• Anonym (Gillar att träna)

Gillar att träna

Hej

Är nu i början på graviditet nr 2 (v 5) och älskar att springa. Jag hävdar att man kan göra allt, så länge det inte känns obehagligt. Känns det bra att träna på ett visst sätt - fortsätt, börjar det kännas obehagligt eller göra ont - sluta. Rätt enkelt?! Men det jag nu undrar är om det finns några studier eller verkliga fall där man sett att missfallsrisken ökar om man springer mycket. Jag springer allt mellan 5-21 km när jag väl är ute. Oftast 2 gånger i veckan runt 7 km och vill gärna fortsätta med det så länge jag kan, men jag vill inte på något sätt äventyra vårt barn.

Vad säger/tror du?

• Svar på tråden Gillar att träna
  • Träningsexpert Elmina

Hej

Det senaste jag sett inom forskningen säger att du som tränat innan graviditeten kan fortsätta med det. Jag har sett en äldre studie där man då en liten ökning för risken vid missfall om man under de första veckorna (innan v 12) tränade hårt och länge, mer än 45 minuter intensivträning. Men om jag förstod undersökningen rätt kan den här ökningen berott på andra omständigheter och därför är inte resultatet användbart.

Det är inte helt lätt att göra studier på missfallsriken i tidig graviditet då inte så många vill ställa upp.

Jag förstår din oro men så länge du inte tränar hårt kan du fortsätta med dina löppass, se till att ha druckit tillräckligt och lyssna på kroppen som du redan verkar göra. 

Svar på tråden Gillar att träna