldigt sällan soja och har aldrig hört någon predika hur nyttigt det ärDäremot har jag en del vänner som är kunniga inom jordbruk som brukar prata om vilken miljöfarlig all den soja som produceras till djurfoder är.
Fast nog påstår vegetarianer och veganer ofta att soja är nyttigt av vad jag har hört och läst.
"Tidigare har sojadryck framför allt förknippats med allergiker och veganer. Nu när fler och fler börjar förstå hälsofördelarna med sojalivsmedel blir produktkategorin mer tillgänglig för alla målgrupper. Under 2009 ökade Alpro sin totala försäljning med 25 procent, säger Peter Enberg, VD för Kung Markatta som distribuerar Alpro i Sverige.
Växtbaserade alternativ ökar
Alla former av växtbaserade mejerialternativ har ökat i försäljning i Sverige. Under det senaste året har denna kategori ökat med 15 procent, där sojaprodukter står för den största ökningen. Utöver dryck stiger även efterfrågan på växtbaserad yoghurt, där marknaden ökat med 17 procent det senaste året."
www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/haelsomedvetna-konsumenter-foeraendrar-marknaden-389406
I länken nedan påstås att vegetarianer är mer sårbara än andra för att de äter mer sojaprodukter:
www.makrobiotik.nu/page3/page15/page15.html
Gällande att stora delar soja blir djurfoder så stämmer det, och främst mjölkkor äter soja, men man arbetar med att ta fram alternativ föda och alla djur får inte soja!