• Anonym (Ts)

Hur hinner ni tvätta så ofta?

Jag har flera gånger läst trådar som handlar om hur ofta man tvättar sådant som lakan, handdukar osv och insett att väldigt många tvättar allt sånt minst en gång i veckan, kanske varannan vecka. Jag och min man har därför insett att vi måste vara rejält smutsiga av oss då vi knappt ens känner behov av att tvätta lakanen en gång i månaden, om det inte varit något speciellt som jättevarmt, sjukdom osv. Ungefär samma sak med handdukarna. Man känner ju när de börjar kännas sunkiga eller bara känner ett behov och det behovet har aldrig i mitt liv kommit redan efter 1-2 veckor och inte för mannen heller. Vi konstaterar varje gång vi tvättar att det går åt en hel dag till det, riva ut lakan i fyra sängar, tvätta 2-3 maskiner (beroende på färger osv), torka i torktumlaren i flera omgångar, bädda i fyra sängar igen. Och att därför göra hela den här processen varje vecka känns helt galen. Jag hör ju att folk tycker hushållsarbetet tar så mycket tid i en barnfamilj och om man tvättar så här mycket så här ofta så förstår jag ju att man upplever det som väldigt mycket tid.

Hur hittar ni tid och ork att göra det så ofta eller gör ni på något annat sätt så att det inte blir så stort projekt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-28 20:32
    Jag är inte främst ute efter hur ofta folk tvättar, utan mer varför. Dvs ni som tvättar varje-varannan vecka, tycker inte ni att det tar mycket av er lediga tid? Och ni som tvättar mer sällan som vi, hur resonerar ni?

Sen håller jag med om att det inte är tiden för att stoppa in i maskin som är det jobbigaste, men det blir ju många moment med flera maskiner och sen framför allt att bädda rent i fyra sängar, det är rätt tungt.

Och någon skrev att man inte fyller maskinerna, vad har ni för jättemaskin? Vi har ett dubbellakan, ett mindre lakan, tre stora påslakan och en uppsättning spjälsängslakan plus alla örngott, nog sjutton är det minst två fulla maskiner.

• Svar på tråden Hur hinner ni tvätta så ofta?
  • Anonym

Personligen tycker jag att badlakan ska bytas en gång i veckan, handdukar vid t ex handfatet kanske två gånger i veckan och lakan varannan vecka. Mer sällan känns sunkigt, och tyckt att man känner det på textilierna också. Vi tvättar en gång i veckan eftersom vi inte har egen.tvättmaskin.

• Gryntroll

Vi byter varje/varannan veckan men då bäddar vi rent när vi tar bort de gamla lakanen, tvättar en till två maskiner och hänger upp för tirk.... det rar i princip bara tiden för att hänga tvätten eftersom resten av 'tvättproceduren' sköter sig självt. När sedan tvätten är torrr (dagen efter) är det bara att vika ihop den.

• Anonym

Vi byter två gånger i veckan och tvättar max en gång i månaden. Har fler än två set med lakan och handdukar.

• Gryntroll

Glömde... handdukar vkid handfatet byts ca två ggr per vecka och duschhanddukar ca varje vecka.

• Anonym
    Anonym (Ts) skrev 2012-08-28 17:10:41 följande:
    Jag har flera gånger läst trådar som handlar om hur ofta man tvättar sådant som lakan, handdukar osv och insett att väldigt många tvättar allt sånt minst en gång i veckan, kanske varannan vecka. Jag och min man har därför insett att vi måste vara rejält smutsiga av oss då vi knappt ens känner behov av att tvätta lakanen en gång i månaden, om det inte varit något speciellt som jättevarmt, sjukdom osv. Ungefär samma sak med handdukarna. Man känner ju när de börjar kännas sunkiga eller bara känner ett behov och det behovet har aldrig i mitt liv kommit redan efter 1-2 veckor och inte för mannen heller. Vi konstaterar varje gång vi tvättar att det går åt en hel dag till det, riva ut lakan i fyra sängar, tvätta 2-3 maskiner (beroende på färger osv), torka i torktumlaren i flera omgångar, bädda i fyra sängar igen. Och att därför göra hela den här processen varje vecka känns helt galen. Jag hör ju att folk tycker hushållsarbetet tar så mycket tid i en barnfamilj och om man tvättar så här mycket så här ofta så förstår jag ju att man upplever det som väldigt mycket tid.   Hur hittar ni tid och ork att göra det så ofta eller gör ni på något annat sätt så att det inte blir så stort projekt?
    Du är åtminstone inte ensam, jag tycker att det känns döjobbigt att tvätta alla lakan Tungan ute Jag har tvättstugan varannan vecka ungefär, och brukar alltid kasta med små hand-handdukar. Men badlakan och sängkläder tar jag bara varannan gång...
  • Anonym (Ts)

Jag är inte främst ute efter hur ofta folk tvättar, utan mer varför. Dvs ni som tvättar varje-varannan vecka, tycker inte ni att det tar mycket av er lediga tid? Och ni som tvättar mer sällan som vi, hur resonerar ni?

• Anonym

Jag har katter så det behövs tvättas ofta eftersom det blir katthår i sängen. Men det är också ganska ofräsht med gamla hudceller, kvalster och svett så att tvätta en gång i månaden är otänkbart.

• Anonym
    Anonym (Ts) skrev 2012-08-28 17:43:27 följande:
    nej det tar 3 minuter att slänga in några lakan i tvättmaskinen och sen hänga på tork när det är klart
  • Coyote
    Anonym (Ts) skrev 2012-08-28 17:43:27 följande:
    Nej, jag tycker inte det tar för mycket av min lediga tid. Jag tvättar ju annat, så det är klart lakan och handdukar också tvättas då. Skulle aldrig låta bli att byta och tvätta lakan och sånt bara för att "spara tid", det är snuskigt.
  • MajaVira

Vi byter ungefär varannan vecka, men tvättar inte allt på en gång utan tar det i omgångar allt eftersom det blir tillräckligt mycket för att fylla en maskin med vitt/rött/svart/etc.

Det är ju bara onödigt att köra 2-3 maskiner med sängkläderna från fyra sängar, de maskinerna är ju knappast fulla.

Svar på tråden Hur hinner ni tvätta så ofta?