• Anonym (Ts)

Hur hinner ni tvätta så ofta?

Jag har flera gånger läst trådar som handlar om hur ofta man tvättar sådant som lakan, handdukar osv och insett att väldigt många tvättar allt sånt minst en gång i veckan, kanske varannan vecka. Jag och min man har därför insett att vi måste vara rejält smutsiga av oss då vi knappt ens känner behov av att tvätta lakanen en gång i månaden, om det inte varit något speciellt som jättevarmt, sjukdom osv. Ungefär samma sak med handdukarna. Man känner ju när de börjar kännas sunkiga eller bara känner ett behov och det behovet har aldrig i mitt liv kommit redan efter 1-2 veckor och inte för mannen heller. Vi konstaterar varje gång vi tvättar att det går åt en hel dag till det, riva ut lakan i fyra sängar, tvätta 2-3 maskiner (beroende på färger osv), torka i torktumlaren i flera omgångar, bädda i fyra sängar igen. Och att därför göra hela den här processen varje vecka känns helt galen. Jag hör ju att folk tycker hushållsarbetet tar så mycket tid i en barnfamilj och om man tvättar så här mycket så här ofta så förstår jag ju att man upplever det som väldigt mycket tid.

Hur hittar ni tid och ork att göra det så ofta eller gör ni på något annat sätt så att det inte blir så stort projekt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-28 20:32
    Jag är inte främst ute efter hur ofta folk tvättar, utan mer varför. Dvs ni som tvättar varje-varannan vecka, tycker inte ni att det tar mycket av er lediga tid? Och ni som tvättar mer sällan som vi, hur resonerar ni?

Sen håller jag med om att det inte är tiden för att stoppa in i maskin som är det jobbigaste, men det blir ju många moment med flera maskiner och sen framför allt att bädda rent i fyra sängar, det är rätt tungt.

Och någon skrev att man inte fyller maskinerna, vad har ni för jättemaskin? Vi har ett dubbellakan, ett mindre lakan, tre stora påslakan och en uppsättning spjälsängslakan plus alla örngott, nog sjutton är det minst två fulla maskiner.

• Svar på tråden Hur hinner ni tvätta så ofta?
  • KimPossible

Hm, bara för att jag läst den här tråden så tog jag tid nu när jag bytte sängkläder. Nu är jag lite långsam ibland pga en kropp som inte samarbetar, men att bädda ur fyra sängar, slänga tvätten i tvättkorgen i hallen och sen bädda rent tog (exklusive dammsugning bredvid och under sängarna) kanske 20 minuter? Tvätten i hallen får maken bära ner till källaren och tvättstugan sen, mest troligt är att det är han som kommer att få tvätta också.

När de sen är tvättade så ska de hängas, ska vi tippa att det tar 15 minuter? Så ska de vikas och läggas in i linneskåpet (oftast min syssla), kanske tar det för fyra påslakan, fyra underlakan och lika många örngott fem minuter?

Har ni bara en uppsättning lakan?

Vi byter ungefär varannan vecka, det beror lite på. När det känns ofräsch och skitigt, helt enkelt. Likadant med handdukar. Dessa slängs i tvätten och tvättas när tid och lust finns. 

• AnkiC

Tycker du det är jobbigt att tvätta en gång i veckan? Vi tvättar minst en maskin varje dag. En sätts på på morgonen och torkas på eftermiddagen när man kommer hem då en ny sätts på och torkas. Senare viks allt och lägges in. Detta gör vi varje dag!

• J   a   d   e   d
    AnkiC skrev 2012-08-29 22:23:03 följande:
    Tycker du det är jobbigt att tvätta en gång i veckan? Vi tvättar minst en maskin varje dag. En sätts på på morgonen och torkas på eftermiddagen när man kommer hem då en ny sätts på och torkas. Senare viks allt och lägges in. Detta gör vi varje dag!
    Att tvätta två maskiner om dagen känns overkill. Hur många barn har ni? Femton?
    Har velat ta dig till mig, sen den första sekund.
  • AnkiC

Nä tre. Inte alltid två maskiner om dagen men minst 1. Då har vi en maskin som slukar 8 kg tvätt och det är full varje gång.

• Anonym (Ts)
    Pallas skrev 2012-08-29 16:02:43 följande:
    Jag vet inte om jag är konstig på något sätt, men jag tycker att era tdsangivelser är glädjetider. Inter tar det 1 minut för mig att riva av gamla lakan, påslakan och örngott i vår säng iaf och inte i barnens sängar.  Sen är det ju inte så att vi bara har lakan som ska tvättas, det är ju måga fler tvättmoment i vardagen.

Över lag tycker jag att folk verkar ha "skitfobi" och tvättar alldeles för mycket (har sett flera exempel på familjer med två vuxna och ett barn som tvättar FEMTON maskiner i veckan!). För skita ned miljön har man tydligen inga problem med... 
    Nej, jag tycker också att det tar längre tid med att riva ur och bädda i lakan, det är rätt många delar. Jag har också alltid hatat att sätta på lakan i stora sängar, det är mycket krypande runt sängen för att få det bra.

• Anonym (Ts)
    Nyfiken gul skrev 2012-08-29 15:57:09 följande:
    Men vad är det som tar sån tid?  Lägger ni i samma lakan igen efter dom är tvättad?

Riv ur lakan max 1 min
    stoppa i tvättmaskin 1 min
    Hänga på tork 2 min

bädda rent 5 min.

vad är det som är så jobbigt att det måste  ta en hel lördag i anspråk? 

Det tar betydligt längre tid att dammsuga och det gör ni antagligen utan att fundera på tiden....
    Ja vi lägger i samma lakan igen, vi har favoritlakan som är lite dyrare och vi har därför inte så många olika, vi kör ofta på samma modell rätt många tvättar i rad. Men det är kanske det som gör att det känns jobbigt då, att om man la en halvtimma direkt på att riva ut och bädda rent med något annat så kanske man inte känner att processen sprider sig över hela dagen? För det är bäddningen som är jobbig, inte själva tvättandet.
  • Anonym (Ts)

Som sagt, själva tvättandet är inte det jobbiga, tvättstugan ligger hos oss i hallen så den är lättåtkomlig och man bara flyttar mellan tvättmaskin och torktumlare. Det är att bädda i igen som jag tycker är jobbigt, svettigt och trist. Alltid tyckt. Få på lakan på stora sängar, mecka med påslakan på alla täcken osv. Skitjobbigt tycker jag det är. Så det är den delen jag drar mig för, inte tvättandet i sig.

• Pallas
    AnkiC skrev 2012-08-29 23:27:26 följande:
    Nä tre. Inte alltid två maskiner om dagen men minst 1. Då har vi en maskin som slukar 8 kg tvätt och det är full varje gång.
    Då undrar jag såklart vad ni gör med kläderna? Ligger ni och krälar på marken konstant? Inte ens vi har +8 kg tvätt per dag och då har jag ett barn som kissar på sig 2-3 ggr/dag.
Svar på tråden Hur hinner ni tvätta så ofta?