Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-26 23:22:11 följande:
Du påstod att det kan finnas mer gifter i ekomat än i konventionell mat. Det är det jag ifrågasätter.
Quorn tycker jag är en äcklig konstgjord produkt och jag skulle aldrig servera det, hur ren du än vill tro att den är.
Att äldre människor kan skydda sina hjärtan mot sjukdomar med ett litet glas vin betyder inte att alkohol för gemene man är nyttigt. Etanol är ett gift och inget kroppen behöver.
Att penicillin botar oss när vi har bakteriesjukdomar betyder inte att penicillin är nyttigt,
Första länken handlar inte alls om att ekoprodukter kan innehålla mer gift än traditionellt odlade.
Även andra handlade i stort sett uteslutade om annat, dock med lite fokus på själva maten (vilket är vad vi diskuterar i denna tråd. Lite lustigt att de säger: "Uteslutandet av bekämpningsmedel är ett av de starkaste argumenten för ekoodling. Men vi tycker att många silar mygg och sväljer kameler i denna debatt!"
Sista länken känns inte riktigt så intressant. Orak: "Utgivningsår: 1996" Men jag läste vidare. " Slutsatser
Mycket få vetenskapligt kontrollerade undersökningar av resthalter av skadliga ämnen och hälsobefrämjande egenskaper i ekologiskt respektive konventionellt framställda livsmedel har hittills publicerats. Tillgängliga resultat tyder på att ekologiskt framställda livsmedel inte innehåller påvisbara halter av icke persistenta pesticider samt att halterna av vissa potentiellt skadliga naturligt förekommande ämnen som potatisglykoalkaloider ("solanin") kan vara lägre än i konventionella livsmedel. I andra fall, till exempel när det gäller persistenta organiska ämnen som finns i jorden som DDT och PCB, kadmium, mögelsvampgifter eller nitrat, förefaller odlingssättet inte vara av avgörande betydelse för slutkontaminering av jordbruksprodukter. Det finns dock i dag inga vetenskapligt hållbara bevis för att de observerade skillnaderna mellan ekologiskt och konventionellt frarnställda livsmedel skulle leda till några objektivt mätbara effekter på hälsan hos konsumenten. Däremot kan vissa grupper uppleva det som en större psykologisk trygghet att ekologiskt odlade livsmedel i vissa fall kan innehålla något lägre halter av potentiellt skadliga kemiska ämnen. Mer forskning krävs dock för att kunna utföra pålitliga bedömningar av ekologiska produkters möjliga påverkan på hälsan."
På vilket sätt tolkar du detta som att ekoprodukter kan innehålla mer gifter än de konventionellt framställda?
Jag sa att jag hade svårt att leta fram sådant jag tror du skulle klara av att läsa. Det var rätt förutsägbart att du skulle avfärda det med årtalet.
Som jag sa innan. Du framstår inte som speciellt kunnig när du ber om källor på det som ingår i allmänbildningen men nu blir det uppenbart varför du frågar, du saknar den delen i allmänbildningen.
Det kommer inte spela någon roll hur många källor du får eftersom du inte läser dem. Jag slösar inte energi på såna som försöker framstå som kunniga när de i själva verket är lika tomma som ett korthus. Du är inte intresserad av att diskutera fakta bara få rätt i din okunskap. Sakargument biter inte på såna som dig, det gör det aldrig.
Visa tex en enda
vetenskaplig källa på bekräftar "den skadliga bensinen i sojalecitin". Visa en enda
vetenskaplig källa på det hormonstörande fytoöstrogenet.
Det kan du inte för det finns inte.
Du saknar kunskap och du saknar källkritiskt tänkande.