Hur hinner ni tvätta så ofta?
Jag har flera gånger läst trådar som handlar om hur ofta man tvättar sådant som lakan, handdukar osv och insett att väldigt många tvättar allt sånt minst en gång i veckan, kanske varannan vecka. Jag och min man har därför insett att vi måste vara rejält smutsiga av oss då vi knappt ens känner behov av att tvätta lakanen en gång i månaden, om det inte varit något speciellt som jättevarmt, sjukdom osv. Ungefär samma sak med handdukarna. Man känner ju när de börjar kännas sunkiga eller bara känner ett behov och det behovet har aldrig i mitt liv kommit redan efter 1-2 veckor och inte för mannen heller. Vi konstaterar varje gång vi tvättar att det går åt en hel dag till det, riva ut lakan i fyra sängar, tvätta 2-3 maskiner (beroende på färger osv), torka i torktumlaren i flera omgångar, bädda i fyra sängar igen. Och att därför göra hela den här processen varje vecka känns helt galen. Jag hör ju att folk tycker hushållsarbetet tar så mycket tid i en barnfamilj och om man tvättar så här mycket så här ofta så förstår jag ju att man upplever det som väldigt mycket tid.
Hur hittar ni tid och ork att göra det så ofta eller gör ni på något annat sätt så att det inte blir så stort projekt?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-28 20:32
Jag är inte främst ute efter hur ofta folk tvättar, utan mer varför. Dvs ni som tvättar varje-varannan vecka, tycker inte ni att det tar mycket av er lediga tid? Och ni som tvättar mer sällan som vi, hur resonerar ni?
Sen håller jag med om att det inte är tiden för att stoppa in i maskin som är det jobbigaste, men det blir ju många moment med flera maskiner och sen framför allt att bädda rent i fyra sängar, det är rätt tungt.
Och någon skrev att man inte fyller maskinerna, vad har ni för jättemaskin? Vi har ett dubbellakan, ett mindre lakan, tre stora påslakan och en uppsättning spjälsängslakan plus alla örngott, nog sjutton är det minst två fulla maskiner.