Inlägg från: Anonym (syrra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (syrra)

Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!

Pallas skrev 2012-08-31 21:13:36 följande:
    Syrran: ska försöka återkomma i morgon, jag får ont o huvudet av att hålla på med telefonen.
    Ett glas vatten kan hjälpa Hoppas du mår bättre imorgon! Sov gott!
  • Anonym (syrra)
    Barbamamah skrev 2012-08-31 21:36:43 följande:

Vad är det för ny kunskap som läkare måste ta till sig? Tror du att läkare är ointresserade av att vidareutbilda sig? Eller tycker du att dom tar till sig fel kunskap?

Jag har visat upp vetenskapliga artiklar publicerade i erkända tidskrifter och läkaren har bara ryckt på axlarna och inte ens velat se åt den...
    Genrellt sett så verkar många läkare vilja gå i invanda spår. Sjävklart träffar man på riktiga entusiaster, främst då på föreläsningar, men kanske jag bara som haft extrem otur vad gäller min egen hälsa? Läkare som vägrar lyssna och i efterhand iof bett om ursäkt....jaja, det är en lång historia som inte ska dras här, men jag tror jag stöter på ganska många läkare, i förhållande till gemene man....kanske dax för en studie? Hypotesen är att svenska läkare har dåligt intresse i att hålla sig ajour med ny forskning (sen ska de följa vårdgivarens riktlinjer men det finns utrymme för att välja andra vägar). Kanske iof kan begränsa den till svenska distriktsläkare...tänk bara de som skiter i riktlinjer om att man ska vara restrektiv med PC... 
  • Anonym (syrra)
    Barbamamah skrev 2012-08-31 22:03:38 följande:

Är det arbetsgivarens ansvar att vidareutbilda läkarna på deras arbetstid tycker du? Eller är det den enskilda läkarens egna ansvar att vidareutbilda sig själv på sin fritid? Och vilka läkare syftar du på som skiter i att vara restriktiva med antibiotika? Du får gärna utveckla och ge exempel.

Jag jobbar bla på en vårdcentral och en jourcentral. Det jobbar även stafettläkare där. Jag ser tendensen hos nån av de ordinarie läkarna, men staffetterna är frikostigare. Hosta och lätt feber, lätt förhöjt crp, mamma tjatar...recpet...sen finns det, ja du vet...studier, som visar på det här. Artiklar i läkartidningen där infektionsläkare bönar och ber, sluta förskriva antibiotika på så lösa grunder...

Som legitimerad personal har du skyldighet att hålla dig uppdaterad. Sen är det väl vettigt att sånt kan ske på arbetstid, kollegor hjälper varandra, arbetsgivaren tillhandahåller litteratur och databaser, tex.  
  • Anonym (syrra)
    Anonym (sur?) skrev 2012-08-31 22:19:51 följande:
    Samma symptom= ungefär samma behandling. Ryggskoll= promenera, försök klara dig på alvedon, rör på dig. är du riktigt illa däran så kan du få 20 tramadol att ta som intensivkur i 3-4 dagar så du kan röra på dig, trots intensiv smärta.

Bakterier som kräver penicillin t.ex vid lunginflammation= Kåvepenin som förstahandsval.

UVI= penicillin, om det anses vara en kraftig inflammation. Förstahansval Furadantin eller Selexid.

Känner ingen som fått annorlunda behandling av läkare.

Fast...varför skulle man välja nåt annat än kåvepenin vid en okomplicerad pneumoni? Isåfall är det väl att avvakta med behandling?
    Ryggskott, smärtlindirng så man kan röra sig! Sen förespråkar ju jag att man går till naprapat el liknande. 

• Anonym (syrra)
    Anonym (sur?) skrev 2012-09-01 00:11:06 följande:
    För att man kanske inte tål det men läkaren inte orkar läsa i journalen? Varför ska man avvakta när det finns alternativ?

Det finna annat än tradolan och nej, manipulering rekommenderas verkligen inte. Det kan göra stor skada.
    Tycket du hade en bra seriös inställning i början men nu ballar du ur...

Om du inte tål Kåvepenin och är så petnoga så hoppas jag innerligt du frågar vad läkaren skriver ut... 

Tradolan/Citodon eller what ever..manipulering har lindrat min rygg många gånger...naprapater är väl erkännda numera inom "skolmedicinen"?  
  • Anonym (syrra)
    Barbamamah skrev 2012-09-01 00:18:16 följande:

Har du hållt dig ajour själv?
    Jag håller mig ajour med det som är relevant för mitt ordinarie jobb!
    Jag letar inte aktivt information vad gäller primärvården men mina kollegor brukra uppdatera mig lite när jag är där!

Hur söker du din information?   
  • Anonym (syrra)
    Anonym skrev 2012-09-01 12:29:32 följande:
    Vad är det för typ av medicin du vill ha som läkarna inte tycker du behöver?
    Vet många som vill ha Levaxin trots att värdena ligger bra är det så att du vill ha medicin för sjukdomstillstånd trots att prover inte visar behov av detta så förstår jag mycket väl att läkarna inte skriver ut preparat.

Många tror att tex Levaxin är något som är harmlöst att tillföra kroppen det är det inte tillför man preparat som i tex Levaxin vid fungerande sköldkörtel så är risken förutom att drabbas av hyperthyreos med de skador som kan bli även att sköldkörteln slutar producera hormon och då blir man livslångt bunden till medicinen.
    Precis som det är farligt med långtidsbehandling med höga doser kortison där risken är att binjurarna lägger av. 

Vad är BRA värden då?
  • Anonym (syrra)
    Barbamamah skrev 2012-09-01 12:55:21 följande:

Mediterar och väntar på att den universiella sanningen ska uppenbara sig för mig.
    Ok, men då var det väl dax att avsluta diskussionen oss två emellan, tack för din seriösa inställning och hoppas du finner lyckan...
  • Anonym (syrra)
    Anonym skrev 2012-09-01 12:55:22 följande:
    Naprapater är inte godkända på de flesta håll inte heller kiropraktorer och ingår inte i högkostnadsskyddet, den behandlingen får man betala helt och hållet själv, där jag bor 460 kr per gång.
    Naprapater är inte godkännda på de flesta håll?!?!? Det får du förklara närmare...
  • Anonym (syrra)
    talulah gosh skrev 2012-09-01 13:06:27 följande:
    Värden som inte tyder på att det finns någon brist på/överskott av sköldkörtelhormon. Detvar väl inte så svårt?

Det konstiga är ju faktiskt att ett landsting har TSH på 5,0. ett annat på 3,4 ett tredje har läst nya rön och valt 2,5...och då är det ett mätvärde som inte baseras på specifika labs utrustning utan det är generellt!
Svar på tråden Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!