• Anonym

Varför proppar ni i ungarna soja??

Anonym (!) skrev 2012-08-26 02:43:11 följande:

Men nu är det ju så att de ALLRA flesta inte köper ekologiskt kött eller ekologisk mjölk (för att de är för snåla antar jag eller hellre lägger pengarna på annat). Det är ju till den produktionen den största mängden soja går åt. Och det är ju allmänt känt att gifterna som djuren äter ackumuleras i det köttet som sedan äts. Så är du, TS, orolig över vilka gifter barnen får i sig, så är det väl mer logiskt att istället fokusera på den stora folkmassan som ger sina barn icke ekologiska kött- och mejeriprodukter, snarare än de många färre som ger sina barn stora mängder sojaprodukter... Skulle tro att de flesta av de få som du får att sluta med sina sojaprodukter, förmodligen går över till vanlig mjölk, yoghurt och kött istället för ekologiska alternativ, då plånboken återigen spelar in. Och detta är ju då verkligen inget bättre alternativ ur gift- och miljösynpunkt.

Inskränkt inlägg.
    Många har inte råd. Det borde inte vara en nyhet att många har det ekonomiskt svårt idag. Det borde heller inte vara en nyhet att ekokött är mycket dyrare än konventionellt.
    Se till att folk får mer pengar att handla för så ska du få se att efterfrågan kommer att öka markant.
  • Anonym
    Anonym (!) skrev 2012-08-26 03:55:52 följande:

Bullshit! Det konsumeras hur mycket godis, läsk, elektronik, kläder, resor, inredningsprylar som helst. Och folk blir bara fetare och fetare! Vi lever i ett välfärdssamhälle där folk har det FÖR bra! Helt klart handlar det om vad man prioriterar. Självklart har alla inte råd med ekologiska varor, och det har jag inte påstått heller. Men MÅNGA, MÅNGA = den stora massan,  har ekonomiskt utrymme och möjlighet att prioritera en högre andel ekologiska varor idag, om viljan fanns.  
    Nej det är inte BS. Du har inga belägg för att folk prioriterar fel men jag har belägg för att folk är fattiga.
     Att du tycker att människor prioriterar fel betyder att du har insyn i alla människors privatekonomi, det säger sig självt att du inte har det. Du har alltså inga argument att komma med därför kan det fastslås att jag har rätt. Folk har inte råd.
  • Anonym
    Lajm88 skrev 2012-08-26 10:04:17 följande:

Haha, så för att han inte presenterar bevis för att du har fel så har du per automatik rätt? :D
    Jag blir oroad av din taskiga läsförmåga. Belägg betyder inte bevis, slå upp det ordet och läs inlägget igen-
  • Anonym
    Lajm88 skrev 2012-08-26 10:32:37 följande:

Du blir oroad över min taskiga läsförmåga?

Jag har inte påstått att belägg betyder bevis.

Sluta försöka klanka ner på mig och kom med något vettigt att säga istället.
    Försök att hålla dig till ord du begriper dig på och ha en nivå i diskussionen som överstiger sandlådenivån.
    Du fick kritik som var befogad, sluta spela kränk och ta till dig den. Gör om och gör rätt.

• Anonym
    Anonym (!) skrev 2012-08-26 10:21:32 följande:
    Dröm vidare.

Så du påstår att DU har insyn i folks privatekonomi då eftersom du är så bergsäker på din sak. 

Bevis in my ass. Fattigdom är relativt. Det beror vad man jämför med. Jag skulle påstå att ingen i Sverige är fattig på riktigt. Vi har ett socialt skyddsnät. Folk bor inte i plåtskjul på soptippar och svälter ihjäl som de som är fattiga på riktigt gör. Att konsumptionssamhället ser ut som det gör och att i-landssjukdomarna frodas ohämmat är bevis nog att folk VISST har råd att äta eko-kött och ekomejeriprodukter i större utsträckning än idag om de ville och påså sätt minska de "så farliga" sojakonsumptionen.
    Jag säger att det finns belägg för att folk är fattiga.  Att du inte förstår dig på vad fattigdom är ställt utom allt tvivel men det lämnar jag. Att påstå att flk prioriterar fel är en annan sak vilket du skulle ha förstått om du hade haft lite mer insikter än vad du har nu. Du vet helt enkelt inte vad du pratar om.
  • Anonym
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-26 10:40:18 följande:
    Här kan du se hur hushållen spenderar sina pengar:
    Och det missar hela sakfrågan, fattigdom, dvs hushållens inkomster relaterat till konsumtionen. Den där rapporten redovisar bara antalet kronor men inte vem som konsumerar. Det närmaste man kommer inkomster var den subjektiva frågan hur nöjda de var.  Gör om och gör rätt.
  • Anonym
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-26 11:15:49 följande:
    Nej då, jag missar inte det. Jag vet att vissa familjer är fattiga.

Att vara fattig är ingen ursäkt för att skita i vad man stoppar i sina barn tycker jag.
    Jag hoppas det löser sig för er och att hon snart kan äta laktosfritt i alla fall.

Jag frågade efter dina bevis på att det handlar om felprioriteringar men du har alltså inga utan du tycker att ditt sätt är rätt och alla som inte gör som du är idioter.
    Du framställer dig som oerhört sympatisk. *ironisk*
  • Anonym
    Lajm88 skrev 2012-08-26 11:56:12 följande:

Du med :)
    Nej. Det finns hur mycket som helst skrivet om fattigdom men jag har inte sett något om konsumtion i förhållandet till inkomster.
    Ett tips i all välmening: lär dig läsa ordentligt så att du förstår innehållet. Just nu är det lönlöst att försöka diskutera med dig eftersom du helt enkelt inte snappar enkla sammanhang i texter.
  • Anonym
    Lajm88 skrev 2012-08-26 12:51:47 följande:
    Du sa att folk inte har råd att köpa ekologiskt. Det har ingenting med fattigdom att göra. Du kan inte bara byta ämne och börja prata om att fattigdom faktiskt existerar.

Ja, fattigdom existerar.

I Sverige innebär fattigdom att man har basutbud på TVn, en billig telefon, och att man bara har råd med billigt kött.

ELLER så har man ingen TV, äter mycket bönor, och köper ekologiskt kött. Man behöver inte några källor för att veta att de flesta svenskarna lätt akulle kunna prioritera om för att köpa mer ekologiskt kött.
    Vi har tv med utökat utbud av kanaler, äter mycket kött, gärna ekologiskt. Jag jobbar inom vården, sambon pluggar heltid (har bara csn), tre barn har vi. Vi är fattiga om man går efter hur mkt pengar vi har. 15000 e skatt brukar jag få ut, då går en tusenlapp till sparande, 3 till bostaden och resten mat, kläder, försäkringar osv. 
    Köper man ekologiskt kött, kan man köpa direkt från en gård. En halv ko (givetvis styckad, mald till färs osv), ett lamm, en kvarts gris osv... då blir det _billigt_ att köpa ekologiskt. Under priset man får betala för billigt utländskt kött. 
  • Anonym
    Anonym (!) skrev 2012-08-26 13:01:55 följande:

Att dumförklara någon är ju ett moget sätt att föra en siskussion på....

Att påstå att vi här i Sverige är fattiga är inget annat än ett HÅN mot de som är fattiga på riktigt. Vi är ett av världens rikaste länder. 

Folk i överlag här HAR RÅD att prioritera högre andel mindre giftig mat än de gör. 

För övrigt så är dag är icke ekologiskt kött och mejeriprodukter den allra största boven inom matindustrin när det gäller soljaproduktion och intag av andra gifter för den delen också. Köttdiskarna med icke-ekologiskt kött, samt mejerihyllorna är ju hur långa och många som helst. Medan hyllorna för  sojayoghurt, sojamjölk, sojakorv och ekologiska kött- och mejeriprodukter produkter är försvinnande liten. Så därför tyckte jag att det är lite underligt fokus på sojaprodukter då så relativt få är storkonsumenter av dessa produkter  jämfört med icke-ekologiskt kött och mejeriprodukter. Det är väl där fokuset ska ligga istället, då detta är ett mycket större problem.

Fast det skulle vara intressant med en oberoende och ingående innehållsjämförelse mellan tex en sojakorv och en vanlig korv och en ekologisk korv vad gäller gifter, tungmetaller, besprutning, hormoner och alla andra potentiella skadliga ämnen.   :) 
    Hade du följt diskussionen hade du sett att jag gjort tappra försök men gett upp eftersom personen ifråga bara inte förstår. Du får kalla det omoget om du vill men det är ett konstaterande att personen inte förstår vad fattigdom är. Du får gärna stånga pannan blodig mot allt som kommer i din väg, jag gör det inte. När människor är för korkade för sitt eget bästa ger jag upp till slut.

Inte ens du förstår vad fattigdom är. att komma dragandes med de stackars svältande afrikanerna är inget sakargument utan visar bara att du inte förstått vad det handlar om. Vi är inte ett av de rikaste länderna i världen, det har varit så en gång i tiden men är inte så idag.

Läs på lite och återkom när du har lite mer på fötterna. Just nu går det inte att ha en diskussion med dig heller eftersom du inte har en susning om vad du pratar om.
Svar på tråden Varför proppar ni i ungarna soja??