• Anonym

Varför proppar ni i ungarna soja??

Åsa skrev 2012-08-25 19:34:37 följande:

Det är en vandringssägen. Margarin har annat som inte är genomnyttigt (med mjölkallergi hemma köper vi det ändå) men inget bensin som sagt. Inga plastkulor i det heller
    http://www.rikareliv.info/Hur%20tillverkas%20margarin.htm

Här finns en väldigt beskrivande text. Vill man fördjupa sig och vara källkritisk går det alltid att googla vidare. Men inte sjutton är det en vandringssägen att det är bensin i vissa livsmedel som tex margarin.
  • Anonym
    Åsa skrev 2012-08-25 19:40:31 följande:

Existerar allergi mot kött? Det skulle onekligen lämna lite i proteinväg kvar.

Vi äter mycket fisk och det skulle förmodligen gå att leva på enbart det, men inte är man vegetarian då.  Det är att sträcka det tillräckligt att kalla den som äter animaliska proudukter som mjölk och ägg vegetarian tycker jag. (Såg någon som kallade sig vegetarian för att hon "bara" åt fisk och kyckling; bara rött kött hon undvek helt enkelt; säkert sunt men knappast vegetariskt) Har väl att göra med att ordet kommit att användas som "etisk honnörsterm" i stället för en beskrivning av matvanor.
    JA, det gör det! Jag får eksem av korv mm. Sen jag slutade med rött kött har alla mina eksem upphört. Jag tål baljväxter som tur är!
  • Anonym
    Åsa skrev 2012-08-25 19:34:37 följande:

Det är en vandringssägen. Margarin har annat som inte är genomnyttigt (med mjölkallergi hemma köper vi det ändå) men inget bensin som sagt. Inga plastkulor i det heller
    Det är ingen vandringssägen, men det är små mängder som hittas. Dock vill jag inte äta små mängder bensin om det går lika bra med rent smör. Detta med bensin i margarin har forskare i tv visat, har själv sett ett sånt program.
  • Anonym
    Åsa skrev 2012-08-25 19:58:34 följande:

Din länk hänvisar till Livsmedelsverket. Livsmedelsverket själva skriver däremot:

" När man utvinner olja ur olika fröer är det tillåtet att använda hexan, en så kallad extraktionsbensin. I svensktillverkade bordsmargariner används inte längre olja som har utvunnits med hjälp av extraktionsbensin. De oljor som används är varm- eller kallpressade."

och fortsätter, relevant enbart för importmargarin, i den mån man köper sådant:  

"I oljor där man använt extraktionsbensin kan det finnas små mängder hexan kvar, men det är inte den sorts bensin vi har i våra bilar och halterna är extremt små.  I den färdiga produkten får det maximalt finnas kvar ett tusendels gram hexan per kilo. Tillverkarna måste ha en egenkontroll som säkerställer att gränsvärdet inte överskrids. Livsmedelsverket kontrollerar att de svenska tillverkarnas egenkontroll fungerar. För importerade produkter ansvarar kommunerna för kontrollen."
    www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Fe.../

OCH det litar du på?
  • Anonym
    Åsa skrev 2012-08-25 20:00:50 följande:
    Där ser man. En släkting till mig fick bättre kontroll över sin astma efter att han gick över till vegetarisk kost och somliga får bättre mage, men jag har aldrig funderat över kött i termer av allergi.

Jag känner en reumatiker som blev nästan besvärsfri när hon, på sin doktors uppmaning, testade en helt vegetabilisk kost.
  • Anonym
    Åsa skrev 2012-08-25 19:40:31 följande:

Existerar allergi mot kött? Det skulle onekligen lämna lite i proteinväg kvar.

Vi äter mycket fisk och det skulle förmodligen gå att leva på enbart det, men inte är man vegetarian då.  Det är att sträcka det tillräckligt att kalla den som äter animaliska proudukter som mjölk och ägg vegetarian tycker jag. (Såg någon som kallade sig vegetarian för att hon "bara" åt fisk och kyckling; bara rött kött hon undvek helt enkelt; säkert sunt men knappast vegetariskt) Har väl att göra med att ordet kommit att användas som "etisk honnörsterm" i stället för en beskrivning av matvanor.
    Jag kallar mig för fisk-vegetarian, pga att jag äter vegetabiliskt varje dag, men äter inte fisk varje dag. Dvs 90% av min mat är vegetarisk, resten är fisk. Kanske någon stör sig på uttrycket, men jag tycker det är praktiskt :). Det förklarar ju precis vad jag är : en vegetarian, som äter lite fisk IBLAND:)))-
  • Anonym
    Åsa skrev 2012-08-25 20:02:50 följande:
    Se ovan. Jag litar nog mer på Livsmedelsverket än på hänvisning till icke specificerade forskare och utan att veta vilket land de angivna uppgiferna syftade på.
    Tillåt mig skratta" Du LITAR på Livsmedelsverket????? Är du medveten om att samma myndighet så sent som för några år sedan hävdade att transfetter i maten var OFARLIGA. Samtidigt som Danmark förbjudit just dessa fetter i maten? Och vad tror du Livsmedelsverkets hållning till transfetter är IDAG, när den övertygade bevisningen sagt sitt?

Det hör till saken att dåvarande chef på LM satt i styrelsen för Carlshamns mejerier, som just investerat en nätt liten summa i anläggning som tillverkade.....ja gissa vad.....just det TRANSFETT. 
  • Anonym
    Åsa skrev 2012-08-25 20:08:53 följande:
    Själv hänvisade du en artikel på  "Rikare liv-Andlig kulturtidskrift för kärlek och hälsa", av en för författare med för mig okänd kompetens vars tyngsta källa var en hänvisning till uppgifter från Livsmedelsverket. Menar du att direktuppgifter från Livsmedelsverket själva väger mindre tungt än en artikel som hänvisar till dem?

OT för sojadiskussionen, beklagar 

Nej, det var inte jag som hänvisade. Det är fler än jag som skriver här förstår du Åsa Skrattande. Och Livsmedelsverket slutade jag lita på redan 2005, när jag insåg att de inte hade folkälsan som sitt viktigaste intresse. Lobbyism, min vän, lobbyism...
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-25 20:00:19 följande:
    Det är ingen vandringssägen, men det är små mängder som hittas. Dock vill jag inte äta små mängder bensin om det går lika bra med rent smör. Detta med bensin i margarin har forskare i tv visat, har själv sett ett sånt program.
    Det är heller ingen vandringssägen att det används i medicinframställning. Konstigt att inte det uppmärksammats redan.
    Undviker du mediciner också för det är mycket vanligt att bensin används i framställningen. Och ren alkohol men det kanske känns lite mindre giftigt?
  • Anonym
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-25 21:51:03 följande:
    Här finns spännande läsning. Läs gärna och sen kan du gräva vidare på egen hand om du blir mer intresserad och vill få veta mer om hur det verkligen är. : www.gunnarlindgren.com/matfett.html

Alltså, du har inte studerat på högskolan va? Där är källkritik något grundläggande.
    På nätet hittar man allt, precis allt i informationsväg, vetenskaplig fakta, åsikter och rena irrläror. Det betyder att bara för att det står på en hemsida så har man inte bevisat något, det krävs seriösa länkar för det, seriöst som innebär vetenskaplig kvalite.
    Du har hittat en hemsida som stärker dina åsikter.
    Well. Jag hävdar att jorden är platt. Eftersom jag har en länk som säger samma sak så är det sant.
    blogg.aftonbladet.se/raktathelvete/2010/09/bevis-pa-att-jorden-ar-platt-och-fyrkantig-och-inte-alls-rund-som-dagens-vetenskap-havdar
Svar på tråden Varför proppar ni i ungarna soja??