• Anonym (Ts)

Hur hinner ni tvätta så ofta?

Jag har flera gånger läst trådar som handlar om hur ofta man tvättar sådant som lakan, handdukar osv och insett att väldigt många tvättar allt sånt minst en gång i veckan, kanske varannan vecka. Jag och min man har därför insett att vi måste vara rejält smutsiga av oss då vi knappt ens känner behov av att tvätta lakanen en gång i månaden, om det inte varit något speciellt som jättevarmt, sjukdom osv. Ungefär samma sak med handdukarna. Man känner ju när de börjar kännas sunkiga eller bara känner ett behov och det behovet har aldrig i mitt liv kommit redan efter 1-2 veckor och inte för mannen heller. Vi konstaterar varje gång vi tvättar att det går åt en hel dag till det, riva ut lakan i fyra sängar, tvätta 2-3 maskiner (beroende på färger osv), torka i torktumlaren i flera omgångar, bädda i fyra sängar igen. Och att därför göra hela den här processen varje vecka känns helt galen. Jag hör ju att folk tycker hushållsarbetet tar så mycket tid i en barnfamilj och om man tvättar så här mycket så här ofta så förstår jag ju att man upplever det som väldigt mycket tid.

Hur hittar ni tid och ork att göra det så ofta eller gör ni på något annat sätt så att det inte blir så stort projekt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-28 20:32
    Jag är inte främst ute efter hur ofta folk tvättar, utan mer varför. Dvs ni som tvättar varje-varannan vecka, tycker inte ni att det tar mycket av er lediga tid? Och ni som tvättar mer sällan som vi, hur resonerar ni?

Sen håller jag med om att det inte är tiden för att stoppa in i maskin som är det jobbigaste, men det blir ju många moment med flera maskiner och sen framför allt att bädda rent i fyra sängar, det är rätt tungt.

Och någon skrev att man inte fyller maskinerna, vad har ni för jättemaskin? Vi har ett dubbellakan, ett mindre lakan, tre stora påslakan och en uppsättning spjälsängslakan plus alla örngott, nog sjutton är det minst två fulla maskiner.

• Svar på tråden Hur hinner ni tvätta så ofta?
  • Fia 28
    Anonym skrev 2012-08-30 14:16:01 följande:
    Har du samma handduk i mer än en vecka? Det låter rätt ohygieniskt faktiskt. 
    Jepp! Det blir ju inte speciellt många handtorkningar på den på en vecka heller.
  • Pärlans2

Jag tycker inte det är nått projekt att tvätta lakan, byter väl varannan vecka ungefär kanske oftare på sommaren om det är varmt. Oftast river jag ut allt på morgonen och slänger in allt i maskinen, det får plats i en maskin (tre sängar) och sen stoppar jag in det i torktumlaren när jag kommer hem och bäddar rent på kvällen innan vi lägger oss. Eller så slänger jag in det i tvättstugan och tvättar nån dag det passar och bäddar rent med ett annat set bara... Vi tvättar nått varje dag nästan... Vi har bra torkmöjligheter med torkrum i källaren, hade vi behövt boka tvättstuga kanske det sett annorlunda ut.... Fast byta så sällan som Ts skulle jag aldrig göra!

Hand-handdukar byter vi säkert 2 gånger i veckan... badlakan efter 2-3 duschar.

• Anonym (Ts)
    amia01 skrev 2012-08-30 13:55:43 följande:
    Håller med TS. Skulle aldrig få för mig att prioritera att tvätta sängkläder och handdukar varje vecka om det inte hänt något särskilt. Normalt byter vi väl både handdukar och sängkläderna efter ungefär 3 veckor, när det känns nödvändigt och det finns tid helt enkelt.
    Men man måste ju också hinna med att jobba, handla, laga mat, städa, fixa med hus och trädgård, ta hand om hundar, man och barn, och till sist hinna få några timmar över för att umgås med vänner eller göra något roligt tillsammans  Så, nej, jag fattar inte hur man hinner bädda rent varje vecka? 
    Men vad intressant! Vad är det som gör att sådana som ni och vi inte alls tycker det är ett problem med mer än 1-2 veckor emellan medan andra här i tråden håller på att dö av snuskkänsla vid blotta tanken. Vad är det som gör att lakan anses så äckliga efter max två veckor? Jag känner liksom noll behov, även om typ någon annan skulle göra det åt mig, att byta lakan så ofta. Men jag är väldigt noggrann med hur det ser ut på diskbänken och i badrummet istället.
  • Lolee
    Anonym (Ts) skrev 2012-08-30 13:11:38 följande:
    Ja alltså jag blir helt matt över renlighetshysterin hos vissa. Jag inser att vi just när det gäller lakan och handdukar (inte kläder i övrigt) är åt ytterligheten men att som vissa byta pyjamas varje dag eller tvätta handdukar var fjärde dag, herregud tänk på miljön och ekonomin!

Jag håller med er! Jag tvättar max en gång i veckan, och då kör jag Allt, handdukar, lakan och kläder. Och sen om något känns extra skitit under veckans gång, så har jag extra set av allt som kan bytas Till nytt och det smutsiga läggs i tvättkorgen tills "tvättdagen". Jag tycker det är helt galet dem som känner att de "måste" tvätta flera gånger i veckan. Så sjukt dåligt att inte tänka på att det är miljön som tar stryk - tänk långsiktigt och undvik sköljmedel som inte är miljömärkt.
  • Anonym

Men allvarligt ts, det är väl ingen här i tråden som tycker det är särskilt roligt att byta sängkläder, det är något man bara gör. punkt och slut.

Jag tycker det är  fascinerande att man kan byta trosor och duscha 3 ggr om dagen och känna sig skitig och ohygienisk annars, men att sova bland svett och hudavlagringar natt efter natt och  byta sängkläder en gång i månaden det är tydligen inget man reagerar över? 

• mammamiahundarbörjarpratamat
    tahira skrev 2012-08-30 13:49:21 följande:
    Jag tänker tvärtom - att jag förstår att man inte kan tvätta så ofta om man har tvättstuga och måste boka tid och sådär.

Har man tvättmaskin hemma så är det ju bara att slänga in en tvätt när man går förbi typ, och man kan lämna kläder eller lakan i torktumlaren hur länge som helst om man skulle vilja åka på utflykt medan man tvättar, osv.

Vi har ett tvättstreck ute och ett inne i hallen, tar inte upp så mycket plats. 
    Fast det är ju betydligt skönare att tvätta i de maskinerna som tar 40 min plus en timmas torktid än att tvätta i maskinen hemma och sen behöva hänga upp det i lägenheten en hel dag. Jag bor rätt trångt så det är väl lite skillnad kanske. Att tvätta 3 eller 4 maskiner tvätt i tvättstugan är ju ingen skillnad eftersom man ändå tvättar två åt gången. Här kan jag få tid en gång i veckan också
  • Anonym
    Anonym (Ts) skrev 2012-08-30 20:40:21 följande:
    Men vad intressant! Vad är det som gör att sådana som ni och vi inte alls tycker det är ett problem med mer än 1-2 veckor emellan medan andra här i tråden håller på att dö av snuskkänsla vid blotta tanken. Vad är det som gör att lakan anses så äckliga efter max två veckor? Jag känner liksom noll behov, även om typ någon annan skulle göra det åt mig, att byta lakan så ofta. Men jag är väldigt noggrann med hur det ser ut på diskbänken och i badrummet istället.
    jag kan bara svara för mig själv angående lakan - men jag o min man har sex väldigt ofta och som bekant blir det då och då fläckar efter sexet och i alla fall JAG tycker det är oerhört äckligt att nyduschad lägga sig bland sexfläckar som är flera veckor gamla. 

Nån enstaka fläck överlever jag helt klart jag byter inte sängkläder varje gång jag haft sex men jag byter högst varannan vecka.

• Anonym

Men vad jag inte fattar är varför folk anser att sängkläder är något extra som får tvättas?

lakan och handdukar är väl som vilken annan tvätt som helst? varför skulle det vara extra bök och jobb att tvätta en uppsättning lakan och två badhanddukar?

jag bokar inte in nån extra tvättdag eller tvättid bara för att jag byter lakan x antal ggr i månaden.

Jag tvättar för att jag behöver tvätta helt enkelt. Spela roll vilken sorts tvätt det är liksom. 

• mammelie1891
    Lolee skrev 2012-08-30 21:25:30 följande:

Jag håller med er! Jag tvättar max en gång i veckan, och då kör jag Allt, handdukar, lakan och kläder. Och sen om något känns extra skitit under veckans gång, så har jag extra set av allt som kan bytas Till nytt och det smutsiga läggs i tvättkorgen tills "tvättdagen". Jag tycker det är helt galet dem som känner att de "måste" tvätta flera gånger i veckan. Så sjukt dåligt att inte tänka på att det är miljön som tar stryk - tänk långsiktigt och undvik sköljmedel som inte är miljömärkt.
    Varför är det värre för miljön att tvätta en maskin om dagen än 7 maskiner på en lördag? Obestämd
    Flicka 0210 Flicka 0404 FLicka 0707
  • latmasken

Handdukar tycker jag inte heller det är jobbigare att tvätta än annat- tvärtom. Handdukar slänger jag in i torktumlaren, det gör jag ju inte med kläder...

Men lakan tar  mer tid att tvätta. Efter tvätten åker de in i torktumlaren, men därefter manglar jag alla lakan, örngott och kökshanddukar. Det tar tid men jag anser det vara värt det.

Vi bor i hyreshus och har jag egen tvättmaskin så jag använder tvättstugorna. Jag tvättar en gång i veckan. Handdukar varje veckan, lakan varannan.

Jag tvättar allt som behövs tvättas...  Och det blir ganska mycket saker (vi är 2 pers, tvättar 3-5 maskiner i veckan beroende på om det finns lakan eller inte). Tycker det känns fräschare. Däremot färgsorterar jag inte tvätt om det inte är nya plagg, eller plagg jag vet färgar av sig...

• Anonym (mamma)

jag har 3 pojkar i åldrarna 3, 5, 7 år. de kissar/bajsar på sig både på dagen och på natten så jag måste tvätta ofta. bajsar oftast ner sig när de sover

• JohnBlund

Jag tvättar en gång i veckan i husets tvättstuga. Skulle jag tvätta mer sällan så skulle dels kläderna ta slut eftersom jag byter kläder ofta och dels så skulle det bli alldeles för mycket att tvätta på en gång.  Tvättar jag en gång i veckan så blir det inte så fruktansvärt mycket.

Inte heller tvättar jag sängkläder en gång i veckan utan tar det ungefär var tredje vecka. Handdukar likaså. 

• södertälje

Tvättar flera gånger i veckan,byter lakan och handdukar minst 1 gång i veckan.Att byta rent i sängar tar ju inte en hel dag,inte heller att ladda en tvättmaskin och hänga upp den,jag tar det som en rutin att tvätta hänga upp och vika in.Varför-för jag gillar när det är rent och fräscht.Finns inget skönare än att lägga sig i en renbäddad säng.

• JohnBlund
    södertälje skrev 2013-06-03 17:49:29 följande:
    Tvättar flera gånger i veckan,byter lakan och handdukar minst 1 gång i veckan.Att byta rent i sängar tar ju inte en hel dag,inte heller att ladda en tvättmaskin och hänga upp den,jag tar det som en rutin att tvätta hänga upp och vika in.Varför-för jag gillar när det är rent och fräscht.Finns inget skönare än att lägga sig i en renbäddad säng.
    Finns ju dock en stor nackdel. kläder och då också sängkläder slits ju ganska mycket av att tvättas och att köpa allt nytt till sängen lite då och då är inte direkt gratis. Speciellt inte om man har en 160 säng och ska ha ett par lakan till det, 4 st påslakan, och 4st täcköverdrag.

Man prioriterar så klart olika, men jag känner inte att det är värt att tvätta sängkläderna en gång per vecka om jag får kasta ut massor av pengar på att köpa nytt oftare. 
Svar på tråden Hur hinner ni tvätta så ofta?