• Anonym

    Vad kostar en enkel klippning?

    Kattdamen skrev 2012-08-29 15:52:17 följande:
    Det beror på.

    För det mesta går jag till samma frisör, och där kostar det runt 850 kronor.
    För 850 kr hade jag förväntat mig klippning + färgning.

    Tror inte ens att det går att hitta en så dyr frisör här i staden.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-29 11:33:00 följande:
    190 betalar jag i centrala malmö, då ingår föning. super nöjd

    Får man fråga vilken salong det är? Jag behöver klippa mig.
  • Anonym
    Fia 28 skrev 2012-08-29 15:56:10 följande:
    Verkligen varierande priser hör jag. Själv betalar jag 32€ för en klippning, men hittar nog betydligt dyrare om jag vill det och några få billigare också. Dyrare är inte alltid bättre, men mest handlar det om kommunikation mellan frisören och människan i stolen.
    Håller med. Jag har blivit dåligt klippt på dyr salong för 1000 kronor och bra klippt för 99 spänn.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-29 16:51:13 följande:

    Får man fråga vilken salong det är? Jag behöver klippa mig.

    salong hair and beauty precis vid nobeltorget, en kille som äger det och klipper, både jag och min man går dit :)
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-30 10:17:15 följande:
    salong hair and beauty precis vid nobeltorget, en kille som äger det och klipper, både jag och min man går dit :)

    Tack!
  • Anonym

    Jag fattar verkligen inte varför folk spenderar så mycket pengar på klippningar...?

    Min man kostar 0 kr - jag klipper honom hemma. Min frisör tar 250 kronor och jag klipper mig ca 3 gånger om året. Färga gör jag hemma för 60 kr / gång. 250 kr tycker jag är lite i överkant egentligen, när min klippning bara tar ca 30 minuter (enkel frisyr). Vi pratar ju om en timlön i så fall på 500 kronor i timmen! Det är en FET timlön att betala någon.

    Ni som betalar 600 spänn och uppåt, inser ni att ni betalar era frisörer 1000 kronor i timmen eller mer för att utföra en oerhört enkel tjänst som många klarar av att utföra hemma? En del klipper sig en gång i månaden också... era frisörräkningar måste vara astronomiska?!?

    1000 kr om året spenderar jag på klippningar och färgningar, ungefär. Jag tjänar bra, men jag tycker helt enkelt inte att det är värt att slänga pengar i sjön. Jag tycker inte att man får mer valuta för pengarna hos en dyrare frisör och jag vill inte betala flera hundra kronor extra för att bli fönad och stylad i en fin stol.

  • Anonym
    sextiotalist skrev 2012-08-31 10:01:48 följande:

    Nja, nu tänker du inte hela vägen fram, av de 500 kronor som tas som timarvode så skall dessa pengar täcka, utöver lönen, sociala avgifter, skatter, moms, materialkostnader, semester, hyra plus de timmarna som de inte har kunder. Jag tror nog att 200 kronor för en halvtimmes klippning är nedre smärtgränsen för vad man skall kunna ta för att hålla en salong i liv, såvida man inte arbetar gratis.
    Det intresserar mig faktiskt inte.

    Vad frisören har för omkostnader och vad tjänsten har för värde för köparen är två helt olika saker.

    En klippning är inte värt 600 kronor, oavsett hur höga omkostnader frisören har. En timpenning på 1000 kr är fortfarande en timpenning på 1000 kronor, och det är HÖGT. Det är mer än vad jag betalar en elektriker för att dra om elen hemma, en mekaniker för att laga min bil eller ens min massör för att fixa mina muskler. Elektrikern kostar ca 600 kr, mekanikern tar 300 och massören kostar 400 kr för en timme. Sett i det sammanhanget är det naturligtvis vansinnigt att tro att jag skulle tycka att det är värt 1000 kr i timmen för att toppa håret.
  • Anonym
    Anonym (Företagare) skrev 2012-08-31 10:48:23 följande:
    Tror att 400 kr i större stad inte  räcker

    Lokalkostnad centralt  25000/mån Ca 40 kvm)
    Revisor 800-1200 /tim bokföring momsdeklarationer inkomsteklarationer
    städning
    Kontorsmaterial
    Annonsering
    Kortterminal
    (leasing köpa)
    Avgift för kortköp
    Arbetsgivaravgifter 35 %
    Förbrukningsmaterial
    Obokade timmar


    Som sagt, intresserar mig inte. En klippning är inte värt så mycket pengar. Att frisören drar på sig överflödiga omkostnader är inte mitt problem.
  • Anonym
    Anonym (Billigt!!) skrev 2012-08-31 13:08:40 följande:
    Här där jag bor betalar jag 10 euro för en klippning!
    Finns många salonger där de bara tar 10 euro, ca 85 spänn :)
    Det är jätteduktiga tjejer på salongen jag går till och jag blir alltid nöjd, oavsett vem som klipper mig!

    Skulle ALDRIG få för mig att klippa mig i Sverige när jag är där!! Vi måste ha bland de högsta priserna i världen när det gäller klippning!! 

    Mina vänner och familj passar alltid på att gå till frissan när de hälsar på! Sist gjorde min syster slingor och klippte sig och det betalade hon 30 ero för.  
    Jag håller med. De svenska priserna på frisörtjänster är helt ur proportion.

    Det jag menar med mitt resonemang om priserna ovan, det är att oavsett hur många kostnader och sociala avgifter och hyror som frisörer har så tycker jag fortfarande inte att en klippning är värt 800 kronor.

    Det är beklagligt att vi har så höga skatter och avgifter på tjänster i Sverige att frisörerna inte kan ta ut ett pris som ligger närmare tjänstens faktiska värde.

    En enkel klippning borde kosta 100-200 kronor, anser jag. Jag har klippt mig i flera europeiska länder och ingenstans hittar man priser ens i närheten av de svenska.

    Priserna på frisörtjänster i Sverige är helt FUBAR. Och jag vidhåller att jag inte förstår mig på folk som lägger så mycket pengar på att klippa sig. På 10 år drar det iväg till 150 - 200 000 kronor för att klippa håret om man går en hel familj till en salong som håller de priserna som många nämner här i tråden. Det är vansinnigt mycket pengar.
  • Anonym
    MaryCaroline skrev 2012-08-31 16:37:21 följande:
    Vilka omkostnader är överflödiga anser du? Vad kan man ta bort i kostnader som frisör för att dra ner priserna? Det är massor med kostnader man har som frisör och en frisör måste ju få in pengar så det täcker allt + lite till. Man kan ju inte gå +/-0 månad efter månad, då behöver man ju faktiskt inte ens driva en verksamhet...
    Det mesta är överflödigt förutom saxen. ;-P

    Skämt åsido, man behöver en uppsättning med grejer för att kunna utföra tjänsten, men jag ställer mig väldigt frågande till varför klippningar i Sverige ska behöva kosta så mycket mer än klippningar i andra länder.

    hairsalonprices.com/ ger en bra uppskattning av vad klippningar borde kosta. Inte ens den dyraste kategorin där (där frisörerna jobbar sida vid sida med hårdesigners och stylister) kommer i närheten av de svenska priserna.

    Jag förstår inte riktigt vad det är som är så svårt med att förstå att priserna på klippning i Sverige är väldigt höga jämfört med omvärlden - och detta skapar en situation där många helt enkelt inte går och klipper sig eftersom det är för jäkla dyrt.

    En klippning må kosta 800 kronor, men den är inte värd 800 kronor.
  • Anonym

    I Malmö kan man klippa sig för 60 kr - det kan inte vara lagligt!

  • Anonym

    800kr tycker jag också är saftigt som fan. Skulle skämmas att ta så mycket betalt.. Men det klart, har man en gedigen samling dyrbara och speciella utbildningar i sina meriter så kanske vissa anser att de är värda att få så pass mycket i betalt för det jobb de gör. Jag betalade 200 000 kr för min frisörutbildning, och pluggade intensivt i tre års tid. Fortbildar för dyra pengar några ggr om året för att hålla mig uppdaterad. Tar 320:- för en klippning och salongen jag jobbar på ligger centralt i en medelstor stad. Vi ligger lågt jämfört med andra salonger i samma stad dock.

  • Anonym

    En klippning som kostar över 300 kr tycker jag är DYR. Tyvärr får jag oftast hosta upp pengarna för att jag är så illa tvungen, men prisvärt tycker jag INTE att det är.

  • Anonym

    Anonym: Varför klipper du dig inte själv då? Jag menar om du tycker det är så ovädret att ett proffs gör det åt dig?

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-01 21:07:24 följande:
    Anonym: Varför klipper du dig inte själv då? Jag menar om du tycker det är så ovädret att ett proffs gör det åt dig?
    För att det inte är möjligt. Därför är jag så illa tvungen att betala vad det kostar. Vad var det du inte förstod?
  • Anonym

    Nä precis, eftersom det uppenbarligen är en tjänst man måste ha utbildning för att utföra så kan det väl vara värt att betala en slant för.

  • Anonym
    Lavish skrev 2012-09-01 21:12:57 följande:
    Allt från 100 kr till 1000 kr beroende på frisör (finns säkert ännu dyrare men då är det väl kändisfrisörer där man inte bara råkar droppa in)

    Förutom i Malmö där man kan klippa sig från 60 kr.
  • Anonym
    linolin skrev 2012-09-01 21:13:09 följande:
    Roland 600 var är alla inköp på färger och andra varor

Svar på tråden Vad kostar en enkel klippning?